آسم در خانه و ما گرد دنیا می گردیم

به گزارش کد الکترونیک، تنگی نفس، سرفه های خشک و خس خس سینه از علایم مهم بیماری آسم هستند. امروزه ابتلا به بیماری های ریوی در جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه شیوع زیادی پیدا نموده است که حاصل آلاینده های داخل و خارج از خانه است. دکتر لیدا عطارد، فوق تخصص بیماری های آسم و آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ما را با تاثیر

آسم در خانه و ما گرد دنیا می گردیم

آسم در خانه و ما گرد جهان می گردیم

تبادل نظر با دکتر لیدا عطارد درباره تاثیر آلاینده های خانگی بر آسم

تنگی نفس، سرفه های خشک و خس خس سینه از علایم مهم بیماری آسم هستند. امروزه ابتلا به بیماری های ریوی در جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه شیوع زیادی پیدا نموده است که حاصل آلاینده های داخل و خارج از خانه است. دکتر لیدا عطارد، فوق تخصص بیماری های آسم و آلرژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ما را با تاثیر آلاینده های داخل خانه، افشانه ها و هر آنچه به اسم ذرات پراکنده در هوا وجود دارد و بر ریه و مجاری تنفسی تاثیر می گذارد آشنا می نماید.

آیا آلاینده های داخل خانه خطر کمتری نسبت به آلاینده های محیط خارج از خانه دارند؟

خیر. چون شما ساعات طولانی در محیط خانه یا محل کار بسته هستید به خصوص شب ها حدود هشت تا 9 ساعت در یک محیط بسته قرار دارید که مقدار آلاینده ها در آن بالاست. سازمان جهانی بهداشت گزارش نموده است که چیزی حدود 5/2 میلیون نفر در سال در اثر آثار مستقیم آلودگی هوا فوت می نمایند که 5/1 میلیون این مرگ ها ناشی از آلودگی های داخل خانه است. یعنی بیش از 50 درصد. پس 60 درصد عوارض ناشی از آلاینده های محیطی به دلیل قرار گرفتن در معرض آلاینده های داخل منزل است بنابراین با توجه به اینکه به فصل سرما نزدیک می شویم آلاینده های داخل خانه را بیشتر جدی بگیرید.

آیا می توان استفاده از افشانه ها و عطرها و خوشبونماینده ها را هم به اسم آلاینده در نظر گرفت؟

اصولا تمام ذراتی که قابل استنشاق بوده و در هوا معلق هستند می توانند اثراتی بر راه های هوایی داشته باشند. این مواد یک مخزن محکم دارند و دریچه ای که سر آنها است که با فشار روی آن، ذرات داخل آن خارج می گردد. عملکرد این اسپرها و افشانه ها به این صورت است که آنچه را که می خواهند به صورت ذرات در هوا پخش گردد و اصطلاحا به آن آیروسل می گویند که ممکن است عطر، حشره کش و یا حتی دارو باشد را در حلال هایی حل می نمایند که این حلال نقطه تبخیر پایینی دارد و به راحتی در هوای اتاق تبخیر می گردد. وقتی شما سر اسپری را فشار می دهید مقدار زیادی از آن حلال با ماده مورد نظر شما خارج می گردد این حلال ایجاد مشکل نموده، و روی سلامت انسان به خصوص بر ریه ها تاثیر می گذارد. بنابراین برای بیمار مبتلا به آسم مهم است که بداند قرار گرفتن در کجا و چه موقعیت هایی سبب بروز علایم بیماری می گردد تا از آنها تا جایی که امکان دارد پرهیز کند.

آیا قرص های حشره کش برقی هم آلاینده هستند و مصرف آنها برای آسم و آلرژی محرک است؟

محتویات این قرص ها مواد حشره کش است که سبب فلج عصبی در حشرات می گردد و همین آثار را می تواند بر دستگاه عصبی انسان به خصوص بچه ها داشته باشد. اگر مقدار این آلاینده ها از یک مقدار مشخصی بیشتر گردد عوارضی به صورت تنگ شدن مردمک، آب ریزش شدید از دهان، تهوع، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، مسائل تنفسی و کاهش سطح هوشیاری ایجاد خواهد نمود.

استفاده از سفیدنماینده ها چطور؟

یکی از ترکیبات مضر و خطرناک برای دستگاه تنفس سفیدنماینده ها هستند که ترکیبات قابل استنشاق آنها به طور مستقیم روی ریه اثر گذاشته و تماس طولانی مدت با این مواد آثار جبران ناپذیری بر سلامت خواهد گذاشت. بنابراین توصیه می گردد هنگامی که از این مواد استفاده می گردد جریان هوای خوبی برقرار باشد.

آیا استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منزل موثر است؟

یکی از منابع داخل منزل آلاینده های خارج منزل است. بنابراین یکی از راه هایی که می توان از ورود آلودگی های خارج منزل پیشگیری کرد استفاده از دستگاه های تصفیه هوا است که برای کم کردن رطوبت در منزل هم بسیار موثر هستند. در آنالیز که اجرا شده، مشاهده شده است، مقدار گرده قارچ ها و گل ها و آلاینده ها به واسطه این دستگاه ها کم می گردد ولی روی مایت ها یا موجودات ریزی که در محیط های گرم و مرطوب خانه زندگی می نمایند تاثیری ندارد.

خانم دکتر، آیا سیگار هم جزو آلاینده های داخل خانه است؟

سیگار از مهم ترین آلاینده های داخل منزل است و متاسفانه اثرات زیادی برای آن ذکر شده است. دود سیگار بر افرادی که در معرض دود سیگار هستند ولی سیگاری نیستند هم مانند افراد سیگاری تاثیر می گذارد. این مشکل به خصوص در بچه ها و حتی جنینی که در رحم مادر قرار گرفته است تاثیر نامطلوب گذاشته و می تواند سبب اختلال رشد، زایمان زودرس، سقط و افزایش التهاب های آلرژیک گردد. حتی اگر مادر سیگاری باشد مقدار نیکوتین موجود در سیگار در بند ناف نوزادان تازه متولد شده قابل مقدار گیری خواهد بود. این بچه ها اگر در معرض دود سیگار والدین قرار بگیرند، از رشد راه های هوایی شان جلوگیری می گردد. در بزرگسالی دود سیگار می تواند عامل موثری در ایجاد حملات آسم شناخته گردد.

توصیه های پایانی تان برای مبتلایان به آسم را بفرمایید.

از قرارگیری در جمعی که افراد سیگاری در آن حضور دارند اجتناب کنید.

اگر فردی در خانه سیگار می کشد در کناراو نمانید و یا از او بخواهید در جایی که تهویه دارد سیگار بکشد.

رطوبت موجود در خانه را به مقدار 30 تا 50 درصد تنظیم کنید.

تا حدامکان از وسایل رطوبت زا استفاده نکنید.

سعی کنید هنگام استفاده از دستگاه های بخور جهت جلوگیری از رشد میکروب ها و قارچ ها آب آنها را هر روز عوض کنید.

وسایل خانه مانند پنکه، هود و هیتر را هر سال چک کنید و اگر ضروری است آنها را تعویض نمایید.

خانه را همواره تمیز نگهدارید تا خانه عاری از مایت، گرد و غبار باشد.

منبع: http://salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1946

به "آسم در خانه و ما گرد دنیا می گردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسم در خانه و ما گرد دنیا می گردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید