استخوان ها، عفونت را به یاد می آورند

به گزارش کد الکترونیک، حافظه جدید کشف شده در استخوان های ما سوابق عفونت های گذشته را در خود نگه داشته و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشند.

استخوان ها، عفونت را به یاد می آورند

به گزارش خبرنگار فناوری کد الکترونیک، سلول های بنیادی خون سیستم ایمنی را با سوابق عفونت های گذشته بهبود می بخشند. این یافته ها باید تاثیر قابل توجهی بر راه چاره های واکسیناسیون در آینده داشته و راه را برای درمان های جدید سیستم ایمنی هموار کند.

سلول های بنیادی در بدن ما به عنوان مخازن سلولی عمل می نمایند، برای فراوری سلول های دیگر تقسیم شده و تعداد بیشماری از انواع سلول های تخصصی که برای تجدید ایمنی و عملکرد سلول ضروری است را ایجاد می نمایند بطور رایج این سلول ها را سلول های بنیادی خون یا سلول های بنیادی خونساز (HSC) می نامند. این سلول ها در بافت نرم مغز استخوان های عظیم مانند لگن و ران فراوری می شوند. نقش این سلول ها تجدید سلول های خون ازجمله سلول های سیستم ایمنی است که برای مقابله با عفونت ها و دیگر بیماری ها حیاتی هستند.

تا قبل از دهه گذشته، عقیده بر این بود که HSC ها سلول های غیر تخصصی اند و نسبت به سیگنال های خارجی از جمله عفونت ها حساس نیستند و فقط سلول های دختر برای پاسخ به سیگنال ها تخصصی شده و پاسخ ایمنی را فعال می نمایند. اما فعالیت آزمایشگاه Prof. Michael Sieweke طی چند سال گذشته ثابت کرد که این عقیده اشتباه بوده و نشان داد که HSC ها می توانند عوامل خارجی را حس نموده و انواع سلول های ایمنی را بطور ویژه فراوری نمایند.

فراتر از نقششان در پاسخ ایمنی سریع، این سوال باقی می ماند که عملکرد HSC ها در پاسخ به عفونت چیست؟ می دانیم که سیستم ایمنی حافظه ای دارد که باعث می گردد پاسخ ایمنی بهتر و سریعتری در مقابله با عوامل عفونتی شکل بگیرد. اکنون مطالعات نقش سلول های بنیادی در این حافظه را تخمین زده اند.

دکتر Sandrine Sarrazin گفت: ما کشف کردیم که HSC ها پاسخ ایمنی موثرتر و سریعتری را در صورتی که سابقه در معرض بودن LPS ها (باکتری های عفونی) وجود داشته باشد، تحریک می نمایند.

هنگامی که برای اولین بار در معرض LPS ها قرار می گیریم روی DNA سلول های بنیادی دقیقا جایی که ژن های پاسخ ایمنی وجود دارند، نشانه هایی ایجاد می گردد. بسیار شبیه به نشانک های کتاب، نشانه های روی DNA باعث می شوند تا این ژن ها به راحتی در دسترس باشند و برای یک پاسخ سریع هنگام عفونت دوم با همان ژن فعال شوند.

توانایی سیستم ایمنی برای نگه داشتن اثر عفونت های قبلی و پاسخ موثرتر در عفونت های بعدی اصل فراوری واکسن است. اکنون می دانیم که سلول های بنیادی خون چگونه دوره های پاسخ ایمنی را نشانه گذاری می نمایند تا بتوانیم راه چاره های ایمنی سازی را برای گسترش حفاظت در برابر عوامل عفونی بهبود ببخشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1012

به "استخوان ها، عفونت را به یاد می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخوان ها، عفونت را به یاد می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید