با پا به سن گذاشتن ما چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد

به گزارش کد الکترونیک، بدن ما به طور مداوم و در هر دقیقه دستخوش یک سری تغییرات قرار گرفته است که ما آن را فرایند گذر عمر یا پیری می نامیم. پیری مجموعه ای از تغییرات بیولوژیکی طی یک دوره زمانی است.

با پا به سن گذاشتن ما چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بدن ما به طور مداوم و در هر دقیقه دستخوش یک سری تغییرات قرار گرفته است که ما آن را فرایند گذر عمر یا پیری می نامیم. پیری مجموعه ای از تغییرات بیولوژیکی طی یک دوره زمانی است.

میلیونها میلیون سلول در بدن ما همیشه در حال تغییر می باشند، بعضی از آنها نابود می شوند و یا می میرند و در همان زمان سلول های تازهی در هر دقیقه تشکیل می شوند که این امر رشد بدن ما را شرح می دهد. روزهای تولد رویداد مهمی در زندگی هر کس است به طوریکه معیاری برای سن ما محسوب می شود. پیری به طور طبیعی با تشکیل چین و چروک، بوجود آمدن لکه های تیره، ریزش مو و بسیاری از چیزهای دیگر همراه است، اما پیری خیلی بیشتر از تمام این چیزهاست. پیری فرایندی است که نه تنها با تغییرات سطحی فیزیکی مرتبط است بلکه، به تغییرات روانی و اجتماعی هم ارتباط می یابد. اگر چه پیری بیشتر از بیرون و به طور سطحی قابل مشاهده است، تأثیرات درونی بسیار زیادی از آن هم وجود دارد که بسیار حیاتی می باشند. همانطور که پا به سن می گذاریم، بسیار اهمیت دارد که بدانیم چه چیزهایی روال عادی پیری بوده و چه چیزهایی جزء روال عادی به حساب نمی آیند.

تغییراتی که با مسن شدن ما ایجاد می شوند

با پا به سن گذاشتن ما چه اتفاقی برای مغز می افتد؟

مغز پیچیده ترین ناحیه از بدن انسان است، که از بسیاری نواحی مختلف و انواع مختلف بافت که تحت تغییرات ساختاری متفاوت قرار دارند، تشکیل شده است. با افزایش سن بعضی از قسمت های مغز کوچک می شوند، در حالی که سایر نواحی دست نخورده باقی می مانند. پیر شدن مغز بعلاوه توانایی آن را جهت رمزگذاری و یا رمزگشایی خاطرات و اطلاعات تازه دچار اختلال نموده، در حالی که سرعت پردازش و عکس العمل ها کاهش می یابند. پیری مغز بعلاوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های عصبی مانند پارکینسون، آلزایمر، آمیوتروفیک اسکلروز جانبی (ALS) و غیره را ایجاد نماید.

با افزایش سن چه اتفاقی برای پوست و موی ما رخ می دهد؟

این بخش از پیری قابل مشاهده و بسیار برجسته است. پوست ما آغاز می نماید به چین و چروک برداشتن و بوجود آوردن لکه های تیره (به طور معمول به آنها لکه های پیری هم گفته می شود) .توانایی پوست در فراوری چربی کاهش می یابد در نتیجه پوست خشک و فاقد درخشندگی می شود. مو نازک تر و کم پشت تر از حالت طبیعی شده و تغییراتی در رنگ مو ایجاد می شود، این تغییرات رنگی مو که در ابتدا خاکستری بوده و در نهایت سفید می شود، از علائم پیری می باشند.

با بالا رفتن سن چه اتفاقی برای استخوان های ما رخ می دهد؟

همانطور که پا به سن می گذاریم، قدرت استخوان به تدریج آغاز به کاهش می گذارد. سایش میان مفاصل افزایش می یابد (به این علت که روانی یا لیزی میان آنها کاهش می یابد) که این امر موجب ایجاد درد در حین حرکت می شود. در استخوان ها بعلاوه منافذ زیادی ایجاد شده و به تدریج و به طور مداوم تراکم و قدرت خود را از دست می دهند. استخوان ها مخازن مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر هستند، اما در طول فرآیند پیری کاهش معمول این مواد معدنی موجب شنمایندگی و ضعف استخوان ها می شود.

با پیر شدنمان چه اتفاقی برای حواس شنوایی و بینایی رخ می دهد؟

شبکیه در چشمان پیر، نازک تر از حد معمول می شود، وضوح تصاویر در فاصله دور دچار اختلال می شود، اشیاء قرار داده شده در فاصله دور تار به نظر می رسند. عنبیه سخت می شود از اینرو، مردمک های چشم واکنش کمتری نشان داده و نسبت به نور زیاد، حساسیت بیشتری پیدا می نمایند. مسائل چشم مانند آب مروارید و آب سیاه با پا به سن گذاشتن شما شایع می شوند. پیری بعلاوه منجر به از دست دادن شنوایی می شود. پرده گوش ضخیم شده و شنیدن را سخت تر از حد معمول می سازد. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض صدای بلند پس از 60 سال سن می تواند به آسیب دائمی سلول های گوش شده، و یا ایجاد موم یا چرک در پرده گوش منجر به عفونت ها و بیماری های مختلف می شود.

با افزایش سن، چه اتفاقی برای قلب مان رخ می دهد؟

همانطور که پا به سن می گذاریم، عروق خونی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و رسوب چربی بر روی دیواره شریان موجب کوچکتر و نسبتاً تنگ تر شدن آنها شده، جریان خون به قلب کند می شود. تمام این عوامل موجب می شوند قلب سخت تر از حد معمول برای پمپ کردن خون به سایر نقاط بدن کار می نماید. نتیجه آن فشار خون بالا، ایست قلبی، تصلب شرایین و سایر اختلالات جدی و خطرناک است.

فرایند آترواسکلروز

فرایند پیری اجتناب ناپذیر است، با این حال اثرات و بعلاوه شدت آن از فردی به فرد دیگر فرق دارد. اینکه چرا پیر می شویم یک موضوع پیچیده و معماگونه است، اما این یک حقیقت جهانی است که نمی تواند به چالش آورده شود و هیچ کپسول یا قرص جادویی تا به امروز کشف نشده است که این فرایند پیری را متوقف سازد.

اگر چه پیری همراه با ناراحتی هایی مانند درد، سستی، و فراموشی است؛ انجام مرتب ورزش، تکنیک های تمدد اعصاب، تحت کنترل در آوردن استرس و مراقبت صحیح از بدن و مغز خود می تواند پیری پویاتر و بدون دردی را تضمین سازد.

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1973

به "با پا به سن گذاشتن ما چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پا به سن گذاشتن ما چه اتفاقی برای بدن رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید