نقاشی های محرمی در موزه های بین المللی

به گزارش کد الکترونیک، روزنامه خراسان - مجید حسین زاده: مظلومیت امام حسین (ع)، اهل بیت و یاران شهیدش در واقعه عاشورا توسط نقاشان بسیاری در سراسر دنیا به تصویر کشیده شده است. البته قلم در توصیف و نمایش حوادث آن روز ناتوان است، اما یک نقاشی عاشورایی می تواند حرف های زیادی را در یک نگاه به مخاطبش انتقال دهد. نقاشی هایی با موضوع ماه محرم و روز عاشورا کشیده شده اند که در معروف ترین و ارزشمندترین موزه های دنیا نگهداری می شوند.

نقاشی های محرمی در موزه های بین المللی

از موزه های انگلیس بگیرید تا فیلادلفیای آمریکا و ... که تصاویر نابی از نقاشی های محرم و عاشورا را در خود جای داده اند. در مطلب امروز، شما را با معروف ترین نقاشی های محرمی و عاشورایی که در موزه های کشور های مختلف دنیا نگهداری می شوند آشنا می کنیم.

آخرین لحظات عمر بابرکت امام حسین (ع)

نام تابلو؟

عرش بر زمین افتاد

کجا نگهداری می شود؟

موزه هنر های معاصر تهران

در میان نقاشان جوان ایرانی، حسن روح الامین از مهم ترین نقاشان عاشورایی به حساب می آید؛ نگاه این هنرمند در خلق آثار عاشورایی بسیار خاص و ستودنی است و تابلو های بسیاری در اندازه های بزرگ با مفهوم و مضمون عاشورا خلق کرده است. یکی از آن ها، تابلویی با عنوان عرش بر زمین افتاد است که لحظات آخر عمر بابرکت سید و سالار شهیدان را به تصویر کشیده است.

او درباره شیوه خلق نقاشی هایش و اندازه آن ها گفته: در خلق آثار هنری، ایده هایی را که در ذهنم به وجود می آید اتودزنی می کنم و اگر بتوانم با آن ها ارتباطی برقرار کنم به اتودزنی بیشتر می پردازم. وقتی می خواهیم یک موضوع پراهمیت را مطرح کنیم و حرف مهمی بزنیم که برایمان ارزش زیادی دارد، هیچ گاه آن را با صدای آرام به زبان نمی آوریم و من احساس می کنم اتفاق بزرگی، چون حماسه های دینی را نمی توان در تابلویی با اندازه کوچک اظهار داشت. اندازه و ابعاد از نظر من در تاثیرگذاری موضوعی که ورای یک اثر مطرح می شود، اهمیت زیادی دارد.

عزاداری برای امام حسین (ع) در قرن هجدهم

نام تابلو؟

یادبود محرم

کجا نگهداری می شود؟

موزه هنر فیلادلفیا

این تابلو که در موزه هنر فیلادلفیا نگهداری می شود، توسط نقاش ناشناس هندی در اواخر قرن هجدهم کشیده شده است. روش طراحی این تابلو، نقاشی آبرنگ مات روی میکاست. اوایل تا اواسط قرن نوزدهم، هنرمندان هندی شروع به تولید انواع نقاشی روی ورق های نازک و انعطاف پذیر میکا برای بازار گردشگری استعماری کردند. این نوع نقاشی ها به عنوان یک موضوع بسیار محبوب در جشنواره های محلی محسوب می شدند.

در آن زمان هم مراسم یادبود محرم ماهی که در آن حضرت حسین بن علی علیه السلام به شهادت رسید، با برگزاری مراسم و آیین روحانی، هر ساله برگزار می شد. با خلق آثاری در این باره، هنرمندان هندی تلاش می کردند تا زمینه های فرهنگی ناشناخته هند را برای مخاطبان اروپایی جذاب تر کنند. هم اکنون این تابلوی نفیس در موزه شهر فیلادلفیا که پنجمین شهر پرجمعیت آمریکاست، نگهداری می شود و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا از آن بازدید می کنند.

5 پسر دور یک علم

نام تابلو؟

مراسم عزاداری محرم

کجا نگهداری می شود؟

موزه فرانسه

استفاده از علم در مراسم سوگواری و عزاداری برای سرور و سالار شهیدان در گذشته رواج زیادی داشته است. در این نقاشی که در یکی از معروف ترین موزه های دنیا نگهداری می شود، پنج پسر را می بینیم که در اطراف یک علم پوشیده شده از پارچه های سبز و قرمز و پر های قرمز و سفید جمع شده اند تا یاد امام حسین (ع) را زنده نگه دارند. نکته جالب درباره پوشش بچه ها، این است که همه پسر ها عرقچین پوشیده اند و سه نفر از آن ها بالای پیراهن های خود را برای عزاداری باز کرده اند. همچنین همگی کفش های سفید پوشیده اند.

رسم و رسوم تعزیه خوانی

نام تابلو؟

مراسم محرم

کجا نگهداری می شود؟

موزه ویکتوریا آلبرت

موزه ویکتوریا آلبرت بزرگ ترین موزه دنیا از نظر هنر های تزیینی و یکی از برترین موزه های دنیا از نظر داشتن ذخایر غنی آثار هنری است. این موزه محل نگهداری بیش از 4 میلیون و پانصد تابلوی نفیس با موضوعات گوناگون است. 2 نقاشی با موضوع به تصویر کشیدن مراسم عزاداری در این موزه نگهداری می شود که آداب و رسوم هندی ها برای زنده نگه داشتن یاد عاشورا در آن ها به تصویر کشیده شده است.

هر دوی این نقاشی ها توسط 2 هنرمند مرشدآبادی طراحی شده، اما نام خالق این اثر ها مشخص نیست. این تابلوها، حال و هوای یک محله هندی را در روز عاشورا نشان می دهد که در آن مسلمانان، یاد امام حسین (ع) و یارانش را با تعزیه خوانی و سوگواری گرامی داشته اند.

تاثیرگذارترین نقاشی عاشورایی

نام تابلو؟

عصر عاشورا

کجا نگهداری می شود؟

موزه آستان قدس رضوی

تابلوی عصر عاشورا که توسط استاد فرشچیان خلق شده و همه ایرانی ها با آن آشنا هستند، جزو بهترین و تأثیرگذارترین آثار نقاشی مرتبط با قیام حضرت سیدالشهدا علیه السلام در دنیا محسوب می شود. این نقاشی در عاشورای سال 1355 به تصویر کشیده شده و موضوع این اثر، همان طور که پیداست مربوط به بازگشت مرکب بی سوار حسین بن علی (ع) به سوی خیمه ها در عصر عاشوراست. استاد محمود فرشچیان این اثر را با کیفیت ترین در میان آثار خود می داند.

ایشان خاطره جالبی هم درباره این نقاشی بی نظیر دارد: سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم: من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق، اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی عصر عاشورا را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلویی شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از سی سال به این تابلو نگاه می کنم، می بینم اگر می خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم بعد از این همه سال، هربار که نگاهش می کنم گریه ام می گیرد.... در خور ذکر است که این نقاشی نفیس در سال 1369 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

منبع: برترین ها
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1329

به "نقاشی های محرمی در موزه های بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشی های محرمی در موزه های بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید