زیبایی های تمام نشدنی آبشار اخلمد

به گزارش کد الکترونیک، هتل های مشهد در کمتر وقتی از سال خالی از مسافر است. خیابان هایش همیشه شلوغ است و تعداد مسافرانش در فصل هایی از سال مثل نوروز از مرز 12 میلیون هم می گذرد. هرچند که حرم امام رضا (ع) اولین جاذبه شهر است، اما مشهد به غیر از حرم و جاذبه های داخل شهر مثل موزه آستان قدس رضوی، پارک ملت، باغ وحش وکیل آباد و جنگل های شاندیز، در اطرافش جاذبه های دیگری هم دارد که می شود یک روز برای تنوع و دور شدن از هیاهوی شهر سری به آنها زد. پیشنهاد ما: آبشار اخلمد.

زیبایی های تمام نشدنی آبشار اخلمد

چطور به آبشار اخمد برویم؟

آبشار اخلمد در امتداد جاده مشهد- قوچان، 75 کیلومتری مشهد و در 17 کیلومتری شهر چناران قرار گرفته. به درختان سر به فلک کشیده و باغ های گیلاس و سیب و گلابی اش معروف است. و مشهدی ها می گویند آب و هوای ییلاقی اش مرده را هم زنده می کند. می شود یک روز صبح به جاده زد و دو ساعت بعد در کنار آبشاری بود که زیبایی اش تمامی ندارد.

5 کیلومتر از شهر چناران که خود شهری تاریخی است و مسجد جامع آن جزو بناهای دیدنی است، می گذرید و بعد از پلیس راه، دور برگردان را دور می زنید. و کمی بعد تابلوی اخلمد را جلویتان می بینید. بعد از گذشتن از کوه، ابتدا به بند و بعد از گذشتن از باغ های میوه روستا و مغازه هایی که پر از لواشک های محلی روستا هستند، و طی 3 کیلومتر، به رودخانه و آبشارهای چندپاره اخلمد می رسید.

چرا آبشار اخلمد را ببینیم؟

در منابع آمده که اخلمد به معنی آبادی ست و قدمتی چندهزار ساله دارد. بند آن به همت بایسنغر میرزای تیموری، فرزند شاهرخ و حاکم توس در نیمه اول سده نهم ساخته شده. و در حمله اعراب به خراسان مردم به این دره پناه می بردند و حالا برای دور شدن از شلوغی شهر آن را انتخاب می کنند. البته که جنگل های شاندیز هم برای خلوت کردن مناسب است. ولی اخلمد دنج تر است و خود روستا و کوچه پس کوچه هایش هم جان می دهد برای پیاده روی. جایی که فقط صدای آب و پرندگان شنیده می شود.

اطراف مشهد کجا را ببینیم؟

اطراف اخلمد را کوه های بینالود محصور کرده. و در ه اش پر از گل های رنگارنگ است که در بهار و تابستان بیشتر خودنمایی می کنند، هرچند در پاییز و زمستان هم که بارندگی زیاد است، اخلمد زیبایی های خاص خودش را دارد. درختانش مثل مداد رنگی می شوند، رودخانه اش پرآب تر است و دیواره هایش جان می دهند برای کوهنوردی و سنگ نوردی، به شرطی که آدم با تجهیزات کامل برود. اگر بخواهید از اخلمد بیشتر بدانید باید بگوییم که رودخانه اخلمد در 2 کیلومتری جنوب غربی روستا، 15 کیلومتر جریان دارد و به صورت آبشاری با ارتفاع 23 متری ظاهر می شود و صدای آرام اش ناگهان به غرشی مهیج تبدیل می شود.

اخلمد، جدا از این آبشار، سه آبشار دیگر در ارتفاع های مختلف دارد. که اطرافش را خزه و درختانی مثل بلوط و درختان خودرو پوشانده. آبشار دوم اخلمد با ارتفاع 45 متری در یک کیلومتری آبشار اول قرار گرفته. و آبشار سوم و چهارم در بالای آنهاست. جدا از خود آبشار، غار اخلمد هم با طول 17 و نیم متر زیبایی ها را دوچندان کرده است.

تخت برای نشستن و منقل برای درست کردن غذای محبوب ایرانی ها یعنی کباب فراهم است. و شب را هم می شود یا به مشهد بازگشت. یا در اطراف رودخانه چادر زد. و یا در یکی از خانه های روستایی ماند و صبح در جایی شبیه به بهشت از خواب بیدار شد.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2179

به "زیبایی های تمام نشدنی آبشار اخلمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی های تمام نشدنی آبشار اخلمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید