مینیاتوری ترین دایناسور دنیا کشف شد

به گزارش کد الکترونیک، کشف گونه تازه دایناسورها همواره برای پژوهشگران مجذوب کننده است و این بار نیز کشف یک دایناسور مینیاتوری در مغولستان توجه زیادی را به خود جلب نموده است.

مینیاتوری ترین دایناسور دنیا کشف شد

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، وقتی صحبت از دایناسورها می گردد همه ما به یاد دایناسورهایی غول پیکر و با ابعادی بسیار بزرگ می افتیم. اما کشف بقایای نو از یک دایناسور تمامی معادلات پیشین را به هم زده است.

این گونه تازه کشف شدهoviraptorosaurs که در صحرای گبی مغولستان یافت شده، متعلق به حدود 70 میلیون سال پیش است. پیش از این نیز گونه هایی مشابه با این دایناسور کشف شده بود اما جالب است که این گونه بسیار کوچک تر از نمونه های پیشین است و حدود 8 متر طول دارد.

فرم سر و جمجمه این دایناسور نیز منحصر به فرد است و منقار و سری مشابه با طوطی های امروزی دارد. نمونه های مشابه با Oviraptorid عمدتا در آسیا یافت شده اند، هرچند بعضی از فسیل ها در آمریکای شمالی و انگلستان نیز شباهت هایی با این فسیل دارند.

به طور تعیین، نمونه ای که به وسیله تیم تحقیقاتی بین المللی ژوراسیک کشف شده است احتمالا بسیار جوان است و بر اساس تجزیه و تحلیل استخوان ران دایناسور حدس زده می گردد که در سال های ابتدایی زندگی خود قرار داشته است.

تخمین ها و گماه زنی هایی که در خصوص ظاهر این دایناسور صورت گرفته نشان می دهد این دایناسور ظاهری ترکیبی از مارمولکی بزرگ الجثه و نوعی نو از جوجه تیغی است. این کشف نشان می دهد انتظار ما از دایناسورهایی با ظاهری بسیار بزرگ و بزرگ چندان درست نیست و گاهی دایناسورها ابعادی بسیار کوچک تر از انتظارات ما دارند.

منبع: انتخاب
انتشار: 28 آذر 1401 بروزرسانی: 28 آذر 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2322

به "مینیاتوری ترین دایناسور دنیا کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینیاتوری ترین دایناسور دنیا کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید