الحاق ناوشکن دنا به ناوگان نداجا تا نیمه اول دی

به گزارش کد الکترونیک، تهران (پانا) - فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق ناوشکن دنا تا نیمه اول دی ماه به ناوگان این نیرو خبر داد.

الحاق ناوشکن دنا به ناوگان نداجا تا نیمه اول دی

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش(نداجا) صبح شنبه در نشستی خبری که به مناسبت سالروز حماسه آفرینی پرسنل ناوچه موشک انداز پیکان و روز نیروی دریایی ارتش در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، با بیان اینکه در تاریخ همه ملت ها روزهایی وجود دارد که به آنها افتخار می کنند، خاطر نشان کرد: هفتم آذر از جمله روزهایی است که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران می درخشد. تسلط بر دریا توسط نداجا موجب شد که خاک جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا با محاصره روبرو نشود؛ شاکله شکست حصر آبادان نیروی دریایی بود.

وی اضافه نمود: از هفتم آذر سال 59 تا امروز حرکت پیوسته امنیت ساز خودش در دریا را امتداد داده است. بعد از جنگ دوران سازندگی نیروی دریایی با عمر دهی انقلابی و شکست تحریم ها شکل گرفت. همگام با پیشرفت انقلاب نیروی دریایی تلاش خود را برای ساخت تجهیزات بومی آغاز کرد و تا امروز شاهد هستیم هر آنچه در سطح و زیر سطح و قدرت تهاجمی نیروی دریایی لازم بوده است مهیا شده است. امروز انباشت بزرگی از فناوری و زیر ساخت در اختیار داریم که هیچگونه وابستگی به بیرون نداریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ساخت بدنه با طرحی جدید و انواع سامانه های موشکی و توپخانه ای نیروی دریایی ارتش را از نیاز به بیرون بی نیاز کرده است اظهار کرد: مجاهدت خاموشی در دریاهای آزاد شکل گرفت و طی این مدت ناو گروه های زیادی از نداجا برای برقراری امنیت در دریاها کار خود را آغاز کردند و این موضوع باعث شده امنیت دریاها به شکل برجسته ای بر قرار باشد. ما این کار را مستقل انجام دادیم و زیر پرچم هیچ ائتلافی قرار نگرفتیم و به سایر کشورها هم برای عبور امن از دریا کمک کردیم.

دریادار خانزادی همچنین با بیان اینکه طی روزهای آینده نمایشگاهی از خودکفایی نیروی دریایی به نمایش گذاشته می شود، اضافه نمود: ناوشکن دنا در نیمه دی ماه الحاق می شود. ناو موشک انداز زره همین هفته به نیروی دریای الحاق می شود و در کارخانجات نیروی در یایی ساخته شده و پنجمین ففرایند از این نوع شناور است. رزه و شناورهایی که در سال 1400 و بعد از آن ملحق می شوند توان مضاعفی به نیروی دریایی می دهد.

وی با اشاره دستور کار نداجا مبنی بر استقرار کامل نیروی در یایی در اقیانوس هند گفت: برای اینکار از بنادر کشورهای دوست استفاده می کردیم اما شرایط کرونا ما را ملزم می کند که از این اقدام پرهیز کنیم؛ به همین دلیل از ظرفیتی به نان ناو بندری استفاده خواهیم کرد.

فرمانده نداجا اضافه نمود: همه کشورهای جهان با استفاده از ظرفیت های موجود خودشان این نوع ناو را ساخته اند و آمریکایی ها ناو بندر خود را بر بستر یک نفتکش ساخته اند. نیروی دریایی ارتش نیز با استفاده از همین شناورها نام بندری ساخته که به دریا انداخته شده است. این ناو توان حمل پنج الی هفت بالگرد را دارد. این ناو به پهپادهای عمود پرواز پلیکان نیز مجهز شده است. این شناور با یک بار سوختگیری می تواند بین هشت تا 10 بار دور کره زمین را طی کند؛ این یعنی این شناور می تواند بدون محدودیت در اقیانوس هند حضور داشته باشد. این شناور امکانات آفندی و پدافندی خوبی دارد و می تواند معادلات امنیت منطقه اقیانوس هند را به نفع کشور های منطقه بر هم می زند.

امیر خانزادی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت مأموریت های ارتش و سپاه در مأموریت های آبهای بین المللی، نیروی دریایی سپاه و ارتش را یکی ید واحد دانست و اظهار کرد: ماموریت ها به صورت بسیار خوبی بین این دو نیرو تقسیم شده است و پیوستگی امنیت با اتحاد میان دو نیروی دریایی ارتش و سپاه برقرار می شود. در دریایی که نیروهای دریایی کشورهای متخاصم جولان می دهند این که بگوئیم نیروهای دریایی در ایران در آن حوزه چه کار می کنند حرف نادرستی است قطعاً این دو نیرو با حضور در آب های آزاد امنیت و اقتدار را برای کشورمان به ارمغان می آورند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری رزمایش مشترک با سایر کشورها گفت: این رزمایش ها نتیجه تعامل های گسترده میان کشورهاست و بر همین اساس نیروهای دریایی کشورهای مختلف در کنار هم قرار گرفته و یک رزمایش را برگزار می کند سال گذشته ما میزبان یک رزمایش مرکب میان ایران روسیه و چین بودیم اما با فاصله اندک شاهد شیوع بیماری کرونا بودیم که امروز شاهد اوج ان در جهان هستیم البته تعامل نیروهای دریایی همچنان حفظ می شود اما هیچ ارتباط مستقیمی قرار است با هم نداشته باشیم و با پروتکل های بهداشتی برنامه ریزی های ما به این شکل است که رزمایش در سال جاری برگزار شود البته این بستگی به نوع پیشرفت بیماری کرونا دارد.

فرمانده نداجا گفت: کشورهای حاشیه اقیانوس هند در سال گذشته برگزار شود که تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفت ما آمادگی داریم که در اسفندماه با حفظ رویکرد بدون تماس این رزمایش را برگزار کنیم دریادار خانزادی همچنین درباره فرایند الحاق ناو دماوند گفت: کار ساخت ناو دماوند در شمال در حال طی شدن است این ناو در این هفته به آب انداخته می شود و بلافاصله از آب گرفته می شود و ناو دمتوند حتما تا خاتمه سال توان دریانوردی را خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 دی 1399 بروزرسانی: 7 دی 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1488

به "الحاق ناوشکن دنا به ناوگان نداجا تا نیمه اول دی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الحاق ناوشکن دنا به ناوگان نداجا تا نیمه اول دی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید