خودروی خودران اپل در سال 2024 می آید

به گزارش کد الکترونیک، خبرنگاران : برای حدود یک سال موضوع خودروی اپل بحث رسانه ها بود، اما بعد از آنکه گفته شد شرکت از فکر ساخت چنین خودرویی صرف نظر نموده، این حدس ها نیز از رسانه ها رخت بست. حالا، ولی دوباره به نظر می رسد که تصمیم اپل در فراوری و عرضه اولین خودروی الکتریکی خود در آینده نزدیک جدی است. رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت که این خودرو در سال 2024 عرضه می گردد.

خودروی خودران اپل در سال 2024 می آید

بعضی منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته اند که شرکت اپل با استفاده از فناوری اتومبیل های خودران و هدف قرار دادن سال 2024 میخواهد که یک خودروی سواری فراوری کند که می تواند شامل فناوری باتری خود این شرکت نیز باشد. رویترز در گزارش خود آورده است که به نظر می رسد اپل بار دیگر به طور جدی در پی ساخت خودروست. گزارش خبرگزاری رویترز در خصوص چگونگی ساخت این وسیله نقلیه تا حدودی مبهم است و معین نیست که قرار است چه مقدار فناوری تازه وارد نخستین وسیله نقلیه سواری اپل گردد، اما این نشان می دهد که اپل پس از تعطیل کردن برنامه های مربوط به ساخت خودرو، بار دیگر در حال آنالیز فراوری آن است.

کوشش ها برای ساخت خودرو به وسیله سازنده آیفون که به پروژه تیتان معروف شده است، از سال 2014 با طراحی وسیله نقلیه شروع شد، اما آنگونه که به نظر می رسید، خوب پیش نرفت. در برهه ای از زمان، اپل کوشش برای تمرکز روی نرم افزار را پس گرفت و اهداف خود را دوباره مورد ارزیابی قرار داد. داگ فیلد، پیشکسوت اپل که در تسلا هم سابقه کار داشت، در سال 2018 برای نظارت بر پروژه بازگشت 190 نفر را در سال 2019 از تیم اخراج کرد! از آن موقع، اپل به مقدار کافی پیشرفت نموده است که اکنون میخواهد وسیله نقلیه ای برای مصرف نمایندگان بسازد. نکته مهمی که باعث جلب توجه شده است کوشش اپل برای تحول در باتری خودرو های الکتریکی است. باتری در خودرو های الکتریکی قلب تپنده به شمار میرود که قدرت، سرعت و مقدار مسافت قابل پیمایش را معین می نماید.

سقوط ارزش تسلا، رشد ارزش اپل

ارزش سهام شرکت تسلا روز دوشنبه 5/ 6 درصد سقوط کرد و ارزش سهام اپل پس از انتشار این خبر با 24/ 1 درصد افزایش بسته شد. به گفته منابع مطلع، اپل تصمیم گرفته است برای عناصر این سیستم شامل حسگر های لیدار که به خودرو های خودران یاری می نمایند دید سه بعدی از جاده داشته باشند، از شرکت های دیگر یاری بگیرد. این شرکت ممکن است برای اسکن فواصل مختلف، از حسگر های لیدار متعدد استفاده کند. بعضی از حسگر ها می توانند از واحد های لیدار ساخت اپل گرفته شوند. مدل های آی فون 12 و آی پد پرو اپل که سال جاری عرضه شدند، به حسگر های لیدار مجهز هستند که از آن ها در زمینه فوکوس دوربین گوشی استفاده می گردد.

رویترز پیشتر گزارش نموده بود که اپل مذاکراتی با فراورینمایندگان حسگر لیدار داشته است، اما فراوری حسگر خود را هم مدنظر دارد.

اپل پیشتر با شرکت مگنا اینترنشنال درباره فراوری یک خودرو وارد مذاکره شده بود، اما پس از اینکه برنامه های اپل مبهم شد، این مذاکرات به جایی نرسید. بر اساس گزارش رویترز، اما فراورینمایندگان قراردادی برای سود کردن معمولا خواستار حجم بالای فراوری هستند که این موضوع چالشی برای اپل محسوب می گردد که یک تازه وارد در بازار خودرو خواهد بود. از این رو بعضی از سرمایه گذاران نسبت به برنامه فراوری خودرو به وسیله اپل با احتیاط واکنش نشان دادند. هرچند به نظر می رسد اپل سال 2024 را برای عرضه خودروی خود در نظر گرفته، اما بعضی رسانه های تایوانی معتقدند که سال 2021 این رونمایی انجام خواهد شد، موضوعی که احتمالا باعث چالش های فراوانی برای اپل خواهد شد.

عرضه خودرو یا پلت فرم خودران

رویترز بعلاوه این احتمال را دور از فکر ندانست که مدیران اپل بخواهند از پروژه ساخت یک خودرو منصرف شوند و تنها فناوری خودران خود را به شرکت های خودروساز بفروشند. گفته می گردد که فناوری باتری خودروی اپل مبتنی بر طراحی مونوسل (Monocell) خواهد بود که قادر است ظرفیت بیشتری را برای باتری ها به ارمغان آورد. به گفته رویترز، این فناوری باعث می گردد خودرو ها بتوانند مقدار مسافت بیشتری را با هزینه کمتری بپیمایند.

طراحی باتری این خودرو کاملا منحصر به فرد بوده و گفته می گردد ظرفیت شارژ آن بسیار بالا خواهد بود. بعلاوه برای فراوری این باتری نیز از مواد تازه و خاصی مانند فسفات استفاده شده است. این باتری لیتیومی فسفات موسوم به ال اف پی، به شدت گرم نمی گردد و در فراوری آن از فلز کمیاب و گران قیمت کبالت نیز استفاده نشده است. اگرچه اپل هنوز هیچ واکنشی نشان نداده، اما اگر این شرکت بخواهد خودروی خودران را فراوری کند، با موانعی بر سر راه خود روبرو خواهد بود.

تا به امروز هیچ خودرویی که به معنی واقعی کلمه، خودران باشد عرضه نشده و خودرو هایی همچون محصولات تسلا تا حدی می توانند به خودی خود و بدون احتیاج به یاری سرنشین حرکت نمایند. اوایل ماه جاری میلادی، اپل مدیریت پروژه فراوری خودروی خود را به جان جیاناندرا سپرد. او کسی است که مدیریت تیم هوش مصنوعی این شرکت را نیز برعهده دارد. جیاناندرا در سال 2018 برای کار روی قابلیت های سیری به استخدام اپل عایدی. او پیشتر در شرکت گوگل مشغول به کار بود.

خودرو موبایل نیست

فراوری خودروی خودران حتی برای شرکتی مانند اپل که پول فراوانی دارد و سالانه صد ها میلیون دستگاه الکترونیکی می سازد که قطعاتش در سراسر جهان فراوری می شوند، اما هرگز یک خودرو نساخته است، یک چالش زنجیره تامین محسوب می گردد. برای ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا 17 سال طول کشید تا پایان به سودآوری پایدار در خودروسازی دست پیدا کند.

یک منبع مطلع که برای پروژه تایتان کار نموده است، در این باره گفت: اگر در جهان یک شرکت باشد که منابع کافی برای انجام چنین کاری داشته باشد احتمالا اپل خواهد بود، اما در عین حال خودرو، تلفن همراه نیست. معلوم نیست که چه شرکتی خودروی برند اپل را مونتاژ خواهد نمود، اما منابع مطلع اظهار نموده اند که انتظار دارند این شرکت به یک شریک فراورینماینده برای فراوری خودرو متکی باشد و همچنان این احتمال وجود دارد که اپل به جای فراوری یک خودرو با برند اپل، کوشش های خود در زمینه خودروی خودران را تنها به ساخت سیستم های راهنمایی اتوماتیک خودرو محدود کند که در خودرو های فراوری خودروسازان به کار گرفته می گردد.

خیز برای فراوری انبوه

2 منبع موثق که خواسته اند، نام شان فاش نگردد، گفته اند که هدف این شرکت از ساخت یک وسیله نقلیه شخصی برای بازار انبوه در تضاد با رقبایی مانند ویموی گوگل است که روبوتاکسی هایی ساخته است تا مسافران را با یک سرویس بدون راننده در نقاط مختلف شهر جابه جا کند. به گفته شخص دیگری که طراحی باتری اپل را از نزدیک دیده است، در استراتژی این شرکت یک طراحی تازه برای این مهم وجود دارد که می تواند به طور اساسی هزینه باتری را کاهش دهد و دامنه مسافت طی شده وسیله نقلیه را افزایش دهد. گفته می گردد این شرکت در حال آنالیز و آزمایش های شیمیایی باتری به نام LFP یا فسفات آهن لیتیوم است که ذاتاً احتمال گرم شدن آن کمتر بوده و در نتیجه از سایر باتری های لیتیوم یون ایمن تر خواهد بود.

ساخت وسیله نقلیه، اما حتی برای اپل، یک چالش زنجیره تامین را در پی دارد؛ شرکتی که سالانه به فراوری صد ها میلیون محصول الکترونیکی با قطعات مختلفی که در سراسر جهان فراوری می گردد، مشغول بوده، اما هرگز خودرویی را فراوری ننموده است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که تسلای ایلان ماسک، 17 سال طول کشید تا پایان به یک سود پایدار در فراوری اتومبیل دست پیدا کند. یکی از افرادی که در پروژه تیتان مشغول به کار است، می گوید: اگر یک شرکت در کره زمین وجود داشته باشد که منابع لازم برای انجام چنین کاری را داشته باشد، احتمالا آن اپل است. اما در عین حال، این موضوع، مسئله فراوری تلفن همراه نیست.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 16 مهر 1403 بروزرسانی: 16 مهر 1403 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2475

به "خودروی خودران اپل در سال 2024 می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی خودران اپل در سال 2024 می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید