100 روز استقامت در مریخ

به گزارش کد الکترونیک، ناسا اخیرا در حساب کاربری مریخ نورد استقامت در توییتر یک تصویر متحرک منتشر کرد و درباره فعالیت های این مریخ نورد از زمان فرود بر سیاره سرخ نوشت.

100 روز استقامت در مریخ

مریخ نورد استقامت(preserverance) که اندازه ای مشابه یک خودرو دارد و پیشرفته ترین رباتی است که تا به امروز به سیاره سرخ فرستاده شده پس از هفت دقیقه ترس و اضطراب در تاریخ 18 فوریه ساعت چهار بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی و 21 گرینویچ(00:30 بامداد ایران) به آرامی در دهانه 45 کیلومتری جزرو فرود آمد.

ناسا روز گذشته با انتشار یک تصویر متحرک درباره مریخ نورد استقامت نوشت:

100 روز(روز مریخی) در مریخ و احساس مفید بودن

همه دوربین ها و ابزارها را آزمایش کرده است

بیش از 75 هزار تصویر ارسالی

استقرار بالگرد مریخی نبوغ و پروازهای آن

صداهای ضبط شده از سیاره مریخ

استخراج اکسیژن از جو

سفر به اولین منطقه اکتشافی خود در جنوب مریخ

هدف اصلی مریخ نورد استقامت که پیشتر مارس 2020 نامیده می شد و توسط موشک اطلس5 به مریخ فرستاده شد، بررسی حیات میکروسکوپی در مریخ است.

استقامت پس از گذراندن 7 دقیقه وحشت با سرعت 12 هزار مایل در ساعت(19312 کیلومتر) از اتمسفر مریخ گذشت و بر روی سیاره سرخ فرود آمد. این عملیات، از آن جا که منطقه فرود در دهانه جزرو با سنگ های ناهموار و موانع پر شده بود و هزاران کد نیاز بود تا این مریخ نورد بتواند بدون دخالت انسان این ماموریت پیچیده را به اتمام برساند، عملیات سختی بود.

مونتاژ نهایی و آزمایش مریخ نورد استقامت ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد و در آخرین مراحل، چرخ های آن و چتر نجات آن نصب شدند.

دلیل طراحی نزدیک این مریخ نورد به مریخ نورد کنجکاوی کاهش خطر شکست ماموریت و صرفه جویی در بودجه و زمان توسعه آن بود.

شش چرخ استقامت با عرض و قطر 52.5 سانتیمتر، از جنس آلومینیوم، ضخیم تر و بادوام تر از چرخ های مریخ نورد کنجکاوی هستند.

بخش نهایی سیستم مریخ نورد استقامت از هفت موتور تشکیل شده که قسمت های گوناگونی از جمله یک بازوی رباتیک را شامل می شوند. کار این بازوی رباتیک، جمع آوری نمونه های مورد نظر از سطح مریخ و گذاشتن آنها در یک قوطی است تا برای انتقال به زمین آماده شوند.

مجموعه ای از تجهیزات علمی مانند رادار زمین نفوذ، طیف سنج برای بررسی ترکیبات خاک، چندین دوربین برای ثبت تصاویر پانوراما و کلوزآپ از سطح مریخ و ابزاری برای تولید اکسیژن از دی اکسید کربن همراه استقامت است. همه این تجهیزات به این دلیل طراحی شده اند که اکتشافات آینده هم توسط ربات و هم توسط انسان، ساده تر و کارآمدتر صورت بگیرد.

این ماموریت، دو هدف دارد. نخستین هدف، بررسی های علمی برای درک محیط مریخ در گذشته و حال و همچنین قابل سکونت بودن آن است. دلیل دوم نیز جمع آوری نمونه هایی از خاک مریخ برای آوردن به زمین است. ماموریت دیگری که برای سال 2026 برنامه ریزی شده است، قرار است لوله های آزمایشی جمع آوری شده توسط مریخ نورد استقامت را به زمین بازگرداند تا مورد بررسی جامع تر قرار بگیرند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1842

به "100 روز استقامت در مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 روز استقامت در مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید