قوانین نو چین برای هوش مصنوعی

به گزارش کد الکترونیک، دیجیاتو نوشت: چین اولین کشوری است که قوانین گسترده ای را درزمینه هوش مصنوعی ارائه نموده.

قوانین نو چین برای هوش مصنوعی

چین دستورالعمل نوی را درزمینه خدمات هوش مصنوعی مولد منتشر نموده است که موجب محدودسازی استفاده های عمومی و افزایش توسعه تجاری این فناوری می گردد. این دستورالعمل اطمینان می یابد که هوش مصنوعی تابع ایدئولوژی های سوسیالیستی پکن باشد.

خبرگزاری رویترز می گوید سازمان فضای سایبری چین (CAC) دستورالعملی را برای شرکت های ارائه دهنده هوش مصنوعی مولد به عموم مردم در نظر گرفته است. این دستورالعمل می گوید خدمات هوش مصنوعی مولد باید پیرو ارزش های اصلی سوسیالیسم باشد و علیه اقتدار دولت یا نظام سوسیالیستی آن اقدامی نکند.

این قوانین بعلاوه بر اهمیت حقوق مالکیت فکری درزمینه داده هایی تأکید می نماید که برای آموزش مدل های هوش مصنوعی استفاده می شوند. دولت چین استفاده از الگوریتم ها، داده، سکوها و سایر ابزارها را برای پیاده سازی انحصارطلبی و تخریب شرایط رقابت در بازار ممنوع نموده است.

هوش مصنوعی باید با منابع مجاز از نظر دولت آموزش پیدا کند

تمام داده های لازم برای آموزش این مدل های هوش مصنوعی باید از منابعی تأمین شوند که از نظر دولت مجاز هستند. سرویس دهندگان نیز باید درخواست اشخاص برای آنالیز یا اصلاح اطلاعات گردآوری شده به وسیله هوش مصنوعی را بپذیرند.

قبلاً پیش نویسی از این قوانین منتشر شده بود که با نقدها زیادی روبه رو شد. برای مثال، در آن پیش نویس گفته شده بود که شرکت ها باید دقت داده های تمرینی برای مدل های هوش مصنوعی را تأیید نمایند. ولی نسخه نهایی این دستورالعمل از بعضی از این الزامات عقب نشینی نموده است. به علاوه، این مقررات شامل شرکت هایی نمی گردد که قصد عرضه عمومی مدل های خود را ندارند.

هلن تونر، رئیس واحد استراتژی دانشگاه جورج تاون، می گوید با قوانین نو چین اگر محصولات هوش مصنوعی عمومی شرکت ها مشکل ساز شوند، پکن می تواند سازنده آن ها را بازخواست کند. بااین حساب بیشتر شرکت ها، به خصوص شرکت های کوچک تر، احتمالاً به جای عرضه ابزارهای هوش مصنوعی عمومی، به سراغ فراوری ابزارهای تجاری خواهند رفت.

چین اولین کشوری است که چنین قوانین گسترده ای را درزمینه مدل های هوش مصنوعی مولد ارائه می نماید. البته انتظار می رود که این قوانین در آینده توسعه یابند؛ چرا که در عنوان دستورالعمل فعلی از واژه موقت استفاده شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 25 تیر 1402 بروزرسانی: 25 تیر 1402 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2414

به "قوانین نو چین برای هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین نو چین برای هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید