نمی دانیم با گردشگری چه می خواهیم کنیم!

به گزارش کد الکترونیک، به گفته یکی از اساتید دانشگاه باید تمام این اجزا و تمام عناصری که در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی فعال هستند، دارای ابعاد و وظایف روشن و معین باشند و کارخود را به درستی انجام دهند. البته با توجه به شرایط موجود، تصورمان آن است که حتی با تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه، همچنان بعضی روندهای اشتباه همچنان ادامه یابد و تغییری حاصل نشود.

نمی دانیم با گردشگری چه می خواهیم کنیم!

لذت بخشترین تجربه سفر را با دور زمین تجربه کنید.

حمید ضرغام معتقد است: با توجه به آنکه برنامه و هدف معین در حوزه گردشگری نداریم وزاتخانه شدن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز تفاوتی در روند حوزه گردشگری نخواهد داشت.

طی هفته گذشته شورای نگهبان با لایحه تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت کرد. پیش از این شورا دوبار به دلایلی همچون بار اقتصادی و قوانین خلاف شرع با تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی مخالفت نموده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی لایحه تشکیل این وزارتخانه را اصلاح و برای شورای نگهبان ارسال نموده بودند. با موافقت شورای نگهبان روند اجرایی تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شروع خواهد شد و رئیس جمهور باید ابتدا سرپرست و پس از آن وزیر این وزارتخانه را به مجلس معرفی کند.

حمید ضرغام بروجنی با تاکید برآنکه در مرحله نخست، داشتن برنامه در حوزه گردشگری حائز اهمیت است، گفت: فعالیت حوزه گردشگری در قالب وزارتخانه یا سازمان اهمیت چندانی ندارد، بلکه داشتن برنامه و تعاریف معین و مشترک است که اهمیت دارد. این درحالی است که اشکال اصلی ما این است که اصلا نمی دانیم با گردشگری چه می خواهیم بکنیم.

او ادامه داد: با وجود آنکه امتیازات و پیروزیت های حاصل از توسعه گردشگری را می شناسیم و نمونه های پیروز آن را در دنیا دیده ایم، اما هنوز تصمیم نگرفته ایم که چگونه زمینه لازم را برای جذب و جلب سرمایه ایجاد کنیم. آنچه که اهمیت دارد این موضوع است.

ضرغام با اشاره به آنکه تصورات نسبت به فعالیت سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحت نظر سازمانی که در زمره معاونت ریاست جمهوری قرار می گیرد، چیزی فراتر از آنچه بود که اکنون شاهد هستیم، اظهار کرد: قابلیت و قدرت عملی بیشتری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای نظم بخشیدن به سایر سازمان هایی که با مسائل گردشگری در ارتباط هستند، انتظار داشتیم. در واقع می توان گفت در حال حاضر حدود 60 سازمان مختلف در حوزه گردشگری دخیل هستند، اما عملا سازمان متولی امر نتوانست انتظارات را عملیاتی کند.

دانشیار دانکشده مدیریت گردشگری توضیح داد: حال که قرار است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گردد، امید است این وزارتخانه با یک برنامه از پیش معین شده و منسجم جلو برود.

این استاد دانشگاه دلیل عملیاتی نشدن اهداف و برنامه هایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نظر داشت را روشن نبودن چشم انداز این سازمان بیان کرد و گفت: هنوز بعد از گذشت چند دهه از توجه به گردشگری، هنوز نمی دانیم قصد داریم چه نوع از گردشگری را می خواهیم در کشور توسعه دهیم. در مورد کشورهای هدف دچار ابهام هستیم. درخصوص توسعه گردشگری داخلی، وظایف بخش های درگیر در حوزه گردشگری، به روشنی تعریف نشده است. اینگونه است که هر کس، هرجا دلش خواست دم و دستگاهی برپا می نماید، چند تخت در این سو و آن سو می گذارد، ناهار درست می نماید و آدم ها را جمع می نماید و نام آن را را مرکز تفریحی و گردشگری می گذارد.

منبع: ایلنا

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 374

به "نمی دانیم با گردشگری چه می خواهیم کنیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمی دانیم با گردشگری چه می خواهیم کنیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید