روایت نیویورک تایمز از برخوردهای توهین آمیز در فرودگاه های آمریکا با ایرانی ها

به گزارش کد الکترونیک، یک رسانه آمریکایی به رفتار تحقیرآمیز مأموران فرودگاه های آمریکا با دانشجویان ایرانی اشاره نموده و نوشته است که این افراد با بازپرسی های سیاسی، نگهداری در سلول های سرد و حتی درآوردن کامل لباس از تن برای جستجوی بدنی روبرو شده اند.

روایت نیویورک تایمز از برخوردهای توهین آمیز در فرودگاه های آمریکا با ایرانی ها

به گزارش گروه سیاسی کد الکترونیک، روز نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی به بدرفتاری مأموران آمریکایی با دانشجویان ایرانی که با ویزا قانونی برای ادامه تحصیلات وارد خاک این کشور شده بودند، اشاره نموده و نوشته است که واشنگتن چندین دانشجوی ایرانی را از ورود به آمریکا منع نموده است.

به نوشته نیویورک تایمز، به دنبال شدت دریافت دور تازه تنش ها در روابط ایران و آمریکا، دستکم از ماه آگوست (مرداد) به این سو 16 دانشجوی ایرانی از فرودگاه های مختلف آمریکا به ایران بازگردانده شدند.

این روزنامه سپس نحوه برخورد مأموران مرزبانی آمریکا با شماری از این دانشجویان را روایت نموده است.

در این گزارش، رامین دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه فلوریدا را داشت، به افسردگی خود پس از ورود به بازداشتگاه های آمریکا اشاره نموده است. این دانشجوی ایرانی با اشاره به سئوال های بی مورد مأموران فرودگاه و دستور به بازگشت وی به تهران گفت به دلیل نبودن پرواز بازگشت مجبور به اقامت 6 ساعته در سلول سردی شده و سپس با دستبند و زنجیر به اداره مهاجرت آمریکا در جورجیا انتقال داده می گردد و افسران این مکان به او دستور می دهند به صورت عریان مقابل آن ها بایستد.

این دانشجوی ایرانی به تألمات روحی ناشی از اقدامات افسران آمریکایی و ضرر و زیان مادی 6 هزار دلاری بابت تامین هزینه سفر به آمریکا اشاره نمود.

حمید دیگر دانشجوی ایرانی که در 11 ژانویه (شنبه 21 دی) از فرودگاه بین المللی شیکاگو به ایران باز گردانده می گردد، گفت که پس از ورود به فرودگاه شیکاگو در بدو امر 19 ساعت در یک سلول نگهداری می گردد. مأموران سپس از عقاید او در باره تحولات سیاسی ایران سئوال نموده و سپس سئوال هایی درباره هواپیمای حادثه دیده اوکراینی پرسیده می گردد. حمید در ادامه به رفتار ناپسند ماموران آمریکایی و رفتار تحقیرآمیز آن ها با خود اشاره نمود.

ریحانه دختر 35 ساله ایرانی که قصد حضور در دانشکده هاروارد را داشت، 18 سپتامبر (18 شهریور) به فرودگاه لوگان انتقال داده شد. وی به سئوالات ماموران فرودگاه درباره انفجار در عربستان پاسخ داده است. ریحانه به بازپرسی 9 ساعته از خود اشاره نمود.

پگاه، 28 ساله که قصد داشت در دانشگاه نیوهمپشایر به تحصیلات خود ادامه دهد نیز در یکم آگوست (شنبه 11 مرداد) به ایران بازگردانده شد. وی که از شیراز راهی بوستون شده بود، می گوید در بدو ورود با وی بدر رفتاری شد و مأموران حین انگشت نگاری بر سر او فریاد کشیده و تلفن و لپ تاپ او را نیز مصادره کردند. وی اشاره نمود که هنگام درخواست خوراکی مختصر، یک مأمور آبنباتی را به سوی وی با حالتی ناپسند پرتاب کرد.

آرش و صبا زوج ایرانی نیز در 13 ژانویه (دوشنبه 23 دی) از فرودگاه لوگان به ایران فرستاده شدند. آرش به دلیل کار کردن در ایران و در شرکتی که نامش شباهت با یک شرکت دیگر تحت تحریم ها داشت متهم به دروغگویی شده و به اجبار خاک آمریکا را ترک می نماید.

بهزاد 32 ساله که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ماساچوست را داشت نیز در 19 آگوست (چهارشنبه 29 مرداد) بعد از ورد به خاک آمریکا به فرودگاه لوگان بازگردانده شد. وی نیز به بازپرسی شدید و 8 ساعته ماموران اشاره نموده و گفت پس از این که مأموران متوجه فعالیت او در یک شرکت مرتبط با امور نفتی در ایران شدند، ادعا کردند که قانون تحریم ها علیه ایران نقض شده است. ماموران آمریکایی بدون توجه به توضیحات او دستور بازگشت بهزاد به ایران را صادر کردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 855

به "روایت نیویورک تایمز از برخوردهای توهین آمیز در فرودگاه های آمریکا با ایرانی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت نیویورک تایمز از برخوردهای توهین آمیز در فرودگاه های آمریکا با ایرانی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید