نقش سلطان نشین عمان در ایجاد تفاهم های منطقه ای

به گزارش کد الکترونیک، خبرنگاران: سلطان نشین عمان در طول سال های اخیر بارزترین نقش خود را در راستای شکل دهی به تفاهم های منطقه ای و برقراری صلح و سازش بین طرف های درگیر برعهده گرفته است.

نقش سلطان نشین عمان در ایجاد تفاهم های منطقه ای

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل کد الکترونیک به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، شهر مسقط پایتخت عمان درهای خود را به روی همگان گگردده است تا محلی برای برگزاری ملاقات و دیدار آنها باشد. تنها موقعیت جغرافیایی سلطان نشین عمان به عنوان یک کشور عربی حوزه خلیج فارس، این کشور را متمایز ننموده است بلکه همچنین موضع سیاسی این کشور در این زمینه سهیم بوده است؛ چرا که سلطان نشین عمان موضع بی طرفانه و مثبتی گرفته است. همین موضع بی طرفانه و مثبت باعث شده است که چندین میانجیگری انجام دهد و دیدگاهها را به یکدیگر نزدیک نموده و در ساختارسازی موازنه های منطقه سهیم گردد.

آمریکا اولین پیغام های خود به ایران را به وسیله سلطان قابوس فرستاد و ایران نیز پاسخ خود را به وسیله وی منتقل کرد تا مسقط در مرحله بعدی، خاستگاه رایزنی سیاسی باشد که یکی از ارکان توافق هسته ای ایران را ایجاد کرد.

سلطان نشین عمان همچنین درخصوص پرونده یمن نیز اینکار را انجام می دهد؛ چرا که به نظر می رسد این کشور رویکرد بازی را در قبال همه طرف های درگیر از جنبش انصار الله گرفته گرفته تا حراک جنوبی و عبدربه منصور (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن) و عربستان و نظایر آن دارد و در ترسیم نشانه های سازش آینده به مسقط تکیه شده است.

سلطان نشین عمان که خارج از منظومه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس عمل می نماید، هیچ گاه در پس تیرگی فضای مربوط به پرونده سوریه نبوده است. مسقط بی طرفی و بستر آرام و مناسب خود را برای تفاهم های بیشتر حفظ نموده است . سلطان نشین عمان نقشی را ایفا می نماید که در صحنه دنیا عرب و منطقه وجود ندارد؛ یعنی نقشی راهبردی و وفاق گونه.

روابط سلطان نشین عمان با طرف های منطقه ای و عربی و بین المللی برای این کشور بستری باثبات و امن و مناسب را برای ایجاد راه چاره مورد رضایت همه طرف ها بنیان نهاده است.

ر

منبع: تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 552

به "نقش سلطان نشین عمان در ایجاد تفاهم های منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش سلطان نشین عمان در ایجاد تفاهم های منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید