آیا می دانستید که قاره هشتمی هم وجود دارد!دلیل تنوع گونه های جانوری در جزیره ماداگاسکار

به گزارش کد الکترونیک، ماداگاسکار، چهارمین جزیره بزرگ زمین

در حدود 88 میلیون سال پیش، جزیره بزرگ ماداگاسکار از کشور هند جدا شد و در اقیانوس هند به سمت آفریقا حرکت کرد. اکنون جزیره ای است که در نزدیکی سواحل جنوب شرقی آفریقا قرار گرفته و مرکز آن شهر آنتاناناریوو می باشد. جدایی این جزیره و قرار گیری اش در این ناحیه، باعث به وجود آمدن گیاهان و جانوران بی همتایی شده که در هیچ کجای جهان به جز این مکان قابل رویت نباشند. حدود 90 درصد از گونه های گیاهی و جانوری ماداگاسکار بومی این جزیره اند و معروف ترین آن ها پستانداران بامزه لمور هستند. مردم آن به زبان های رسمی مالاگاسی و فرانسوی سخن می گویند. سنت مذهبی و بومی این کشور بر پیوند میان زندگان و نیاکان در گذشته آن ها تمرکز دارد. جزیره ماداگاسکار چهارمین جزیره بزرگ زمین است.

آیا می دانستید که قاره هشتمی هم وجود دارد!دلیل تنوع گونه های جانوری در جزیره ماداگاسکار

این اکولوژی ویژه باعث شده است که بعضی بوم شناسان به جزیره ماداگاسکار عنوان قاره هشتم را نسبت بدهند. کوه های نوک تیزی که انگار به یک باره از زمین سر برآورده اند و کسی قصد پرتاب آنها به سمت آسمان را داشته است، شما را در حیرانی آنچه که می بینید، رها می کند. اگرچه تنوع زیستی این جزیره به علت افزایش جمعیت و توریست های بی شمار تهدید می گردد اما بهشتی خیالی و فانتزی را به شما نشان می دهد. بنابراین ویدئویی از آن در مجله کد الکترونیک تهیه کردیم تا با طبیعت و جانوارن بی نظیر آن همچون درختان غول پیکر و عجیب بائوباب، آفتاب پرست های پلنگی، لمور ها، تالاب ها و غارهای آن بیشتر آشنا شوید.

جزیره ماداگاسکار

ماداگاسکار جزیره بزرگی در جنوب شرقی آفریقا است که در اقیانوس هند واقع شده است. این جزیره چندین میلیون سال پیش، از باقی خشکی های جهان جدا شده و به زندگی خود ادامه داده است. ماداگاسکار پر از گونه های جانوری و گیاهی بسیار خاص است که در هیچ کجای دیگر جهان یافت نمی گردد. مرکز جزیره ماداگاسکار آنتاناناریوو است. اولین نشانه های وجود انسان در آن جا به حدود 4000 سال پیش باز می گردد و امروزه زبان این کشور مالاگاسی و فرانسوی می باشد. چیزی که در مورد جزیره ماداگاسکار قابل توجه می باشد تنوع پوشش گیاهی و جانوری آن است. با کد الکترونیک باشید تا در مورد علت این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

توضیح واحدی برای تنوع زیستی در جزیره ماداگاسکار وجود ندارد!

محققان به این نتیجه رسیده اند که یک تئوری واحد به خودی خود نمی تواند توضیح دهد که چگونه تنوع زیستی در این جزیره به وجود آمده است، آن ها بیش از 700 گونه از خزندگان و دوزیستان جزیره ماداگاسکار را بررسی کرده اند. با مطالعه توزیع جغرافیایی مارمولک ها، قورباغه ها و لاک پشت های ماداگاسکار، تیم بین المللی محققان متوجه شده است که هر گروه به طور متفاوتی به تغییرات محیطی جزیره در طول زمان عکس العمل نشان داده اند.

جیسن بروان از دانشگاه سیتی کالج معتقد است که نتایج این تحقیقات بسیار مهم بوده اند زیرا تغییرات آب وهوایی و زمینی در ماداگاسکار روی هر گونه تاثیر متفاوتی گذاشته است. او می گوید: این به معنی آن است که توضیح واحدی برای تمام گونه ها وجود ندارد، زیرا بعضی از آن ها به شرایط واکنش مثبت و بعضی واکنش منفی داده اند. این مطالعه بخشی از یک تحقیق بزرگتر در زمینه آب و هوا، زمین شناسی و سایر ویژگی های محیطی است که به ایجاد گونه های نو گیاهان و حیوانات در یک منطقه کمک می کند و پس از آن آنها را در همانجا نگه می دارد.

جزیره ماداگاسکار در 300 کیلومتری ساحل جنوب شرقی آفریقا واقع شده است و گنجینه ای از حیوانات متفاوتی است که حدود 90 درصد آنها هیچ جای دیگری بر روی زمین پیدا نمی شوند. این جزیره که بیش از 80 میلیون سال پیش از خشکی های سرزمین های آفریقایی و هند جدا شده است، دارای گونه های حیوانی بسیار خاصی از جمله بیش از 700 گونه خزنده و دوزیست مار، گکو، ایگوانا، آفتاب پرست، راسته خاصی از مارمولک ها به نام سینک، قورباغه و لاک پشت است. بازدید کنندگان این جزیره ممکن است شاهد گکوهای سبزی باشند که می توانند تا نیم متر رشد کنند و یا قورباغه های کوچک درختی را ببینند که مواد شیمیایی سمی را از پوست خود ترشح می کنند و به رنگ آبی، نارنجی، زرد و سبز یا سیاه و سفید هستند. آنها همچنین آفتاب پرستان خاصی را خواهند دید که به خاطر چشم های درخشان خود، زبان های چسبنده با سرعت بالا و توانایی تغییر رنگشان معروفند.

محققان مدت زیادی است که جزیره ماداگاسکار، کشوری که تنها 0.5 درصد مساحت خشکی های زمین را تشکیل می دهد، را از بابت اینکه چطور باعث رشد این همه موجود خاص و غیرمعمول شده است، مطالعه می کنند. تحقیقات قبلی این تنوع را به موارد زیادی نسبت داده اند. از جمله این موارد می توان به دامنه های شیب داری اشاره کرد که تنوع غذایی را با ایجاد طیف وسیعی از زیستگاه ها در یک منطقه کوچک تامین می کنند. براون گفت: متاسفانه مطالعات کمی تمام این متغیرها را به عنوان یک مدل واحد برای بررسی تاثیر نسبی چندین عامل بررسی کرده است.

براون و یک بیولوژیست به نام آنه یودِر یک مدل واحد برای تلفیق 325 گونه از دوزیستان و 420 گونه خزندگان که امروزه در ماداگاسکار زندگی می کنند را با برآورد توپوگرافی، بارندگی و سایر متغیرهای حال حاضر و دوره های گذشته جزیره ماداگاسکار در نظر گرفته اند. محققان از جنگل های بارانی شیب دار تا زمین های پست بیابان مانند سه مدل تنوع زیستی را مطالعه کرده اند: تعداد گونه ها، نسبت گونه های خاص و شباهت ترکیب گونه های مختلف در مکان های مختلف. یودر می گوید: ما از اینکه متوجه شدیم که گونه ها هر کدام به دلایل مختلفی دچار تنوع شدند، آنچنان تعجب نکردیم.

برای مثال تغییرات ارتفاعی به علت وجود کوه ها، رودخانه ها و دیگر ویژگی هایی که زمین را شکل می دهند، به راحتی پیش بینی می کند که کدام قسمت از جزیره دارای نسبت های بالایی از گونه های قورباغه منحصر به فرد است. اما بزرگترین علتی که چرا بعضی از منطقه ها دارای نسبت های بالاتری از آفتاب پرست های منحصر به فرد، ثبات آب و هوا در طی زمان بود.

بروان می گوید: آنچه علت توزیع یک گروه خاص از قورباغه ها می باشد با علت توزیع یک گروه خاص از مارها فرق دارد. پس یک مدل متناسب با همه وجود ندارد. درک نحوه توزیع گونه ها به نوسانات محیطی در گذشته ممکن است به دانشمندان کمک کند تا پیش بینی کنند که کدام گروه ها در آینده بیشتر در معرض گرمایش جهانی و جنگل زدایی قرار می گیرند یا کدام عوامل اصلی بزرگترین تهدید این موجودات خواهد بود.

مطالعات دیگر نشان داده است که بعضی از خزندگان و دوزیستان ماداگاسکار در حال تغییر به خاطر تغییرات اقلیمی هستند و تقریبا 40 درصد از گونه های خزنده کشور به علت جنگل زدایی و زراعت در خطر انقراض قرار دارند. مشکل اصلی این پیش بینی ها این است که مطالعات اجرا شده روی گونه هایی است که در اثر هزاران هزار سال به این شکل در آمده اند اما تغییرات آب و هوای امروز در مقیاسی بسیار کمتر از آن در حال اتفاق است.

یودر می گوید: یکی از درس های آموخته شده این است که هنگام تلاش برای ارزیابی اثرات تغییر آب و هوا در آینده بر توزیع و زنده ماندن گونه های جزیره ماداگاسکار، ما باید به هر کدام از گونه ها را به طور خصوصی بررسی کنیم و از تعمیم دادن بپرهیزیم زیرا هر کدام از این گونه ها واکنش متفاوتی را به خطرات محیط زیستی خواهد داد.

منبع: phys.org

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2138

به "آیا می دانستید که قاره هشتمی هم وجود دارد!دلیل تنوع گونه های جانوری در جزیره ماداگاسکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانستید که قاره هشتمی هم وجود دارد!دلیل تنوع گونه های جانوری در جزیره ماداگاسکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید