دندان مصنوعی و روش کاشت انواع آن

به گزارش کد الکترونیک، کاشت دندان مصنوعی برترین روشی است که باعث جایگزینی ریشه های دندان های از دست رفته با یک فلز، (پست های پیچ مانند) می گردد و دندان های آسیب دیده یا از دست رفته شده را جایگزین دندان های مصنوعی می نماید وعملکرد این دندان مصنوعی بسیار شبیه به نمونه های واقعی خواهد بود.

دندان مصنوعی و روش کاشت انواع آن

کاشت دندان مصنوعی برترین روش برای جایگزینی دندان های دائمی

کاشت دندان مصنوعی برترین روشی است که باعث جایگزینی ریشه های دندان های از دست رفته با یک فلز، (پست های پیچ مانند) می گردد و دندان های آسیب دیده یا از دست رفته شده را جایگزین دندان های مصنوعی می نماید وعملکرد این دندان مصنوعی بسیار شبیه به نمونه های واقعی خواهد بود. کاشت دندان مصنوعی یا ایمپلنت می تواند جایگزین خوبی برای دندان های طبیعی که عملکرد خود را از دست داده اند باشد و در صورت عدم وجود ریشه های طبیعی دندان امکان ساخت و کاشت دندان مصنوعی یا تعویض کلی آنها را فراهم کند .

روش های کاشت دندان مصنوعی

انجام عمل جراحی کاشت دندان مصنوعی یا همان ایمپلنت بستگی به نوع کاشت و شرایط استخوان فک بیمار دارد. جراحی کاشت دندان شامل روش متفاوتی است که می توان به روش کاشت تک مرحله ای و دو مرحله ای اشاره نمود . در روش تک مرحله ای پایه این ایمپلنت که همان فلزی است که جایگزین ریشه شده است از لثه بیرو است . در این روش بعد از التیام زخم های ناشی از کاست فلز که بر لثه ایجاد شده است ، تاج دندان بر روی پایه متصل می گردد و زمان کاشت دندان مصنوعی سریع تر رخ می دهد. اما در روش دو مرحله ای دو بار جراحی لازم است. در جراحی اول ایمپلنت در فک جایگذاری شده و پس از چند ماه با جراحی دوم دندان نصب می گردد.

در واقع کاشت دندان یا ایمپلنت فرایندی که در آن استخوان نیاز به محکم شدن در اطراف کاشت را دارد. از آنجا که این بهبودی استخوان زمان بر است ، این فرایند می تواند ماه ها طول بکشد.

باید دانست فایده اصلی کاشت دندان مصنوعی، پشتیبانی از سایر دندان های بیمار نیز هست . در واقع وجود یک حفره در دهان و جای خالی دندان مفقود شده اثراات جانبی مخربی بر سایر دندان ها خواهد گذاشت که می تواند سبب جابه جای دندان ها ، تحلیل استخوان لثه و سایر بیماری های پریودنتال گردد .

جراحی برای کاشت دندان مصنوعی چگونه انجام می گردد؟

در حین جراحی برای قرار دادن کاشت دندان،جراح دهان شمارا باز می نمایدو لثه را تا کنار استخوان برش می دهد. سوراخ ها تا استخواتن فک امتداد می یابد تا در آن قسمت فلزی ایمپلنت قرار گیرد. از آنجایی که این پست فلزی به عنوان ریشه دندان عمل می نماید، در اعماق استخوان لثه کاشته می گردد. در صورت لزوم می توان یک نوع پروتز موقت جزئی قرار داد. می توان این پروتز را برای در حالیکه خواب هستید یا بیهوش حذف کرد.

خطرات یا عوارض کاشت دندان مصنوعی چیست؟

مانند هر عمل جراحی، عمل جراحی کاشت دندان خطراتی را نیز در پی دارد. اگرچه بروز این مسائل نادر است ولی در صورت بروز معمولا به صورت جزئی ضاهر شده و به راحتی قابل درمان می باشند . این خطرات می تواند شامل موارد زیر باشد :

* عفونت در محل کاشت

* صدمه یا آسیب به ساختار های اطراف آن، مانند سایر دندان ها یا رگ های خونی

* آسیب عصبی، که می تواند باعث درد، بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دندان های طبیعی، لثه ها، لب ها یا چانه بیمار گردد.

* مسائل سینوس، پساز کاشت دندان مصنوعی که می تواند سبب سردرد گردد

عوارض بعد از عمل جراحی کاشت دندان مصنوعی

چه جراحی کاشت دندان در یک مرحله و چه در دو مرحله انجام گردد، ممکن است برخی از ناراحتی های معمولی مرتبط با هرنوع جراحی دندان را تجربه کنید ، مانند:

* تورم لثه و صورت شما

* کبودی پوست و لثه شما

* درد در محل کاشت

* خونریزی جزئی

ممکن است بعد از جراحی کاشت دندان به داروهای ضد درد یا آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید اگر تورم یا ناراحتی یا هر مشکل دیگر در روز های بعد از عمل بدتر شد با جراح دهان خود تماس بگیرید

برای کاشت دندان مصنوعی باید به چه پزشک های مراجعه کرد؟

فرایند برنامه ریزی برای کاشت دندان ممکن است متخصصان مختلفی را شامل گردد، از جمله پزشک متخصص:

* که شرایط دهان و فک و صورت را آنالیز کند (جراح دهان و فک و صورت)

* دندان پزشک متخصص در درمان سازه هایی که از دندان ها پشتیبانی میکند، مانند لثه ها و استخوان ها (پریودنتیست)

* دندان پزشکی که دندان های مصنوعی را طراحی نموده و می سازد (متخصص پروتز)

* گاهی اوقات مراجعه برای معاینه گوش ، بینی و گلو لازم است (متخصص گوش و حلق و بینی)

پالپ دندان چیست؟

با مراجعه به کلینیک دندان پزشکی رایا ، برترین متخصصان در زمینه کاشت دندان شاما را راهنمای خواهند کرد

آنچه که از یک کاشت دندان مصنوعی انتظار دارید

عمل جراحی کاشت دندان معمولا یک عمل جراحی سرپایی است که مراحل بهبودی آن طی کی مدت زمان انجام می گردد.

فرایند قرار دادن کاشت دندان شامل مراحل مختلفی از جمله:

* در صورت لزوم آماده سازی استخوان فک (پیوند)

* قراردادن ایمپلنت دندان

* رشد و بهبودی استخوان

* قرار دادن اباتمنت

* قرار دادن دندان مصنوعی

در چه صورت برای کاشت دندان مصنوعی نیاز به پیوند استخوان هست؟

اگر استخوان فک شما به میزان کافی ضخیم نباشد یا خیلی نرم باشد، ممکن است قبل از عمل جراحی کاشت دندان به پیوند استخوان نیاز پیدا کنید. پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای کاشت ایجاد کند. چندین ماده پیوند استخوان وجود دارد که می توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده کرد. از جمله پیوند استخوان طبیعی از مکان دیگری در بدن شما، یا پیوند استخوان مصنوعی مانند مواد جایگزین استخوان (پودر استخوان) که می تواند ساختارهای حمایتی برای رشد استخوان تازه باشد.

انواع دندان مصنوعی

دندان مصنوعی کامل (پروتز کامل)

دندان مصنوعی کامل به دو صورت معمولی یا فوری تهیه می گردد. دندان مصنوعی معمولی پس از کشیدن دندان ها و التیام یافتن لثه ها، تقریباً 8 تا 12 هفته بعد از کشیدن دندان ها در دهان قرار داده می گردد.

اما دندان مصنوعی فوری از قبل تهیه می گردد و به محض کشیدن دندان ها در دهان قرار می گیرد تا بیمار در زمان انتظار برای التیام یافتن لثه ها بدون دندان نباشد. البته چون استخوان ها و لثه ها به مرور زمان، به ویژه در زمان التیام یافتن منقبض می گردد، نقطه ضعف دندان مصنوعی فوری این است که در این مدت به دستکاری و تنظیم بیشتری نیاز دارد. بنابراین دندان مصنوعی فوری معمولاً راه حلی موقتی است که تا زمان تهیه دندان مصنوعی اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

دندان مصنوعی تکه ای (پروتز پارسیل)

دندان مصنوعی متحرک پارسیل معمولاً از دندان مصنوعی متصل به پایه پلاستیکی صورتی یا همرنگ لثه تشکیل می گردد که به بدنه فلزی متصل می گردد. این بدنه فلزی دندان مصنوعی را در جای خود نگه می دارد. دندان مصنوعی تکه ای در صورتی کاربرد دارد که یک یا چند دندان طبیعی در فک بالا یا پایین وجود داشته باشد. دندان مصنوعی پارسیل، ظریف و متحرک است، ظاهری طبیعی دارد و در عوض قلاب با اتصال های داخلی به روکش های کناری متصل می گردد.

بریج حالتی ثابت از پروتزهای پارسیل است که به صورت دایمی جایگزین دندانهای از دست رفته می گردد، دندان های دو طرف فضای خالی روکش می گردد و دندان های مصنوعی به آنها متصل می گردد. سپس پل (بریج) با سیمان در جای خود چسبانده می گردد. بریج علاوه بر پر کردن فضای خالی از حرکت کردن دندان های مجاور نیز جلوگیری می نماید.

جایگزین دندان مصنوعی

از ایمپلنت دندان می توان به عنوان پایه بریج ثابت استفاده کرد تا دیگر نیازی به دندان مصنوعی متحرک نباشد. البته هزینه کاشت دندان بالاتر است، اما ترکیب ایمپلنت و بریج در کنار یکدیگر بیشتر حس دندان طبیعی را در بیمار ایجاد می نماید. ایمپلنت کم کم جای خود را به عنوان جایگزین دندان مصنوعی باز می نماید، اما کاشت دندان برای تمام بیماران مناسب نیست. برای اطمینان از مناسب بودن جراحی کاشت دندان با دندانپزشکان سیمادنت مشورت کنید.

روش ساخت دندان مصنوعی

فرایند ساخت دندان مصنوعی سه تا شش هفته طول می کشد و در چند جلسه انجام می گردد. پروستودنتیست، دندانپزشک متخصص در زمینه ترمیم و جایگزینی دندان، برترین نوع دندان مصنوعی را معین می نماید. مراحل معمول تهیه دندان مصنوعی به توضیح زیر است:

چند قالب از فک گرفته می گردد و میزان گیری های لازم از چگونگی ارتباط فک ها با هم و فضای بین آنها انجام می گردد.

مدل گچی، مومی و یا الگوهای پلاستیکی به دقت تهیه می گردد. بیمار این مدل را چند بار امتحان می نماید، میزان، رنگ و شکل دندان مصنوعی پیش از قالب گیری و تراش نهایی آنالیز می گردد.

دندان مصنوعی نهایی قالب گیری و تهیه می گردد.

دستکاری در صورت لزوم انجام می گردد.

ممکن است بیان برخی واژه ها پس از قرار دادن دندان مصنوعی در دهان سخت گردد، در چنین شرایطی سعی کنید واژگان سخت را بلند تلفظ کنید. با تمرین کردن و به مرور زمان به صحبت کردن با دندان مصنوعی عادت می کنید.

اگر دندان مصنوعی هنگام حرف زدن صدا می دهد، با دندانپزشک تماس بگیرید. محتمل است دندان مصنوعی گاهی هنگام خندیدن، سرفه کردن یا لبخند زدن دربیاید. دندان مصنوعی را با فشار ملایم رو به پایین و قورت دادن آب دهان جابجا کنید. در صورت برطرف نشدن مسائل با دندانپزشک پروستودنتیست تماس بگیرید.

شرایط استفاده از چسب دندان مصنوعی

از چسب دندان مصنوعی در شرایط زیر استفاده می گردد:

* افزایش رضایت بیمار از دندان مصنوعی تهیه شده. چسب پایداری، قدرت جویدن، ثابت ماندن دندان مصنوعی و آرامش بیمار از دهان داشتن دندان مصنوعی را افزایش می دهد.

* خشکی دهان در اثر عواملی چون مصرف داروهای سرماخوردگی، ابتلا به ناراحتی های عصبی مانند سکته مغزی و کهولت چسبندگی دندان مصنوعی را کاهش می دهد.

* برای ثابت تر و محکم تر کردن دندان مصنوعی بیمارانی مانند موسیقیدان ها یا سخنران ها از چسب استفاده می گردد که فشار بیش از حدی را به عضلات صورت وارد می نمایند.

موارد منع استفاده از چسب دندان مصنوعی

بهتر است در شرایط زیر از چسب دندان مصنوعی استفاده نگردد:

* اگر دندان مصنوعی لق است و میزان دهان نیست، از چسب استفاده نکنید، چون باعث ایجاد ناراحتی یا زخم شدن لثه ها می گردد. برای اصلاح دندان مصنوعی در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید.

* چنانچه از آخرین ارزیابی دندان مصنوعی به وسیله دندانپزشک مدت مدیدی گذشته باشد. دندان مصنوعی روی بافت لثه و استخوان فک قرار داده می گردد و به مرور زمان لثه را منقبض می نماید و استخوان را تحلیل می برد. بنابراین ممکن است بعد از مدتی لازم باشد تا دندان مصنوعی دستکاری گردد یا دندان مصنوعی تازه ساخته گردد.

* چنانچه بهداشت دهان و دندان به خوبی رعایت نشده باشد.

* چنانچه از چسب مدت طولانی استفاده شده باشد، به ویژه اگر به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه نشده باشد و اندازه و تعداد دفعات استفاده از چسب خودسرانه افزایش یافته باشد.

* اگر بیمار به مواد تشکیل دهنده چسب حساسیت داشته باشد.

روش استفاده از چسب دندان مصنوعی

هنگام استفاده از چسب دندان مصنوعی به نکات زیر توجه کنید:

* با استفاده از حداقل چسب بیشترین تاثیر را ایجاد کنید. کمترین اندازهی را که فکر می کنید کافی است به کار ببرید و به تدریج چسب بیشتری بزنید تا کاملاً احساس راحتی کنید.

* چسب را به طور یکنواخت روی بافت تحمل نماینده سطح دندان مصنوعی پخش کنید.

* چسب را فقط در صورت لزوم استفاده یا تتازه کنید.

* دندان مصنوعی را همواره پیش از زدن چسب کاملاً تمیز کنید.

* به خاطر داشته باشید که استفاده از چسب برترین نتیجه را روی دندان مصنوعی با گیر اولیه خوب به دست می دهد.

تمیز کردن دندان مصنوعی

بیشتر موارد شکستگی دندان مصنوعی زمانی رخ می دهد که دندان هنگام شستن داخل روشویی می افتد. بنابراین ما همواره به بیماران توصیه می کنیم که روشویی را پیش از شستن دندان مصنوعی با اندازهی آب به ارتفاع چند سانتی متر پر نمایند تا اگر دندان مصنوعی از دستشان رها شد، داخل آب و نه روی سطح سرامیکی سخت بیفتد.

بعلاوه پیشنهاد می کنیم از پاک نماینده های مخصوص دندان مصنوعی بهره ببرید، چون برخی خمیردندان ها باعث ساییدگی دندان مصنوعی می شوند. پاک نماینده مخصوص لایه باکتریایی پوشاننده سطح رویی دندان مصنوعی را پاک می نماید. اگر لایه باکتری روی دندان باقی بماند، تبدیل به پلاک می گردد.

قرص های پاک نماینده ای مخصوص تمیز کردن دندان مصنوعی وجود دارد که می توان در سرانجام روز از آنها برای زدودن لایه باکتری استفاده کرد تا دندان مصنوعی کهنه نگردد و سال ها دوام داشته باشد.

چه مدت باید از دندان های مصنوعی در دهان استفاده گردد؟

برای چند روز اول استفاده از دندان های مصنوعی، احتمالاً به بیمار توصیه می گردد از این دندان ها به طور دائم در دهان خود استفاده کند. به این ترتیب هنگامی که دهان به استفاده از این دندان ها عادت کرد، لازم است دندان های مصنوعی در هنگام خواب از دهان خارج گردد. با خارج کردن دندان های متحرک از دهان در طول خواب، امکان استراحت برای لثه ها فراهم شده و از ایجاد عفونت های قارچی در دهان جلوگیری خواهد شد.

دوام و ماندگاری دندان های مصنوعی چقدر است؟

در صورتی که از دندان های مصنوعی به خوبی مراقبت گردد، این دندان ها می توانند برای چندین سال دوام و ماندگاری داشته باشند. با این وجود گاهی اوقات لازم است شرایط این دندان ها اصلاح شده یا به خاطر فرسایش طبیعی دندان های متحرک ، ایجاد تغییرات ظاهری در شرایط لثه ها یا تحلیل رفتن استخوان فک نیاز به ساخت مجدد آن ها وجود داشته باشد. توجه داشته باشید استفاده از دندان های مصنوعی ضعیف که به خوبی در دهان قرار نمی گیرند، در عمل می تواند باعث ایجاد مسائل متعدد برای فرد همانند ناراحتی، بوی بد دهان، زخم های دهانی و عفونت گردد. بعلاوه برای برخی افراد که از دندان های مصنوعی کامل برای مدت طولانی استفاده می نمایند، گاهی اوقات قرارگیری مناسب دندان های مصنوعی در دهان سخت خواهد شد.

برترین روش برای مراقبت از دندان های مصنوعی چیست؟

دندان های مصنوعی می بایست به طور منظم مشابه دندان های طبیعی تمیز شوند، زیرا این دندان ها نیز مستعد تشکیل پلاک و گیر افتادن ذرات ریز مواد غذایی هستند. به این منظور لازم است دندان ها حداقل دو بار در روز با خمیردندان یا محلول مخصوص هر روز صبح و شب شستشو داده شوند. بعلاوه لازم است دندان های مصنوعی در هنگام خارج شدن از دهان در محلول تمیز نماینده مناسب قرار گیرند. علاوه بر این بیمار می بایست مراقبت لازم را در ارتباط با نگهداری تثبیت نماینده های دندان متحرک در دهان خود داشته باشد.

در عمل مسواک زدن دندان های مصنوعی مشابه دندان های طبیعی با خمیردندان و یک مسواک دارای سر کوچک برای دسترسی به نقاط مختلف دندان مصنوعی می بایست انجام گردد. به هر حال در مواقعی که بر روی دندان متحرک پلاک تشکیل شده یا این دندان ها لک شوند، دندان پزشک یا متخصص بهداشت دهان می توانند پلاک و لکه های ایجاد شده بر روی دندان های مصنوعی را برای شما پاک نماید.

توجه داشته باشید دندان های متحرک تا حدودی ظریف و حساس بوده و می توانند دچار تراشیدگی و ترک خوردگی شوند. بعلاوه در صورتی که این دندان ها از دست بیمار رها شوند، همواره احتمال شکستن آن ها وجود دارد. به همین خاطر همواره لازم است مراقبت مناسب در هنگام تمیز کردن این دندان های مصنوعی به وسیله بیمار لحاظ گردد. بعلاوه در صورت وارد شدن آسیب به دندان های متحرک نباید بیمار سعی کند خود اشکال ایجاد شده را ترمیم کند.

آیا در هنگام استفاده از دندان های مصنوعی نیازی به مراقبت خاص از دهان وجود دارد؟

حتی در مواقعی که از دندان های مصنوعی کامل استفاده می گردد، فرد می بایست مراقبت مناسب از شرایط دهان خود داشته باشد. به این ترتیب لازم است لثه ها، زبان و سقف دهان حداقل دو بار در روز با مسواک نرم و خمیردندان مسواک زده گردد. در صورتی که بیمار از دندان های مصنوعی جزئی استفاده می نماید، دندان های طبیعی موجود در دهان می بایست دو بار در روز به منظور پیشگیری از پوسیدگی دندان، ابتلا به بیماری های لثه و از دست دادن احتمالی دندان در آینده، به نحو مناسب تمیز شوند.

آیا استفاده از دندان های مصنوعی می تواند بر نحوه غذا خوردن و نوع مواد غذایی مصرفی تاثیر گذارد؟

هنگامی که استفاده از دندان های متحرک برای اولین بار آغاز می گردد، احتمالاً لازم است غذا خوردن با تکه های کوچک و مواد غذایی نرم آغاز گردد تا به تدریج فرد بتواند به استفاده دندان های مصنوعی عادت نماید. علاوه بر این لازم است فرد در این شرایط از مصرف برخی غذاهای سفت یا چسبنده خودداری کند. به هر حال با آشنا شدن تدریجی بیمار با دندان های مصنوعی، بیمار می بایست توانایی عادی غذا خوردن خود را به دست آورده و از رژیم غذایی معمول خود استفاده نماید.

استفاده از دندان مصنوعی

پس از ساخت دندان مصنوعی نیز باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کرد تا از سالم بودن بافت نرم اطمینان حاصل کرد. دندان مصنوعی با گیره روی دندان کناری ثابت نگه داشته می گردد یا اگر بیمار هیچ دندانی نداشته باشد از نیروی مکش روی لثه ها برای نگه داشتن دندان مصنوعی استفاده می گردد. چنانچه دندان مصنوعی به خوبی روی لثه ننشیند، مکش کاهش می یابد و دندان لق می گردد. به همین علت ویزیت های دوره ای بسیار مهم است تا دندانپزشک بتواند شرایط لثه ها و میزان بودن دندان مصنوعی را آنالیز کند. اگر دندان مصنوعی لق شده باشد، آستر آکریلیکی تازه زیر آن زده می گردد تا به خوبی روی لثه ها قرار بگیرد، مکش موثر ایجاد گردد و دندان مصنوعی عملکرد مناسبی داشته باشد.

کلام آخر برای کاشت دندان های مصنوعی

بیشتر کاشت های دندان موفقیت آمیز هستند. با این وجود برخی اوقات استخوان به میزان کافی به کاشت فلز نمی پیوندد یا به عبارتی دیگر پیوند را پس می زند. به عنوان مثال سیگار کشیدن ممکن است سبب نارسایی های پیوند و بروزعوارض عمل جراحی ناشی از کاشت دندان گردد.

اگر استخوان نتواند به میزان کافی فیوز گردد کاشت دندان برداشته می گردد استخوان تمیز میگردد و میتوانید طی حدود 3 ماه دوباره این روش را امتحان کنید.

بنابرای اگر می خواهید دندان بکارید بهداشت دهان نتان را ارتقا ددهید. و پس از کاشت از دندان های کاشته شده درست مانند دندان های طبیعی خود، دندان های کاشته شده و بافت لثه را تمیز نگه دارید.

منبع: سایت کلینیک رایا

سایت کلینیک سیمادنت

سایت دکتر هاشمی

منبع: راسخون
انتشار: 16 دی 1400 بروزرسانی: 16 دی 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2060

به "دندان مصنوعی و روش کاشت انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان مصنوعی و روش کاشت انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید