این کتاب انگلستان را بهم ریخت!

به گزارش کد الکترونیک، مجله مهر: خاطرات گونتانامو، که هفته پیش منتشر شد و چند روز است فضای رسانه های انگلیسی زبان جهان را تحت تاثیر قرار داده است، را محمود ولد صلاحی 41 ساله از داخل زندان گوانتانامو نوشته است.

این کتاب انگلستان را بهم ریخت!

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

کتابخوان در این رابطه نوشت: کتاب در سال 2005 به زبان انگلیسی (صلاحی در گوانتانامو این زبان را یاد گرفته است) با مداد روی کاغذ نوشته شده و در سال 2013 وکلای او پس از سالها جنگ با نظام قضایی-امنیتی آمریکا توانسته اند آن را از وضعیت فوق محرمانه خارج نمایند و در حالی که خود صلاحی هنوز در زندان است، آن را به چاپ برسانند.

البته پس از اینکه بخشهایی از کتاب توسط کارشناسان C.I.A با قلم سیاه سانسور شده است. (2500 مورد) همین نکته الهام بخش گرافیست کتاب برای طراحی روی جلد و صفحات کتاب بوده است.

صلاحی مهندسی موریتانیایی است که در آلمان و کانادا زندگی نموده است و پس از اینکه در نوامبر 2001 برای پاسخ به سوالات پلیس موریتانی با پای خود به مرکز پلیس می رود، دستگیر شده و برای بازپرسی توسط سیا بطور مخفیانه به اردن فرستاده می گردد و هشت ماه در آنجا در یک بازداشتگاه مخفی بازپرسی می گردد.

سپس دو هفته برای بازپرسی بیشتر به افغانستان برده شده و بعد هم به زندان گوانتانامو منتقل می گردد. او در تمام این سه کشور مورد شکنجه قرار گرفته است و اعترافات دروغینی نیز زیر شکنجه نموده است.

با وجود اینکه در سال 2010 یک قاضی دادگاه فدرال دستور آزادی او را می دهد، وزارت دادگستری آمریکا تقاضای تجدیدنظر می دهد و از آزادی او جلوگیری می نماید.

صلاحی متهم به عضویت در القاعده و همکاری برای جذب نیرو برای این سازمان است، اما هنوز در هیچ دادگاهی محکمه نشده و سیزده سال است که بدون حکم دادگاه در بازداشت است.

مجله اسلیت پیشتر در سال 2012 دو بخش از خاطرات او را منتشر نموده بود. همین طور بازپرس ارشد سابق در گوانتانامو نیز در گفتگویی با اسلیت او را بی گناه می دانست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 468

به "این کتاب انگلستان را بهم ریخت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کتاب انگلستان را بهم ریخت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید