گفتگوی ترامپ و رئیس جمهور مصر درباره بحران لیبی

به گزارش کد الکترونیک، رؤسای جمهور آمریکا و مصر در تماسی تلفنی درباره تحولات آفریقا گفتگو کردند.

گفتگوی ترامپ و رئیس جمهور مصر درباره بحران لیبی

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری کد الکترونیک از المیادین، کاخ سفید با انتشار بیانیه ای از تماس تلفنی دونالد ترامپ و عبدالفتاح السیسی اطلاع داد.

دو طرف در این تماس تلفنی درباره راه های ازسرگیری مذاکرات با میانجی گری سازمان ملل متحد با هدف آتش بس در لیبی مصاحبه کردند.

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با همتای مصری خود همچنین به آنالیز راه های خروج نیروهای خارجی از لیبی پرداخت.

ترامپ همچنین در اقدامی مداخله جویانه در امور کشورهای آفریقایی، از کوشش واشنگتن برای به وجود آوردن زمینه های توافق میان مصر، اتیوپی و سودان بر سر موضوع سد النهضه اطلاع داد.

رنسانس مهم آفریقا

احداث سد النهضه توازن قوا در حوزه رود نیل را به کلی تغییر داده است. عملیات احداث سد از سویی تمامی معاهدات قبلی سه کشور آفریقایی را صرف نظر از درست یا غلط بودن آن ها برهم زده و از سوی دیگر تهدیدات مصر برای به کارگیری نیروی نظامی برای حل وفصل موضوع نیز تا به امروز بی تأثیر بوده است.

مداخله آمریکا ، کشورهای اروپایی و حتی کشورهای عربی تا به امروز نتوانسته است به مناقشه مصر، سودان و اتیوپی در زمینه تقسیم منابع آبی رود نیل خاتمه دهد و در چگونگی استفاده از سد النهضه راهگشا باشد.

اتیوپی در سال 2011 میلادی ساخت سد عظیم النهضه یا رنسانس را شروع کرد. در ابتدا قرار بود عملیات احداث این سد در سال 2015 خاتمه یابد؛ اما احداث آن به درازا انجامید.

تا خاتمه سال 2019 حدود 70 درصد از عملیات ساخت سد النهضه خاتمه یافت. طبق برآوردهای قبلی، باید عملیات آبگیری سد از امسال میلادی شروع گردد و به نظر می آید تا سال 2025 عملیات آبگیری سد کاملاً به اتمام برسد.

این سد عظیم ترین طرح فراوری برق از آب رودخانه نیل در قاره آفریقاست و عظمت آن، مبنای اصلی نام گذاری این پروژه به نام رنسانس بود؛ زیرا این سد می تواند تحول مهمی در کشور اتیوپی ایجاد کند.

4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1197

به "گفتگوی ترامپ و رئیس جمهور مصر درباره بحران لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتگوی ترامپ و رئیس جمهور مصر درباره بحران لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید