راز رژیم غذایی جادویی جوکوویچ برای قهرمانی فاش شد

به گزارش کد الکترونیک، توانایی بدنی نواک جوکوویچ در 36 سالگی حیرت انگیز است، او حتی در این سن به قهرمانی های خود در گرند اسلم ادامه می دهد، اما چه عواملی در موفقیت های اخیر صربیناتور دخیل بوده است؟ او خود در کتاب سرویس برای برنده شدن به عوامل تغذیه ای موفقیتش در عرصه قهرمانی اشاره نموده است.

راز رژیم غذایی جادویی جوکوویچ برای قهرمانی فاش شد

نواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس دنیا که به تازگی از قصد خود برای بردن مدال طلای المپیک 2008 خبر داده، توانست در 36 سالگی یک رکورد تاریخی از خود به جای بگذارد.

به گزارش فاکس اسپرت، او که با لقب صربیناتور نیز شناخته می گردد با پیروزی مقابل دنیل مدودوف در فبنال اوپن آمریکا بیست و چهارمین گرند اسلم زندگی اش را برد و با رکورد مارگارت کورت پرافتخارترین تنیس باز برنده مسابقات گرند اسلم بین مردان و زنان، مساوی کرد.

اما صربیناتور چگونه توانسته تا 36 سالگی همچنان خود را در اوج حفظ کند، سبک زندگی او و اسرار تغذیه ای او چیست که تا این سن که انتها دوره یک ورزشکار حرفه ای است توانسته خود را قله رفیع ورزش قهرمانی نگهدارد؟ جوکوویچ آنقدر به رژیم غذایی خود پایبند است که وقتی بعد از یکی از پیروزی هایش هوس شکلات کرد، فقط یک مربع از آن را خورد و بقیه را کنار گذاشت.

تنیس باز شماره یک دنیا در کتابی که در سال 2016 منتشر کرد به طور کامل فداکاری های شدیدی را که برای دستیابی به رجحان بدنی انجام می دهد را شرح داده است.

جوکوویچ در کتابسرویس برای برنده شدن، برنامه غذایی چهارده روزه فاقد گلوتن برای درخشش فکر و جسم (که به وسیله یاسمن طاهریان به فارسی ترجمه شده است) شرح می دهد که از 4 سال قبل (از نگارش این کتاب) که رژیم بدون گلوتن را پیگیری می نماید، به موفقیت های بیشتری در عرصه تنیس دست یافته است. جوکویچ در این کتاب می نویسد: در 18 ماه پس از اصلاح عادات غذایی خود تبدیل به مردی متفاوت شدم.

او در این کتاب می گوید: زندگی من تغییر کرد زیرا آغاز به خوردن غذاهای مناسب برای بدنم نموده بودم، همانطور که بدنم می خواست. جوکوویچ که این کتاب را در سال 2016 و در 29 سالگی نوشته بود، در ادامه شرح می دهد دستور العمل من برای موفقیت شامل پرهیز از گلوتن و لبنیات و محدود کردن قند است.

رژیم جوکوویچ بر پایه سبزیجات، لوبیا، گوشت سفید، ماهی، میوه، آجیل، دانه ها، نخود، عدس و روغن های سالم است. او قبل از هر وعده غذایی یک دعا می خواند تا به او یادآوری کند که از غذا قدردانی کند، جوکویچ سپس با هوشیاری و بدون حواس پرتی غذا می خورد و در صورت امکان، غذای ارگانیک برای خود می خرد.

آب، حرکات کششی، یوگا و تای چی

او درباره برنامه روزانه خود می نویسد هر روز صبح که از خواب بیدار می شوم یک لیوان آب می نوشم و حرکات کششی خود را انجام می دهم، شاید با مقداری یوگا یا تای چی، به مدت 20 دقیقه ترکیب گردد. من صبحانه ای را می خورم که کاملا متناسب با بدنم برای روز آینده تنظیم شده باشد، تقریبا و با کمترین تغییر همان صبحانه را برای هر روز از زندگی خود می خورم. در اوایل دوران حرفه ای جوکوویچ، او به علت نقش بر زمین شدن در طول مسابقات شناخته می شد. او اکنون معتقد است که شرایط بد سلامتی اش به علت عدم تحمل گلوتن بوده است. کتاب سرویس برای پیروزی علاوه بر نکاتی در خصوص سبک زندگی جوکوویچ، روال تمرینی ، حرفه تنیس و دوران کودکی او در صربستان جنگ زده را شرح می دهد.

رژیم غذایی جوکوویچ

این رژیم غذایی در سه روز تعریف شده که برای روزهای دیگر هفته هم قابل تکرار است.

روز اول

صبحانه: آب، دو قاشق غذاخوری عسل؛ موسلی (از جمله جو دو سر بدون گلوتن ارگانیک، زغال اخته، کشمش، کدو تنبل یا تخمه آفتابگردان و بادام) نیز صبحانه وی را تشکیل می دهد.

میان وعده بین صبحانه تا ناهار (در صورت احتیاج): نان یا کراکر(بیسکوئیت نمکی ترد) بدون گلوتن با آووکادو و ماهی تن.

ناهار: سالاد سبزی مخلوط، پاستا پریماورا بدون گلوتن (شامل پاستای برنج، کدو حلوایی تابستانی، کدو سبز، مارچوبه، گوجه فرنگی خشک شده و پنیر گیاهی اختیاری).

میان وعده بعد از ظهر: سیب با کره بادام هندی؛ خربزه.

شام: سالاد کلم سزار (کلم پیچ، رازیانه، کینوا و آجیل کاج) به همراه سس (و ماهی کولی آنچوی یا ساردین)؛ سوپ سبزی ولوبیا وماکارونی؛ فیله ماهی قزل آلا (روی پوست) با گوجه فرنگی برشته و چاشنی گوشت ترد شده.

روز دوم

صبحانه: آب، دو قاشق غذاخوری عسل؛ موز با کره بادام هندی؛ میوه.

میان وعده صبح (در صورت احتیاج): نان تست بدون گلوتن با کره بادام و عسل.

ناهار: سالاد با سبزیجات مخلوط، سالاد نودل سوبا تند (شامل نودل سوبا بدون گلوتن، فلفل دلمه ای قرمز، بادام هندی و برگ ریحان) به علاوه وینیگرت تند(سس دارای سرکه و روغن زیتون و ادویه).

میان وعده بعد از ظهر: میوه و آجیل.

شام: سالاد تن ماهی (لوبیا سبز، لوبیا کانلینی، ماهی تن، فلفل قرمز، گوجه فرنگی و نخود کنسرو شده)، سوپ گوجه فرنگی، گوجه فرنگی سوخاری.

روز سوم

صبحانه: آب، دو قاشق غذاخوری عسل، جو بدون گلوتن با کره بادام هندی و موز؛ میوه.

میان وعده صبح (در صورت احتیاج): هوموس خانگی (شامل نخود و سس سویا بدون گلوتن) با سیب.

ناهار: سالاد سبزی مخلوط، ماکارونی بدون گلوتن (شامل پاستای برنج، گردو و برگ ریحان).

میان وعده بعد از ظهر: آووکادو با کراکرهای (بیسکوئیت نمکی ترد) بدون گلوتن، میوه.

شام: سالاد مخلوط سبزی تازه با آووکادو و سس خانگی. سوپ هویج و زنجبیل؛ مرغ کامل کبابی با لیمو.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1402 بروزرسانی: 23 شهریور 1402 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2435

به "راز رژیم غذایی جادویی جوکوویچ برای قهرمانی فاش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز رژیم غذایی جادویی جوکوویچ برای قهرمانی فاش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید