دیوارهای جدید اروپا، بلندتر از دیوار برلین

به گزارش کد الکترونیک، امروز با وجود گذشت سه دهه از فروریختن دیوار برلین به عنوان نماد دوپارگی اروپا و دنیا در دوران جنگ سرد، دیوارهایی جدید و بلکه بلندتر از دیوار برلین در اروپا سربرآورده است.

دیوارهای جدید اروپا، بلندتر از دیوار برلین

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش کد الکترونیک آنلاین از ایرنا به نقل از موسسه ترنزیشنال (Transnational Institute) هلند، در سه دهه اخیر نزدیک به هزار کیلومتر دیوار یا حائل های نرده ای در اروپا کشیده شده که این میزان شش برابر طول دیوار 155 کیلومتری برلین است.

این موسسه هلندی در گزارشی نوشته که دیوارها و حائل های جدید در اروپا از سال 2015میلادی بدین سو که قاره سبز با بحران سیل پناهجویان روبرو شده، ایجاد شده است.

براساس این گزارش، این بار اروپا باردیگر با ایجاد دیوارهای تازه مرزبندی این مرزبندی ها بیشتر به دلیل هراس از سیل پناهجویان و مهاجرانی که بیشتر آنها از آسیب پذیرترین افراد جوامع بشری به شمار می روند.

حائل هایی که اروپا در این مدت ایجاد نموده سراسر این قاره را از دیگر بخش های خود نیز جدا نموده است.

اسپانیا در بخش هایی از مرزهای جنوبی خود که مشرف به شمال آفریقا است، موانعی ایجاد نموده است.

دیوارها و موانعی هم بین ترکیه و یونان، ترکیه و بلغارستان، یونان و شمال مقدونیه، مجارستان و صربستان، مجارستان و کرواسی، بین نروژ با استونی و لیتونی و درنهایت در منطقه کاله فرانسه بوجود آمده است.

اروپایی ها این دیوارکشی ها را تنها بر روی زمین ایجاد ننموده اند بلکه پیرامون خود نیز حائل دریایی که با گشت زنی نیروهای دریایی خود انجام می دهند؛ بوجود آورده اند که گستره این دیوار دریایی چهار هزار و 750 کیلومتر می گردد.

این موسسه پژوهشی اعلام نمود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین 900 تا یک میلیارد یورو از زمان جنگ سرد تاکنون صرف دیوار کشی نموده اند، علاوه بر این برای تامین امنیت در بیرون از این دیوارکشی بین سال های 2007 تا 2013 میلادی هزینه ای حدود یک میلیاردو 700میلیون یورو پرداخته نموده و برای تامین امنیت داخل این دیوارها و در داخل بلوک کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بین سال های 2014 تا 2020 میلادی مبلغی بالغ بر دو میلیاردو 760 میلیون یورو هزینه شده است.

با این وجود کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد تا جهت حفظ و مدیریت این دیوارها و حائل ها برای سال 2021 تا 2027 مبلغ 9 میلیارد و 300 میلیون یورو اختصاص دهد.

استفان ویراگولگیا که مسئول نمایشگاهی تحت عنوان قدرت دیوارها (Walls of Power) است درباره موانعی که کشورهای اروپایی در سه دهه پس از فرو ریختن دیوار برلین بنا نموده اند؛ گفت: اینها حائل هایی بین جوامع است.

ویراگولگیا دراین باره گفت: در تاریخ بشریت، تمامی دیوارهای ساخته شده فروریخت، بشر باید بیاندیشد که مشکل اصلی در کجا است و آنرا حل نماید، تصور می کنم در باره مسئله ای که با آن روبرو هستیم و در فرای آن قرار گرفته است، ما احساس اشتباهی داریم.

دیوار 155 کیلومتری برلین در دوران بعد از جنگ دنیای دوم، در ماه ژوئن سال 1961 و برای جدایی مناطق تحت کنترل ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این دیوار در دوران جنگ سرد به نماد دو پارگی اروپا و حتی دنیا تبدیل شد.

شهروندان آلمان شرقی در نهم ماه نوامبر سال 1989 پس از یک رشته تغییرات سیاسی بنیادین در کشورهای بلوک سوسیالیستی، با عبور آزادانه به سوی غرب، کار تخریب دیوار را عملا شروع کردند.

9 نوامبر برابر با 19 آبان ماه سی امین سالگرد سقوط دیوار برلین و شروع فرایند اتحاد دو آلمان بود.

  • عکس روز: آتش بازی بر فراز براندنبورگ

سقوط دیوار برلین که بعد از جنگ دنیای دوم آلمان را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم نموده بود، منجر به انسجامی نسبی در قاره اروپا تبدیل شد و با فروریختن این دیوار، عصر تقسیم اروپا به بلوک غرب و شرق که عملا مانعی در برابر شکل گیری یک اروپای واحد و منسجم بود، به انتها رسید، اما این درحالی بود که دیوارهای دیگری در دیگر نقاط این قاره سر برآوردند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 627

به "دیوارهای جدید اروپا، بلندتر از دیوار برلین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوارهای جدید اروپا، بلندتر از دیوار برلین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید