جزیره ابوموسی؛ آغوشی از خزانه های تاریخ و فرهنگ خلیج همواره فارس

به گزارش کد الکترونیک، جزیره ابوموسی جنوبی ترین جزیره ایرانی آب های خلیج فارس است. این جزیره از خوش آب و هواترین منطقه ها خلیج فارس محسوب می گردد و انواع گیاهان و جانوران دریایی در ساحل آن به چشم می خورد. جزیره ابوموسی در سال 1391 با هدف افزایش جهانگرد به وسیله دولت ایران، منطقه نمونه جهانگردی اعلام شد. شفافیت آب خلیج فارس در ساحل ابوموسی به حدی است که ماهی های آکواریومی و مرجان های آن نیز از کنار ساحل و موج شکن ها به طور واضح دیده می شوند و این خود جاذبه اصلی جزیره به شمار می آید.

جزیره ابوموسی؛ آغوشی از خزانه های تاریخ و فرهنگ خلیج همواره فارس

تاریخ و فرهنگ جالب جزیره ابوموسی

جزیره ابوموسی (Abu Musa) جزیره ای در جنوب خلیج فارس و بخشی از استان هرمزگان در جنوب ایران است. این جزیره یکی از جزایر سه گانه ایران است. مساحت این جزیره در حدود 12 کیلومتر مربع است. فاصله میان این جزیره و جزایر تنب به علت عمق مناسب آب، تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش های بزرگ است. ابوموسی جنوبی ترین جزیره ایرانی خلیج فارس و نزدیک ترین آن ها به خط استوا است. آب و هوای آن بسیار گرم، مرطوب و شرجی است و در طول سال تنوع آب و هوایی چندانی تجربه نمی کند. تعداد اندکی از این ساکنان شهروندان امارات هستند.

طبیعت منحصربه فرد ابوموسی هم از لحاظ اکوتوریسم و هم گردشگری نمونه است و هم چنین وجود دلفین ها، ساحل زلال، ماهیگیری که همه این ها باعث شده اند تا ابوموسی فرصتی بکر برای گردشگری معرفی گردد. همین طور چشم اندازهای بسیار مجذوب نماینده و سواحل آرام با آب های پاک جزیره زیبای ابوموسی که انواع جلبک های دریایی آنجا زندگی می نمایند، جزیره را به جزیره آکواریومی معروف تبدیل نموده است.

جمعیت این جزیره در سال 1395، 4213 نفر و در سال 1385، 105 نفر بوده و تعدادی از ساکنان شهر، شهروند امارات محسوب می شوند. مردم بومی جزیره ابوموسی اغلب، به ماهیگیری و یا صید مروارید اشتغال دارند. از آنجایی که آب و زمین مناسب کشاورزی در این جزیره اندک است، کشاورزی در آن رونق چندانی ندارد. اغلب مردم بوموسی آریایی و ایرانی الاصل هستند و خانوارهای ایرانی عرب زبان نیز در آن سکونت می نمایند. سخت کوشی و مهمان نوازی از ویژگی های این مردم است.

جاهای دیدنی جزیره ابوموسی

ساحل جزیره

ساحل سفید رنگ و آبی و پرنده های مهاجر جزیره شاید به گفته کسانی که در پی آرامش اند جای مناسبی باشد اما افسون جزیره تنها سکوت و آرامش آن نیست بلکه گونه هایی از حیات وحش نیز جزو جاذبه های این جزیره محسوب می شوند.

شفافیت آب خلیج فارس در ساحل هم به حدی است که ماهی های آکواریومی و مرجان های آن نیز از کنار ساحل و موج شکن ها به طور واضح دیده می شوند و این خود جاذبه دیگر جزیره به شمار می آید.

منطقه حفاظت شده فارور

جزیره فارور استان هرمزگان، تابع شهرستان ابوموسی و دهستان تنب می باشد. این جزیره جزو نواحی گرم و مرطوب است و رطوبت هوا در آن به نسبت بالامی باشد. جزیره فارور ازیک توده ارتفاعات آتشفشانی و رسوبی تشکیل شده است وبه طورکلی جزیره ای تپه ماهوری باارتفاعات صخره ای که در مسیرهای مختلفی کشیده شده است و در میان این ارتفاعات دره هایی بوجود آمده اند.

مسجد جامع ابوموسی

منار و گنبد مسجد جامع ابوموسی اولین چیزی است که به چشم هم رهگذری می خورد. مسجد جامع ابوموسی به عنوان مرکز اجتماع مردم، با گلدسته های بلند و گنبد فیروزه ای همانند نگینی براق در جزیره می درخشد. مسجد در تمدن اسلامی نقشی مهم داشته و یکی از روشن ترین نمونه های آن، نقش مساجد جامع در هر شهری است که یک پایگاه مذهبی و اجتماعی به حساب می آیند.

از دیگر دیدنی های جزیره می توان به شهرک صیادان که قدیمی ترین بخش شهر به شمار میرود، بازارچه اصلی ابوموسی که بازارچه ای مستطیل شکل با حیاطی مرکزی است و درختانی در حیاطش کاشته شده و در چهارسوی آن مغازه های میوه فروشی و بقالی وجود دارند، سینما کودک اشاره نمود.

از بندر عباس به فرودگاه ابوموسی، هفته ای سه پرواز انجام می گردد، فرودگاهی که از نظر تردد مسافر در رده های میانی کشوری قرار گرفته است و از نظر پروازی رتبه 23 را به خود اختصاص داده است. پروازهای بندرعباس به ابوموسی که حدودا سی دقیقه طول می کشد، به وسیله کیش ایر انجام می گردد. برای رفتن به این جزیره از تهران باید به بندرعباس سفر نموده و از آنجا به ابوموسی بروید.

آب و هوای ابوموسی، گرم و مرطوب است، این مسئله سبب شده تا پوشش گیاهی و جانوری این جزیره خاص و بی نظیر باشد. اگر دوست دارید از زلال بودن آب های خلیج فارس در کنار سواحل ابوموسی لذت ببرید، فاصله زمانی اواخر پاییز تا اواسط بهار را انتخاب کنید.

شفافیت آب خلیج فارس در ساحل ابوموسی هم به حدی است که ماهی های آکواریومی و مرجان های آن نیز از کنار ساحل و موج شکن ها به طور واضح دیده می شوند و این خود جاذبه دیگر جزیره به شمار می آید. جزیره، پستاندارانی از جمله خرگوش، خدنگ بزرگ و پرنده های مهاجر زیادی دارد اما تا کنون حیات وحش آن را آنالیز ننموده اند.

عمر این جزیره بنا به مطالعات تاریخی به هزار سال قبل از میلاد می رسد. این جزیره از اواسط هزاره دوم چندین دوره تاریخی از جمله اشکانیان، سلوکیان، سلجوقیان و آل بویه را به خود دیده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 مرداد 1402 بروزرسانی: 16 مرداد 1402 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2422

به "جزیره ابوموسی؛ آغوشی از خزانه های تاریخ و فرهنگ خلیج همواره فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره ابوموسی؛ آغوشی از خزانه های تاریخ و فرهنگ خلیج همواره فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید