خودرو برقی بوگاتی با همکاری Rimac فراوری خواهد شد یا خیر؟

به گزارش کد الکترونیک، خودرو برقی بوگاتی احتمالاً هیچ گاه فراوری نخواهد شد. اما بوگاتی برنامه ویژه ای دارد تا محصولی منحصر به فرد به بازار معرفی کند. اما سوال اینجاست که برند بوگاتی دو جنگ جهانی را دوام آورده، آیا می تواند از دوره گذار به خودرو های برقی هم جان سالم به در ببرد؟

خودرو برقی بوگاتی با همکاری Rimac فراوری خواهد شد یا خیر؟

کد الکترونیک - روندهای صنعت خودرو و سیاستگذاری های دولت ها به سمت گذار از خودروهای بنزینی به برقی است. یعنی قرار است موتور درون سوز، توربوشارژر و به طور کلی قوای محرکه فسیلی کنار گذاشته گردد و غرش و زوزه و سر و صدای موتورهای درون سوز به خاطره بپیوندد!؟ قطعا به این زودی اتفاق نخواهد افتاد.

بوگاتی که اکنون در سبد برندهای گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن به شمار میرود، از سال 1909 تا به حال به این معروفیت دارد که خودروهای قدرتمند، پرشتاب و پرسرعت می سازد. درست است که گروه خودروسازی فولکس واگن در سیاست کلی خود در حال افزایش محصولات برقی است و شاید هم در آینده تصمیم داشته باشد که برند بوگاتی را در معرض فروش بگذارد. اما آیا موتور 8 لیتری تشنه بنزین بوگاتی در استراتژی های گذار به خودروهای برقی جایگاهی دارد؟

مشتریان بوگاتی در پی خودرو برقی نیستند

سدریک دیوی Cedric Davy مدیر ارشد عملیاتی بوگاتی در آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری ای بی سی گفته است: مشتریان بوگاتی اصلا دنبال خودروی برقی نیستند. ما با موتور 16 سیلندر نفس می کشیم و زندگی می کنیم. خیلی از مشتریان ما می گویند این آخرین فرصتی است که یک خودروی W16 داشته باشم و اصلا معلوم نیست که بعد چه اتفاقی می افتد.

در ماه ژوئن سال جاری بوگاتی شیرون سوپراسپرت9/ 3میلیون دلاری خود را به رخ کشید که آخرین مدل از خانواده شیرون است. شیرون اسپرت با موتور 12 سیلندر با گنجایش موتور 8 لیتری می تواند توان 1.577اسب بخار ایجاد کند و به سرعت حداکثر 273 مایل در ساعت [436 کیلومتر در ساعت] برسد.

سال گذشته بوگاتی از شیرون پُر اسپرت رونمایی کرد، خودرویی که توان آن 1.479 اسب بخار بود. بوگاتی فقط 30 عدد سوپراسپرت Super Sports و 60 عدد پُر اسپرت Pur Sport فراوری کرد.

بوچ لایتزنگر از کهنه کاران تست خودرو در مصاحبه با ای بی سی نیوز می گوید: پُر اسپورت راکت روی چهار چرخ نیست. قرار است که به خیابان ها بیاید و کار واقعی انجام دهد. من آنقدر می توانم از خوبی های آن صحبت کنم که کبود شوم و اینکه رانندگی با آن چه قدر آسان است. ولی کسی باور نمی نماید، نباید هم باور کند.

رکورد سرعت 300 مایل در ساعت

اولین خودرویی که به سرعت 300 مایل در ساعت [480 کیلومتر در ساعت] رسید و از آن گذشت، شیرون سوپراسپرت بود که در سال 2019 راننده ای به نام اندی والاس به این رکورد رسید. با اینکه جهان با شیوع جهانی کرونا روبه رو شد، بوگاتی در اولین فصل سال 2021 بالاترین رکورد فروش خود را به جا گذاشت و مدل Pur Sport بیشترین نقش را در این رونق داشت.

جیسن کامیسا از خودرونویسان معروف می گوید: شیرون اگر به موتور الکتریکی و قوای محرکه هیبریدی مجهز گردد، از اینکه هست پرهیبت تر و باشکوه تر می گردد.

او می گوید: شیرون فرصت هایی را هم از دست داده است. اگر بوگاتی کمی به جلوتر نگاه می کرد، برقی سازی خودرو گاهی به معنی بیشتر شدن شتاب خودرو هم هست. به علت قانون گذاری ها و سیاستگذاری ها، موتورهای بنزینی رو به انقراض هستند و به نفع بوگاتی است که برقی گردد.

کامیسا می گوید: تسلای مدل اس با قیمت 130 هزار دلار به شتاب صفر تا 100 کمتر از دو ثانیه رسیده است، و این نشان می دهد بوگاتی باید به جهت بازگردد. می توان روی شتاب و قدرت و سرعت تاکید داشت، بدون آنکه روی بنزینی ماندن قوای محرکه پافشاری کرد.

رین میناف متخصص قوای محرکه در بونهمامس در نیویورک هم می گوید هر صنعتی لحظه وحشت دارد. خودروسازی مثل بوگاتی اصلا قرار نیست به مردم با ثروت عادی خودرو بفروشد. حتی قرار نیست تعداد زیادی خودرو بفروشد.

میناف می گوید: انگیزه های بوگاتی با فورد فرق دارد. حتی با مرسدس بنز و رولز رویس هم فرق دارد. هیچ کس بوگاتی را به خاطر ارزان بودن و پایین بودن مصرف سوخت نمی خرد. اصلا به بوگاتی به اسم وسیله نقلیه نگاه نمی گردد. بی تردید طرفداران محیط زیست مشتری بوگاتی نیستند.

روی کارول سردبیر جالوپنیک هم می گوید شک دارد که بوگاتی خود را با سیاست های دولت ها (مبنی بر برقی شدن قوای محرکه) وفق دهد.

همکاری با Rimac

بوگاتی برنامه ویژه ای برای تداوم حضور در بازار هایپرکارها دارد و آن هم همکاری با کمپانی Rimac است. برند Rimac را تقریباً دیگر کسی نیست که نشناسد. این کمپانی این روزها یکه تاز عرضه خودروهای برقی با عملکرد بالا است. حال، قرار است بوگاتی و Rimac در یک همکاری منحصر به فرد خودرویی خاص را به بازار ارائه نمایند.

قوای محرکه این خودرو خاص احتمالاً یک 16 سیلندر W شکل با 8 لیتر حجم خواهد بود. شاید این سوال بوجود آید که بوگاتی همین حالا هم از این نیروگاه استفاده می نماید. پس تفاوت چیست؟

در حقیقت Rimac قرار است سامانه الکتریکی این خودرو نو را طراحی و فراوری کند. در واقع سامانه الکتریکی Rimac و نیروگاه قدرتمند بوگاتی تواماً توان استخراج نیرویی برابر با 2000 اسب بخار خواهند داشت. اما چرا بوگاتی خودرو برقی فراوری نمی نماید؟

بهتر است بپرسیم چرا اصلاً بوگاتی باید خودرو برقی فراوری کند؟ آنها در طول پنج سال گذشته حدود 500 دستگاه خودرو فراوری نموده اند. حال چرا باید این برند را تبدیل به عرضه نماینده خودروهای برقی نمایند؟ به غیر از این، فراوری خودرو بنزینی در دوران خودروهای الکتریکی بوگاتی را خاص تر از گذشته می نماید. به غیر از این! فراوری یک خودرو 16 سیلندر بوگاتی را در دوران خودروهای برقی منحصر به فرد تر خواهد نمود.

کمپانی Rimac خودرویی با نام Nevera فراوری می نماید که 2000 اسب بخار قدرت دارد. پس فراوری یک خودرو برقی با چنین نیرویی برای بوگاتی چندان هم خوشایند نخواهد بود.

بوگاتی به تازگی سرمایه گذاری زیادی در بخش گیربکس مدل Pur Sport نموده است. به نظر می رسد تمرکز این کمپانی فرانسوی بیشتر بر روی توسعه این جعبه دنده و بازگشت سرمایه به وسیله فراوری خودروهای سریعتر باشد، تا فراوری یک خودروی تماماً برقی.

منبع: بیت ران
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1883

به "خودرو برقی بوگاتی با همکاری Rimac فراوری خواهد شد یا خیر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو برقی بوگاتی با همکاری Rimac فراوری خواهد شد یا خیر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید