روستای اینی؛ روستایی بی نظیر در خطه سرسبز اردبیل

به گزارش کد الکترونیک، روستای اینی وسیع ترین روستای واقع در جلگه مغان بوده و از سه بخش اینی علیا، اینی وسطی و اینی سفلی تشکیل شده است. از جاذبه های روستای اینی میتوان به اینی قالاسی، آتشکده، تپه های باستانی، شهر قدیمی دیگه بر و مسجد غریبان اشاره کرد. با ما در این مقاله خواندنی و جالب همراه باشید تا بدانید روستای اینی کجاست و با دیدنی هایش بیش از پیش آشنا شوید.

روستای اینی؛ روستایی بی نظیر در خطه سرسبز اردبیل

فهرست مطالب

چطور این بهشت گمشده استان اردبیل را پیدا کنیم؟تاریخچهاینی قالاسیدیگه برکوه آیدین چالان و یخچال طبیعی

چطور این بهشت گمشده استان اردبیل را پیدا کنیم؟

مختصات جغرافیایی این منطقه 38 درجه و 59 دقیقه عرض جغرافیایی و 48 درجه و 9 دقیقه طول شرقی بوده و از سمت شمال هم مرز با کشور آذربایجان است. جاذبه های روستای اینی از شرق به روستای آلایله و بی اره، از جنوب به روستای قوزلو مغان و از غرب به روستای چلک راه دارند. براساس مقاله روستای اینی کجاست باید بدانید که روز ششم محرم عزاداران و عشاق امام سوم شیعیان در اینی گرد هم می آیند و با تجمع در مسجد غریبان یکی از عظیمترین عزاداری ها را ترتیب می دهند.

تاریخچه

ساکنان اولیه این منطقه عشایر بوده اند که هر ساله از مراتع و دامنه کوهستانی اینی به دهکده ای به نام شور درق کوچ می کرده اند. براساس مقاله روستای اینی کجاست باید بدانید که نزدیکترین روستا به قشلاق اهالی اینی، هاچاکند است. زمین های این روستای قشلاقی در صد سال قبل بایر بوده، اما طی یک قرن گذشته توسط ملاکین خریداری و آباد شده اند.

اینی قالاسی

در بالای قله ای که شیب تندی هم دارد، دیواری گرداگرد سه حوض و زمینی پر از آهک کشیده شده است که اهالی اینی آن را به نام قلعه می شناسند؛ قلعه ای که زمان ساخت و سازنده آن بر کسی مشخص نیست. طبق گفته قدیمی های روستا، در دامنه قلعه و روستای اینی آبادی های زیادی وجود داشته که قلعه متعلق به آن ها بوده است. یکی از این آبادی ها، دیگه بر بوده که هنوز هم همچون یک شهر باستانی از مناطق دیدنی است. حوض های داخل قلعه اینی عمقشان از 2 تا 4 و نیم متر است. اطراف قلعه قبور تاریخی، ملاط ساروج و سفال های شکسته بسیاری وجود داشته که متاسفانه، بارها مورد دستبرد حفاران غیرمجاز قرار گرفته اند.

دیگه بر

دیگه بر منطقه ای است در شمال غربی دهکده اینی اردبیل که در دامنه کوه شین آوار قرار گرفته است. این بخش ها اکنون با نام های دیگه ور، بولانی، جین لو دره و قارغادولانماز نامیده می شوند. هرچند این محل در حال حاضر اراضی کشاورزی است، ولی اهالی محلی از وجود دیوارهای سنگی در این محدوده سخن های فراوانی به میان می آورند. در منابع رسمی مطلبی درباره این منطقه باستانی استان اردبیل وجود ندارند، اما شنیده های سینه به سینه حکایت از امنیت بالای این شهر داشته و ظاهرا، در بعضی کتاب های موجود در شوروی سابق نامش به ثبت رسیده است.

کوه آیدین چالان و یخچال طبیعی

قسمت شمالی روستا به قله کوهی چسبیده که آیدین چالان نام دارد. آیدین نامی در گذشته برای ذخیره آذوقه دام و حشم است. قسمت بدون علف کوه سیاه رنگ بوده و از زمان حمله روس ها یا به قول محلی ها حمله نیوخوف به یادگار ماند. می گویند این منطقه به دلیل شلیک گلوله توپ توسط نجف قلی خان پوشش گیاهی خود را از دست داده است. بخش باش یول یا راه بالایی کوه که از صخره تشکیل شده، هیچ راهی به کوه گزرون و بزداغ ندارد. اورتایول یا راه وسطی راه میانبری به عرض 30 تا 40 سانتیمتر برای رسیدن به گزرون و بزداغ داشته و قره قوش اوچن در سمت چپ این صخره عظیم 40 متری قرار گرفته است.

یخچال طبیعی اینی دارای یک غار در شمال روستا بوده که در حدود یک کیلومتری اینی قرار گرفته است. از ویژگی های این یخچال این است که در یک روز گرم معمولی با ورود به این یخچال دمای صفر درجه را تجربه می کنید. متاسفانه، در 10 سال گذشته بدلیل زلزله های متعدد ورودی این منطقه بسیار باریک شده است. در گذشته، وجود این یخچال را معجزه می دانستند، از یخ آن در تابستان استفاده می کردند و برای تشکر، هنگام ورود تکه ای نان یا یک شی عزیز می گذاشتند و معتقد بودند که دو مار سیاه و سفید مامور حفاظت از این معجزه الهی بوده و اهالی با دادن نان خود را از گزند این دو مار ایمن می داشتند.

منبع: همگردی
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1636

به "روستای اینی؛ روستایی بی نظیر در خطه سرسبز اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای اینی؛ روستایی بی نظیر در خطه سرسبز اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید