قالیباف: پای یاری به افغانستان ایستاده ایم، آمریکا به فکر امنیت کشور های اسلامی نیست

به گزارش کد الکترونیک، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: آمریکایی ها اهداف خود را پیش می برند و به فکر پیشرفت و امنیت کشور های اسلامی نیستند.

قالیباف: پای یاری به افغانستان ایستاده ایم، آمریکا به فکر امنیت کشور های اسلامی نیست

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه سیاسی کد الکترونیک، بعد از ظهر امروز (یکشنبه 27 مهر) عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و تبادل نظر کرد.

قالیباف در این ملاقات، گفت: امروز شرایط کشور های اسلامی منطقه جنوب غرب آسیا و شبه قاره حساس ترین زمان خود را می گذراند، زمانی که تاریخ را نگاه می کنیم همیشه این مناطق با دخالت خارجی ها روبه رو بوده که باعث تداوم ناامنی ها شده است.

وی با اشاره به اینکه افغانستان از حمله شوروی سابق تا امروز با حضور آمریکا دچار ناامنی و بی ثباتی شده است، ادامه داد: تا زمانی که کشور های منطقه و مردم این کشور ها و اقوام مختلف آن به وحدت، هماهنگی و همدلی نرسند، نیرو های خارجی و در رأس آن آمریکا صرفا اهداف شوم خود را دنبال می نمایند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران کوشش کردیم تا وحدت بین کشور های اسلامی بدون دخالت در امور آن ها شکل بگیرد، خاطر نشان کرد: بسیاری از مسائل دو کشور ایران و افغانستان به یکدیگر گره خورده و ارتباط عمیق تاریخی و فرهنگی وجود دارد.

قالیباف، اضافه کرد: پای یاری به مردم، استقلال و امنیت کشور افغانستان ایستاده ایم، امیدواریم با دولت جدید این جهت به خوبی طی گردد تا صلح پایدار در افغانستان و بین تمامی گروه های آن شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم قانون اساسی افغانستان که ثمره مجاهدت چند دهه ملت این کشور است حفظ گردد، ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران این نگاه وجود دارد که دولت، قانون اساسی و لویه جرگه افغانستان بر سر اصول ایستادگی کند تا امنیت باثباتی را در این کشور ببینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هفته گذشته سفری به استان سیستان و بلوچستان داشتم، مطرح کرد: باید به موضوع بازارچه های مرزی و مبادلات مرزی بین دو کشور سرعت ببخشیم و تعداد بازارچه های فعال مشترک مرزی را افزایش دهیم، زیرا این موضوع به نفع مردم هر دو کشور است.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه یکی دیگر از موضوعات مربوط به دریاچه هامون و حقابه هیرمند است، مطرح کرد: موارد مطرح شده می تواند در برقراری امنیت مرز ها موثر باشد.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه مرزنشینان افغانستان و ایران به تجارت در بازارچه های مرزی اهتمام دارند، ادامه داد: آمریکایی ها اهداف خود را پیش می برند و به فکر پیشرفت و امنیت کشور های اسلامی نیستند؛ حفظ قانون اساسی و دولت افغانستان و لویه جرگه اهمیت زیادی دارد و جمهوری اسلامی از این موضوع حمایت می نماید.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان ملاقات با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: از حمایت های جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم، هدف ایران حمایت از صلح افغانستان در سایه جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی این کشور است.

وی با اشاره به اینکه افغانستان در بیش از 4 دهه دشواری ها، ناامنی ها و مسائل زیادی را تجربه نموده است، اضافه کرد: کشور ایران در طی 4 دهه اخیر در کنار مردم افغانستان بوده که جا دارد از طرف مردم افغانستان از دولت جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با تأکید بر اینکه در آستانه آغاز تبادل نظر با طالبان؛ شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تشکیل شده است، مطرح کرد: تبادل نظر هایی در جریان است هر چند در داخل کشور افغانستان افراد و گروه های زیادی با نظریات متفاوت وجود دارند، اما در راستای بقای نظام و رسیدن به صلح حرکت می نمایند.

عبدالله عبدالله با بیان اینکه هماهنگی ها با کشور های دوست، همسایه و همسو می تواند خلاء های موجود را پر کند، توضیح داد: 42 سال جنگ، بار زیادی را بر دوش افغانستان تحمیل نموده و شما نیز از آن آسیب دیده اید که شامل مسائل امنیتی، مهاجرین و قاچاق مواد مخدر می گردد، در این میان فرصت های مالی زیادی نیز در افغانستان از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه سفر هایی به کشور های پاکستان و هندوستان داشته ایم و منتظر فرصت مناسب بودیم که به ایران نیز سفر کنیم، اضافه کرد: خوشبختانه همفکری و هم نظری خوبی وجود دارد، همکاری های محبت آمیز و متقابل باعث امیدواری مردم افغانستان و یأس دشمنان این کشور می گردد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با بیان اینکه سند جامع همکاری ایران و افغانستان ذیل مباحث مطرح شده در حال تهیه است که پیشرفت هایی در تمام عرصه های آن وجود دارد و گروه های دوستی پارلمانی دو کشور در جریان آن هستند، توضیح داد: پیشرفت های خوبی در زمینه مناسبات بین دو کشور ایران و افغانستان شاهد هستیم، سابقه تاریخی و تمدنی بین دو کشور پیوند خورده و آیین های مشترک باعث دوام همکاری ها می گردد.

عبدالله عبدالله با تأکید بر اینکه در بازگشت به افغانستان موضوعات مطرح شده در مورد بازارچه های مرزی و مباحث آب را پیگیری می کنم، اضافه کرد: کمیسیون مشترک دو کشور بزودی تشکیل جلسه می دهد.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در خاتمه، خاطر نشان کرد: روابط بین اعضای مجلس شورای اسلامی و لویه جرگه افغانستان می تواند برای پیشبرد اهداف که به سود مردم هر دو کشور است یاری نماینده باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1399 بروزرسانی: 27 آبان 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1402

به "قالیباف: پای یاری به افغانستان ایستاده ایم، آمریکا به فکر امنیت کشور های اسلامی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیباف: پای یاری به افغانستان ایستاده ایم، آمریکا به فکر امنیت کشور های اسلامی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید