کویر مصر استان اصفهان جلوه گاه ستارگان و رمل ها است

به گزارش کد الکترونیک، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، کویر مصر استان اصفهان جلوه گاه ستارگان و رمل ها است.

کویر مصر استان اصفهان جلوه گاه ستارگان و رمل ها است
بیشتر بخوانیدکویر مصر اصفهان | دریای شن بر پهنه آسمان

قضیه چیست؟

کویر مصر نام خود را از روستایی که در دل خود جای داده وام گرفته است. مصر نام این روستاست و هم نامی این روستا با کشور مصر یکی از دلایل شهره شدن این منطقه کویری در ایران است؛ جایی که نه در قاره آفریقا که در آسیا و در ایران، آن هم در توابع شرقی استان اصفهان واقع شده است.

کویر مصر در کوهپایه های فلات مرکزی ایران مملو از رمل ها یا تپه های شنی است و به همین دلیل هم بعضی برای این کویر از عنوان دریای شنی کویر مصر استفاده می نمایند.

ثبت ستارگان، بی نظیرترین جاذبه کویر مصر

آب و هوای گرم و خشک این منطقه، تابستان هایش را طاقت فرسا می نماید و به همین دلیل بهترین زمان سفر به مصر، فصل زمستان و فروردین و اردیبهشت است؛ زمانیکه می توان آسوده، روزها رمل هایش را درنوردید و شب ها چشم به آسمان پرستاره اش دوخت.

عکاسی از رمل ها و حیات جانوری و از همه مهمتر ثبت ستارگان پرفروغ در قاب دوربین ها بدون شک از بی نظیرترین جاذبه های این کویر است.

روستایی که در دل کویر مصر است به چاه دراز معروف بوده است، چرا که پیش از این برای تامین آب این روستا یکی از اهالی متمول به نام یوسف چاه عمیقی حفر می نماید و به همین دلیل به این نام یعنی چاه دراز شهره می گردد. بعدها یوسف به مبارکی آبی که روستا را بهره مند کرد و نام یوسف پیامبر روستاییان را تشویق به نامگذاری روستا به نام مصر کرد. به این ترتیب کویر نامش را از همین روستا می گیرد.

دریاچه نمک خور یکی از جاذبه های منطقه کویری مصر است؛ یک دریاچه در دل کویر که انباشته از چند ضلعی های نمکی به هم پیوسته است و در وسعت خود شکلی لانه زنبوری را تداعی می نماید. وسعت زیبای دریاچه نمک خور که با چندضلعی ها و رسوبات نمکی پوشیده شده زمستان ها به رنگ سیاه و تابستان ها به رنگ سفید دیده می گردد.

این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران و همینطور قدیمی ترین منبع نمک ایران است. مساحت این دریاچه در حدود 2 کیلومترمربع است و برخلاف وسعتش عمق کمی دارد و به همین دلیل یکی از کم ارتفاع ترین نقاط فلات ایران است.

به غیر از این دریاچه، دریاچه نمک دیگر و نیزار مصر از جمله آثار طبیعی کویر مصر هستند که ملاقات از آنها برای بسیاری از طبیعتگردان جالب و جذاب است. پوشش گیاهی ماسه پسند و همین طور حیات جانوری این منطقه مثل گربه شنی، کاراکال و روباه شنی از دیدنی های کویر مصر است و البته باید گفت که این منطقه جز مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع ایران است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1737

به "کویر مصر استان اصفهان جلوه گاه ستارگان و رمل ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کویر مصر استان اصفهان جلوه گاه ستارگان و رمل ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید