سفر هم خاطره شد، هتل و رستوران 600 درصد گرانتر شد!
به گزارش کد الکترونیک، آنالیز میانه هزینه عایدی خانوار های کشور نشان می دهد که خانواده ها طی چند سال گذشته، از یکسو به علت رشد شدید قیمت کالا های مصرفی ضروری از جمله خوراک و مسکن و از سوی دیگر افزایش نرخ بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و بعلاوه افزایش قیمت هتل ها و رستوران ها، مجبور به کنار گذاشتن یا کاهش چشمگیر سرگرمی و گردش شده اند و سبک زندگی شان تغییر یافته است.
به گزارش اقتصاد نیوز، سه دسته از کالا ها در شب عید به مرز بی سابقه ای رسیده است. درامد های تورمی کفش و پوشاک، هتل و رستوران در بهمن سال جاری رکورد های بالایی به ثبت رسیده است و به باور بعضی موجب کاهش سهم مصرف این کالا ها از سبد هزینه خانوار شده است، اتفاقاتی که رنگ و بوی عید سال های اخیر را کمرنگ تر نموده است.
اسفند بی رونق
چند سالی است که اسفند دیگر رنگ و بوی گذشته را ندارد. بر خلاف گذشته که مردم شور و شوق زیادی برای خرید کفش و لباس نو و آجیل شب عید و سفر رفتن در ایام نوروز داشتند، چند سالی است که استقبال از عید نوروز رونق گذشته را ندارد.
بعضی می گویند این اسفند بی رونق، عیدی تورم به مردم بوده است. افزایش افسارگسیخته قیمت ها موجب تغییرات در مسیر خرید مردم شده است. آن طور که گزارش بهمن 1401 نشان می دهد، شاخص قیمت ها در تمامی گروه های عمده نسبت به سال گذشته افزایش یافته اند.
در آستانه سال 1402، آنالیز سه شاخص مهم در کشور نشان می دهد هزینه های شب عید بیشتر از قبل شده و سبد مصرفی این کالا ها کمتر شده است.
هتل و رستوران، 600 درصد گران تر!
آنالیز های مرکز آمار نشان می دهد که بالاترین تورم نقطه ای ثبت شده در بهمن سال جاری مربوط به گروه هتل و رستوران بوده است. شاخص قیمت مصرف نماینده در این گروه 791.5 بوده و تورم نقطه ای آن به حدود 79 درصد رسیده است. منظور از نرخ تورم نقطه ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
این بدان معناست که هزینه خانوار های کشور برای استفاده از هتل و رستوران به طور میانگین 79 درصد بیشتر از بهمن 1400 شده است. این افزایش در شاخص قیمت یک سال منتهی به نیمه زمستان سال جاری در حالیست که تورم نقطه ای گروه هتل و رستوران در بهمن سال 1396 تنها 6.8 درصد تخمین زده شده و شاخص قیمت در آن مقطع برابر با 109.1 بوده است. این یعنی 625 درصد افزایش در پنج سال.
کاهش سهم تفریح و فرهنگ از هزینه خانوار
در گروه تفریح و فرهنگ نیز تورم نقطه ای در بهمن سال جاری، 32.6 درصد ثبت شده که بیشترین میزان از ابتدای 1401 بوده است.
آنالیز میانه هزینه عایدی خانوار های کشور نشان می دهد که خانواده ها طی چند سال گذشته، از یکسو به علت رشد شدید قیمت کالا های مصرفی ضروری از جمله خوراک و مسکن و از سوی دیگر افزایش نرخ بلیط هواپیما، اتوبوس و قطار و بعلاوه افزایش قیمت هتل ها و رستوران ها، مجبور به کنار گذاشتن یا کاهش چشمگیر تفریح و گردش شده اند و سبک زندگی شان تغییر یافته است.
به عبارت دیگر، چون غذا و مسکن، کالا هایی ضروری و غیرقابل جایگزین هستند، خانوار ها ناچار شده اند هزینه های دیگر زندگی خود را از سبد مصرفی شان حذف نمایند.
طبق داده های مرکز آمار در مورد سهم هزینه های خانوار در بخش های مختلف مشاهده می گردد نسبت فعالیت های مربوط به تفریح، تفریح و خدمات فرهنگی از میانه هزینه خانوار شهری در سال گذشته تنها حدود 2 درصد بوده که در مقایسه با سال 93 حدود 2 واحد درصد کاهش یافته است.
کفش و پوشاک از سبد مصرفی مردم حذف می گردد؟
در گروه کفش و پوشاک، تورم نقطه ای در بهمن سال جاری 46.5 درصد بوده که از ماه گذشته روندی صعودی به خود گرفته است.
کارشناسان معتقدند این رشد در هزینه های پوشاک و کفش در سال های اخیر موجب شده تا طی دهه 1390 سهم مصرف کفش و پوشاک به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر، خانواده ها به پوشاکِ حداقلی بسنده می نمایند و بیشتر عایدیشان را صرف خوراک و مسکن نموده اند.
براساس داده های مرکز آمار ایران، سهم کفش و پوشاک از هزینه خانوار های شهری از 6 درصد در سال 93 با 2 واحد درصد کاهش به 4 درصد در سال 1400 رسیده است. روند نزولی سهم مصرف پوشاک از هزینه های خانوار های روستایی مسیر پررنگ تری داشته و 6 واحد درصد افت را در این سال ها رقم زده است.
منبع: فرارو