دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه با فوت و فن های بسیار مهم

به گزارش کد الکترونیک، یادگیری دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه که یکی از غذاهای اصیل ایرانی و فوت و فن های کلیدی آن، برای هر کدبانوی ایرانی واجب است. ترکیبی متناسب از زعفران و ماست و مرغ و ... که این غذای اصیل ایرانی را تبدیل به یک غذای محبوب حتی در خارج از ایران کرده است.

دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه با فوت و فن های بسیار مهم

کد الکترونیک | سرویس آشپزی - دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه بسیار ساده است اما درست در آوردن این غذای اصیل ایرانی و رعایت تناسبات آن تنها از یک کدبانوی حرفه ای برمی آید و نیاز به تجربه زیاد دارد! برای تهیه ته چین مرغ خوشمزه نیاز به زعفران و زرشک سرخ دارید و به همین دلیل است که ته چین مرغ را اصیل ترین غذای ایرانی می دانند.

در طرز تهیه ته چین مرغ خوشمزه ماست و تخم مرغ نیاز دارید که تقریبا می توان گفت ملات این غذای فوق العاده خوشمزه است و باعث می شود این غذا شکل خود را حفظ کند و هنگام برگرداندن آن روی سینی یا ظرف سرو از هم نپاشد. البته ماست و تخم مرغ در پخت ته چین مرغ باعث می شود که بوی زهم مرغ هم گرفته شود. دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه دو روش قابلمه ای و ماهیتابه ای دارد که ما امروز دستور پخت ته چین مرغ در قابلمه را می خوانیم که نوع مجلسی تر تهیه ته چین است.

در این مطلب می خوانید:

  • مواد لازم برای دستور پخت ته چین مرغ مجلسی خوشمزه
  • مراحل دستور پخت اصلی ته چین مرغ در قابلمه با نکات مهم
  • نکات اضافی تهیه ته چین مرغ مجلسی

مواد لازم برای دستور پخت ته چین مرغ مجلسی خوشمزه

مواد لازم برای 4 تا 5 نفر
برنج3 پیمانه
سینه مرغ 1 عدد
پیاز 2 عدد متوسط
تخم مرغ 1 عددکامل به همراه 1 عدد زرده تخم مرغ
ماست چکیده یا ماست سفت1 لیوان
روغن پخت و پز 3 تا 4 قاشق غذاخوری
زرشک5 قاشق غذاخوری
گلاب2 قاشق مربا خوری
پودر قند یا شکر 2 قاشق مربا خوری
نمک ،فلفل سیاه ،زردچوبه، پودر سیر و دارچین به مقدار لازم
هل آسیاب شده 2 عدد دانه
زعفران دم شدهبه مقدار لازم
کره1 قاشق سوپ خوری
آبلیمو 1 قاشق سوپ خوری

مدت زمان پخت: یک ساعت و نیم

مراحل دستور پخت اصلی ته چین مرغ در قابلمه با نکات مهم

  • مرغ ها را تمیز کنید و داخل قابلمه ای مناسب به همراه مقداری آب و 1 پیاز خرد شده و نمک ، فلفل سیاه ، زردچوبه، پودر سیر بگذارید تا بپزد. به مدت 40 دقیقه و پس از پخت آن ها را تیکه تیکه یا ریش ریش کنید و کنار بگذارید.
  • 1 عدد پیاز دیگر را به صورت خلالی ریز خرد کرده و داخل ماهیتابه ای به همراه کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا طلایی رنگ شود. هنگامی که پیازها نرم شدند مرغ را اضافه کنید و سرخ کنید. اگر نیاز به نمک و فلفل داشت کمی نمک و فلفل اضافه کنید تا طعم خوبی داشته باشد. حالا وقت اضافه کردن زعفران است که از قبل دم کرده ایم. زرشک های از قبل آماده شده را نیز اضافه کنید و بعد از چند ثانیه زیر گاز را خاموش کنید. دقت کنید که زرشک ها نباید زیاد پخته شوند تا مزه تلخی و سوختگی نگیرند.
    • نکته اول: زرشک ها را قبل از انجام این مرحله در آب بخیسانید و با کمی کره و مقدار گفته شده پودر قند یا شکر کمی تفت دهید.
    • نکته دوم: برای تفت دادن پیاز و مرغ به جای مرغ می توانید از کره استفاده کنید تا ته چین مرغ خوش طعم و عطر شود.
  • برنج ها را از قبل خوب تمیز کنید و با مقداری نمک و آب به مدت 1 ساعت بخیسانید. برنج را روی گاز بگذارید و هنگامی که موقع آبکش کردنشان شد، از روی گاز بردارید و آبکششان کنید و کنار بگذارید. بهتر است در این مرحله برنج را کمی زنده تر از روی گاز بردارید و دقت کنید که نمک برنج کافی باشد تا یک ته چین مرغ خوشمزه مجلسی داشته باشید.
  • حالا نوبت درست کردن ته چین است. یعنی مخلوط ماست و تخم مرغ! یک ظرف گود بزرگ بردارید و 1 عدد تخم مرغ کامل را به همراه 1 عدد زرده و 1 قاشق سوپ خوری پودر قند و 2 عدد هل آسیاب شده با هم مخلوط کنید. نمک و فلفل و گلاب و آبلیمو را با مقادیری که در ابتدا گفتیم اضافی کنید.
    • نکته: رعایت تناسب مواد این مرحله برای تهیه ته چین مرغ بسیار حیاتی است. این مواد است که هم ته چین را سفت می کند و باعث می شود که قالبش درست دربیاید و هم بوی زهم تخم مرغ و مرغ را از ته چین می گیرد.
  • بعد از این که چند دقیقه مواد مرحله قبل را خوب هم زدید نوبت اضافه کردن ماست می رسد. بعد از آن 2 تا 3 قاشق غذا خوری زعفران دم شده را اضافه کنید و سپس کمی دارچین رویش بپاشید و هم بزنید.
    • نکته: مقدار دارچین در این مرحله بسیار مهم است. اگر دارچین زیاد باشد ته چین تلخ می شود و مزه آن بقیه طعم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • کم کم برنج را به مواد ته چین اضافی کنید و خوب هم بزنید تا کاملا پخش شود و بعد از آن 3 قاشق غذاخوری روغن اضافی کنید و آن را کنار بگذارید.
  • حالا قابلمه ای که می خواهید ته چین را داخل آن بپزید بردارید و کف و دیواره هایش را با روغن کمی چرب کنید (این مرحله را به هیچ عنوان حذف نکنید تا بعدا هنگام در آوردن قالب ته چین مرغ به مشکل برنخورید). حالا باید به صورت لایه ای مواد برنج و مواد مرغ را داخل قابلمه بریزید. ابتدا یک لایه برنج را بریزید و روی آن مواد مرغ را که از قبل آماده کرده اید را روی آن بریزید. دوباره باقیمانده مواد برنج را بریزید .
    • نکته: می توانید تعداد لایه ها را عوض کنید اما حواستان به ارتفاع قابلمه و ته چین مرغ باشد. زیرا اگر ارتفاع آن بیش از اندازه باشد ممکن است قالب ته چین درست از قابلمه خارج نشود.
  • روی قابلمه را دم کنی بگذارید و روی گاز با شعله متوسط قرار دهید. بعد از چند دقیقه که به بخار افتاد شعله را کم کنید و به مدت 1 ساعت بگذارید تا ته چین خوب بپزد و آماده سرو شود. حالا وقت سرو کردن ته چین مرغ مجلسی شماست. داخل یک ظرف زیبا سرو و نوش جان کنید!

نکات اضافی تهیه ته چین مرغ مجلسی

  • اگر ماستی که اضافی کرده اید ترش مزه بود دیگر نیازی به آبلیمو ندارید
  • در این دستور پخت اضافه کردن هل کاملا اختیاری است و فقط برای دادن عطر بیشتر به ته چین مرغ است
  • اگر دوست داشتید ته چین را داخل فر بپزید موادتان را داخل ظرف پیرکس ریخته ، رویش را فویل بپیچید و به مدت 1 ساعت و نیم داخل فر قرار دهید. بهتر است روی فویل سوراخ های ریز ایجاد کنید.
  • می توانید خلال بادام و پسته هم علاوه بر زرشک به مواد ته چین مرغ اضافی کنید.
  • دقت کنید که زمان تفت دادن مرغ زیاد نشود تا مرغ تان سفت نشود
  • اگر ته چین مرغ را داخل ماهیتابه یا قابلمه کم ارتفاع بپزید، مقدار ته دیگ آن بیشتر می شود و حتما مهمانانتان آن را بیشتر دوست خواهند داشت!

در آخر

دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه را یاد گرفتیم اما از قلم نیاندازید که رعایت تناسب در طرز تهیه این غذای خوش خوراک بسیار مهم است. همچنین ما ایرانی ها انواع مختلف ته چین مثل ته چین قالبی و ته چین بادمجان هم داریم، پس پیشنهاد می کنیم سری به مطلب طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان خوشمزه و مجلسی نیز بزنید. مثل همیشه می توانید نظرات و تجربیاتتان را در قسمت نظرت و پرسش ها با ما و دیگر مخاطبان کد الکترونیک در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1837

به "دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه با فوت و فن های بسیار مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه با فوت و فن های بسیار مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید