علل سردی دست ها و پاها ، چه زمانی باید نگران شوید؟

به گزارش کد الکترونیک، آیا سردی مداوم دست ها و پا های تان شما را آزار می دهد؟ در بیش تر موارد این موضوع مشکل حادی نیست و صرفا به علت حفظ دمای بدن است.

علل سردی دست ها و پاها ، چه زمانی باید نگران شوید؟

به گزارش کد الکترونیک به نقل از کانورسیشن، برای بدن ما خون یک ذخیره فوق العاده گرما است. با راهنمایی خون به پوست گرما به بیرون منتقل می گردد و به خنک شدن ما یاری می نماید. به همین علت است که ممکن است در یک روز گرم کمی سرخ تر به نظر برسیم.

از طرف دیگر، زمانی که ما احساس سرما می کنیم رگ های خونی در پوست مان باریک می شوند بنابراین خون کمتری به آنجا می رسد. خون کمتر به معنای گرمای کمتر است و این امر به ویژه در دست ها و پا ها قابل توجه است.

این یک فرآیند طبیعی است و نشان می دهد که بدن ما وظیفه خود را برای حفظ دمای داخلی طبیعی و محافظت از اندام های مان انجام می دهد.

به طور معمول، این احساس موقتی است، اما اگر کسی همواره دست ها و پاهایش سرد است حتی زمانی که بدن اش کاملا گرم است می تواند نشانه ای از این باشد که عامل دیگری در این امر نقش دارد.

آیا دلایل دیگری می تواند وجود داشته باشد؟

هر عاملی که باعث باریک شدن رگ های خونی گردد می تواند بر گرم شدن اندام های شما تاثیرگذار باشد.

این موضوع می تواند ناشی از پدیده ای مانند رینود باشد که در آن بعضی از رگ های خونی که به اندام ها می فرایند به طور موقت باریک می شوند. افراد مبتلا به رینود معمولا انگشتان دست ها یا پا های شان بسیار کم رنگ و سرد هستند.

در بعضی موارد، معین نیست که چرا افراد علائم رینود را نشان می دهند. در موارد دیگر، ممکن است ناشی از علل زمینه ای جدی تر مانند نقص ایمنی یا همراه با فشار خون بالا باشد.

با این وجود، عوامل دیگری نیز می تواند باعث گردد تا پشت دست های تان به صورت غیر عادی سرد باشند. هر آن چه که مانع عبور خون از رگ ها گردد می تواند منجر به سرد شدن اندام ها گردد.

برای مثال، در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده احتمال بیش تری برای تشکیل رسوبات چربی در داخل رگ های خونی وجود دارد که آن را باریک و سخت نموده و جریان خون را مهار می نماید.

تروما یا آسیب بافتی نیز می تواند منجر به مهار جریان خون در آن ناحیه گردد. اگر فردی تحت عمل جراحی دست یا بازو قرار گرفته باشد یا در گذشته آسیبی دیده باشد ممکن است این موضوع بر گرم شدن اندام های او تاثیر بگذارد.

یکی دیگر از دلایل احتمالی کم خونی است که می تواند انتقال خون غنی از اکسیژن در بدن را مختل کند و منجر به سردی دست و پا گردد.

هم چنین، سیگار کشیدن می تواند یکی از دلایل یخ زدن انگشتان دست و پا باشد. نیکوتین باعث باریک شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون می گردد.

چه زمانی سرد شدن دست ها و پا ها نگران کننده هستند؟

در شرایط عادی سردی دست ها و پا ها جای نگرانی نیست، اما فقط به خاطر داشته باشید که این به علت کاهش خون رسانی به اندام ها است. با گذشت زمان این امر می تواند منجر به ناخن های شکننده پوست خشک یا ترک خورده، تغییر رنگ پوست و احساس گزگز یا بی حسی در نواحی دست و پا گردد.

این نواحی هم چنین ممکن است در هنگام سرما کمتر حساس باشند و حتی استفاده از انگشتان یا پا ها زمانی که سرد هستند بسیار دردناک است.

کاهش رسیدن خون ممکن است باعث کندتر شدن ترمیم دست ها و پا ها در صورت آسیب دیدگی گردد و به طور بالقوه باعث تداوم و رشد عفونت ها خواهد شد.

با گذشت زمان، مهار جریان خون می تواند به اعصاب نیز آسیب برساند. تاثیر آن روی اعصاب همراه با افزایش خطر عفونت گاهی اوقات می تواند منجر به احتیاج به قطع عضو گردد.

بنابراین، اگر سردی دست ها و پا های تان نگران کننده هستند همواره باید این موضوع را با پزشک خانواده خود در میان بگذارید.

با دست و پا های سرد خود چه کنم؟

اگر احساس سرمای موقتی در اندام های تان داشتید به اصول اولیه پایبند باشید:

  • یک جفت جوراب ضخیم بپوشید
  • این برای خواب نیز مفید است، زیرا تحقیقات نشان می دهد گرم کردن پا ها می تواند به کیفیت خواب یاری کند.
  • دستکش بپوشید
  • دست های خود را با آب گرم بشویید و بلافاصله بعد از آن خشک کنید
  • از تغییرات ناگهانی دما با پوشیدن لایه های لباس گرم جلوگیری کنید تا دمای بدن خود را حفظ کنید.
  • تا جایی که امکان دارد از اتاق های دارای تهویه مطبوع دوری کنید و در طول روز نقاط دنج زیر نور خورشید پیدا کنید.

در دراز مدت بهبود گردش خون امری کلیدی خواهد بود. این کار به گرم شدن دست ها و پا های شما یاری می نماید و اطمینان حاصل می گردد که بدن به طور موثر خون را به جایی که باید برود پمپاژ می نماید.

این کار را می توان با ورزش روزانه، حرکت در فواصل منظم در طول روز و کشش دست ها و پا ها و البته حفظ یک رژیم غذایی سالم انجام داد.

به این ترتیب حتی اگر سرمای موقتی در دست ها و پا های تان احساس کنید ظرف مدت زمان کوتاهی به حالت گرم باز می گشت.

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2238

به "علل سردی دست ها و پاها ، چه زمانی باید نگران شوید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل سردی دست ها و پاها ، چه زمانی باید نگران شوید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید