راهنمای سفر به رم ؛ شهر ابدی ایتالیا &ndash قسمت اول

به گزارش کد الکترونیک، سفر به رم

رم، بزرگ ترین شهر ایتالیا و پایتخت این کشور و مرکز لاتزیو ایتالیا است. رم مرکز فرمانروایی امپراطوری های رم باستان بوده و همین باعث شهرت دنیای این شهر شده است. رم هزاران سال مرکز قدرت، فرهنگ و مذهب بوده است و در طول تاریخ 2800 ساله خود تاثیر عمیقی بر دنیا گذاشته است. مرکز تاریخی شهر رم جزو میراث دنیای یونسکو محسوب می گردد. در سفر به رم شاهد کاخ های حیرت انگیز، کلیساهای قدیمی هزاران ساله، خرابه های وسیع، آثار باشکوه، مجسمه های پرزرق و برق و چشمه های زیبا خواهید بود.

راهنمای سفر به رم ؛ شهر ابدی ایتالیا &ndash قسمت اول

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

فضای دنیاگردی و میراث تاریخی غنی رم، این شهر را به یکی از پربازدیدترین، مشهورترین، تاثیرگذارترین و زیباترین شهرهای دنیا و اروپا تبدیل نموده است. علاوه بر جاذبه های باستانی رم، زندگی شبانه این شهر و تلقی شدن این شهر به عنوان یکی از مراکز مد دنیا، که آن را به بهشت خرید تبدیل نموده است، از دیگر عواملی هستند که هر ساله میلیون ها گردشگر را به این شهر می کشانند.

محدوده شهر رم

رم مرکزی

رم را می توان به چندین ناحیه تقسیم بندی کرد. بخش تاریخی رم بسیار کوچک است و تنها 4% از مساحت این شهر را تشکیل می دهد. اما اکثر گردشگران برای همین 4% به رم سفر می نمایند.

مرکز مدرن شهر رم

بیشتر هتل های شهر رم، مراکز خرید و رستوران های رم در منطقه مدرن شهر رم واقع شده اند.

رم قدیم

رم قدیم مرکز عصر رنسانس شهر رم، با میدان های زیبا، کلیساها، معبد پانتئون، و رستوران های فراوان است.

واتیکان

واتیکان شهری مستقل و گنجینه بی انتها دیدنی ها و موزه ها است.

کولوسئو

منطقه کولوسئو شامل قلب رم باستان، کولوسئوم، موزه انجمن امپراطوری و بازار تراژان، تپه و موزهای کاپیتولینه است.

مرکز شمالی

این منطقه در شمال رم قرار گرفته است و محل ویلای بورگِزه، پله های اسپانیایی، پاریولی و سِلاریو است.

ناحیه جذاب و فریبنده جنوب واتیکان، در غرب ساحل رود تیبر، پر از خیابان های باریک و میدان های خلوتی که به عنوان منبع الهامی برای هنرمندان است. در حال حاضر این منطقه به عنوان مرکز زندگی هنری رم شناخته می گردد.

آونتینو- تیستاچو

این منطقه با سورپرایزهای فراوان و غذاهای فوق العاده، انتظار گردشگران را می کشد.

اسکوئیلینو- سان جووانی

این منطقه در جنوب ترمینی با یک بازار سرپوشیده و کلیسای جامع سنت جان رم قرار گرفته است.

نومنتانو

منطقه ای پشت ایستگاه قطار و محلی برای زندگی شبانه در رم است.

حومه شهر رم

شمال

منطقه وسیعی از حومه شهر رم که از شمال به سمت مرکز پیش می رود.

جنوب

محل قرار گیری جاده آپیان، چندین سردابه و معماری برجسته فاشیستی

اوستیا

ناحیه ای رومی با نمایی به دریا و چندین ریزورت ساحلی.محل خرابه های اوستیا و بندر باستانی رم.

آب و هوا در سفر به رم

فصل بهار در شهر رم نسبتا معتدل و بارانی است. دمای هوا تا اواسط اپریل(اردیبهشت) پایین می ماند. در ماه می(خرداد) اولین روزهای گرما فرا می رسد اما هنوز هم نسیمی که از طرف دریا می وزد این شهر را خنک نگه می دارد.

تابستان های رم از ماه ژوئن تا آگست(تیر تا مرداد) گرم و آفتابی است. در روزهای گرم دمای هوا به راحتی تا 34/35 درجه سانتیگراد هم می رسد و در روزهایی از سال ممکن است به 37/38 درجه سانتیگراد هم برسد. البته هوا در مناطق ساحلی بهتر است و دمای هوا در این مناطق نسبت به مرکز شهر پایین تر است.

پاییز در شهر رم از ماه سپتامبر تا نوامبر، معتدا و شرجی است. در فصل پاییز روزهای آفتابی جایگزین آسمان ابری و باران می گردد که به تدریج بیشتر هم می گردد. روزهای آفتابی حداقل در نیمه اول پاییز کم نمی گردد. در ماه اکتبر(مهرماه) به خصوص در نیمه اول این ماه هوا مانند روزهای تابستان است. در ماه نوامبر گاهی باران می بارد و دمای هوا به تدریج پایین می آید. اوایل ماه، هوا نسبتا معتدل است، در حالیکه اواخر ماه هوا شبیه فصل زمستان می گردد.

زمستان که از ماه دسامبر تا فوریه(آذر تا اسفند) است، کاملا معتدل است. به طوریکه دمای هوا در ماه ژانویه حدود 7.5 درجه سانتیگراد است. اما هنگام شب هوا خنک می گردد. معمولا در این فصل، آسمان ابری همراه با باد و باران است. به دلیل بادهایی که از جنوب می وزند و پوشش ابر هوا خنک تر می گردد. در اوایل دسامبر(آذر ماه) هنوز هوا تا حدودی پاییزی است و در نیمه دوم فوریه(اسفند) هم هوا تا حدودی بهاری می گردد.

روش های سفر به رم

اگر از کشورهای دیگر اروپا و یا شهرهای دیگر ایتالیا قصد سفر به رم را دارید می توانید روش های زیر را امتحان کنید.

سفر به رم با ماشین

رانندگی به سمت رم کاملا راحت است، چون به گفته خود ایتالیایی ها تمام جاده ها به رم ختم می گردد. شهر رم با بزرگراهی دایره ای که به اختصار به آن GRA می گویند احاطه شده است. اگر قصد دارید به داخل مرکز شهر بروید، در هر جاده ای که باشید به GRA ختم می گردد و به وسیله این بزرگراه می توانید خود را به راحتی به مقصد برسانید. اگر قصد دارید به هر نقطه دیگری بروید به یک GPS یا نقشه احتیاج پیدا خواهید کرد.

البته قبل از اینکه به جایی بروید حتما از وجود پارکینگ در آن مکان مطمئن شوید. به دلیل اینکه سارق ماشین در ایتالیا زیاد است.

سفر به رم با قطار

نام ایستگاه اصلی قطار رم، رم ترمینی است که بین ساعات 00:30 و 4:30 بسته می گردد. طولانی ترین جهت آن که در این ساعات از رم می گذرد، در ایتگاه تیبورتینا توقف خواهد داشت.

نام ایستگاه های اصلی دیگر قطار رم تیبورتینا، رم استی انس، رم تراستور و رم توسکولانا است.

درباره حمل چمدان باید بگوییم هنگامی که بین دو شهر اصلی ایتالیا یا از کشور دیگری با قطار به رم سفر می کنید، قطارها برای حمل مسافر و بارهایشان تدارک دیده شده اند، اما در خصوص مقاصد نزدیک موضوع فرق می نماید و جایی برای چمدان ها در نظر گرفته نشده است.

همچنین اگر از کشورهای اروپایی، غیر اروپایی و یا ایران قصد سفر به رم را دارید می توانید سفر با هواپیما به رم را امتحان کنید.

سفر به رم با هواپیما

رم دو فرودگاه بین المللی اصلی دارد.

فرودگاه بین المللی لئوناردو داوینچی/ فیومیچینو رم

این فرودگاه که فرودگاه اصلی رم محسوب می گردد، بزرگ، مدرن و راحت است و با وسایل حمل و نقل عمومی به مرکز شهر دسترسی دارد. با این حال اگر هنگام شب و دیر وقت برسید ممکن است مجبور شوید برای رفتن به شهر اتوبوس هایی که به صورت نامنظم می آیند را سوار شوید، مگر اینکه تاکسی بگیرید.

فرودگاه بین المللی چمپینو رم

این فرودگاه درجنوب شرقی رم قرار گرفته است. این فرودگاه مخصوص ایرلاین های ارزان قیمت رم است و ایرلاین هایی مانند رایان ایر و ویز ایر به آن پرواز دارند. این فرودگاه کوچک نسبت به فرودگاه لئوناردو داوینچی به مرکز شهر نزدیک تر است، اما هیچ خط قطار مستقیمی ندارد. همچنین دستگاه های خودپرداز فقط در نواحی خروجی فرودگاه هستند. فرودگاه چمپینو نسبتا کوچک است و هنگام شب بسته می گردد. پس اگر شب به این فرودگاه بروید باید تا ساعت 4:30 یا 5 صبح که اولین چک- این انجام می گردد پشت درب های بسته آن بمانید. اگر به وسیله این فرودگاه سفر کردید، سعی کنید سمت راست هواپسما بنشینید.چون هواپسماهای این فرودگاه فقط از سمت شرق مرکز شهر حرکت می نمایند و هنگامی که به رم می رسید، می توانید رودخانه تیبر، ورزشگاه المپیک، کاخ سنت آنجلو، سنت پیتر و کلوسئوم را ببینید.

ترانسفر فرودگاه های رم

    • ترانسفر خصوصی از فرودگاه فیومیچینو رم

دو دسته ترانسفر خصوصی از فرودگاه فیومیچینو به مرکز شهر وجود دارد. تاکسی های رمی که سفید رنگ هستند و ماشین های خصوصی با راننده. از سال 2012 قیمت ثابت 48 یورو برای این سرویس ها از فرودگاه فیومیچینو به شهر رم در نظر گرفته شده است.

برای ماشین خصوصی با راننده پیشنهاد می کنیم که از قبل ترنسفر خود را رزرو کنید. ممکن است هزینه ترنسفر با هزینه مصوب شهرداری رم تفاوت داشته باشد. راننده شخصی شما درست خارج از گیت ورود منتظر شما است و این روش استرس سفر را تا کمترین حد پایین می آورد. توجه داشته باشید سوار هر ماشینی که راننده آن در گیت ورود به سمت شما می آید نشوید، چون ممکن است بعضی از این رانندگان گواهینامه نداشته باشند. در بعضی از خدمات ترانسفر قیمت ها ثابت است، اما معمولا قیمت ها بستگی به نواحی شهر دارد.

نرخ کرایه تاکسی های فرودگاه فیومیچینو تا محله رینگ شهر رم(مرکز شهر) 48 یورو، تا فییرا دی رم(مرکز نمایشگاهی رم) 25 یورو، تا فرودگاه چمپینو 50 یورو، تا ایستگاه تیبورتینا(ایستگاه قطار) 55 یورو، تا ایستگاه اوستیینس(ایستگاه قطار) 45 یورو است.

توصیه های مفید
              • تاکسی های رم مجاز به سوار کردن 4 مسافر با 4 چمدان هستند.
              • نرخ تاکسی ها 48 یورو است که بدون توجه به زمان یفر ثابت می ماند.
              • خودتان را از نرخ مصوب آگاه نشان دهید.
              • فاصله فرودگاه فیومیچینو تا مرکز شهر با توجه به ترافیک حدود 45 دقیقه طول می کشد.
    • ترانسفر خصوصی از فرودگاه چمپینو
  • همانند فرودگاه فیومیچینو از این فرودگاه هم دو دسته ترانسفر خصوصی وجود دارد؛ تاکسی هایی که خارج از فرودگاه می ایستند. تاکسی های سفید و ماشین های خصوصی با راننده. نرخ مصوب کرایه این تاکسی ها 30 یورو است. پیشنهاد می گردد که این سرویس ها را هم به منظور جلوگیری از کلاهبرداری قبل از رسیدن به مقصد رزرو کنید.

    ترانسفر با قطار، اتوبوس های خصوصی و عمومی

    فیومیچینو

    از فرودگاه لئوناردو داوینچی/ فیومیچینو به شهر رم دو خط قطار وجود دارد:

  • قطارهای سریع السیر هر 30 دقیقه به سمت ایستگاه ترمینی حرکت می نمایند. بهای بلیط این قطارها 14 یورو است و در همه روزهای هفته در دسترس هستند.
  • قطارهای حومه(خط FL1) در ایستگاه ترمینی توقف ندارند. پس در ایستگاه تیبورتینا یا قبل از آن در ایستگاه اوستیینس از قطار پیاده شوید و سوار خط 8 تراموا شوید و در ایستگاه مورد نظرتان از تراموا پیاده شوید. بهای بلیط 8 یورو به اضافه 1.5 یورو برای بلیط تراموا است.
  • اتوبوس های تراویژن احتمالا ساده ترین و ارزان ترین راه برای جابجایی بین فرودگاه فیومیچینو و مرکز شهر رم هستند. اما این سفر 55 دقیقه طول می کشد. رزرو آنلاین این سرویس ها تضمینی برای پیدا کردن جایگاه خالی نیست. در رزرو آنلاین برای بلیط تک سفره باید 5.80یورو و برای بلیط دو سفره 9 یورو پرداخت کنید. اما اگر بلیط را در محل خریداری کنید برای بلیط تک سفره باید 7 یورو و برای بلیط دو سفره باید 10 یورو پرداخت کنید.

    اتوبوس های شاتل SIT: این اتوبوس ها از هر دو فرودگاه به شهر سرویس دارند و در ایستگاه های ترمینی و پیاتزا کاوور توقف دارند. این اتوبوس ها 15 دقیقه قبل از جدول زمانی به ایستگاه اتوبوس می رسند و شماره رزرو آن ها در بلیط شخص ثبت شده است. قیمت این بلیط ها 6 یورو است.

    چمپینو

    از فرودگاه چمپینو برای رفتن به شهر رم ارزان ترین راه اتوبوس های 520 ATAC هستند که شما را مستقیما به خط A ایستگاه مترو می برند. بهای بلیط این اتوبوس ها 1.5 یورو است که از آن ها می توانید برای سوار شدن به مترو هم بهره ببرید. اتوبوس های 520 هر روز از ساعت 5:30 تا 23:30 سرویس می دهند.

    چندین سرویس اتوبوس مستقیم از چمپینو به ایستگاه ترمینی وجود دارد:

  • اتوبوس های شاتل Sit: این اتوبوس ها در یک خط سرویس می دهند و بهای بلیط تک سفره آن ها 5 یورو است. مدت زمان سفر با این اتوبوس ها 40 دقیقه است.
  • تراویژن: این سرویس ها برای ترانسفر میان فرودگاه و شهر اختصاص داده شده اند و مدت زمان سفر با آن ها حدود 40 دقیقه طول می کشد. این اتوبوس ها هر 30 دقیقه یکبار حرکت می نمایند و معمولا برای ایرلاین های ارزان قیمت اصلی تدارک دیده شده اند. بهای بلیط تک سفره اتوبوس های تراویژن 5 یورو و بهای بلیط دو سفره 9 یورو است. می توانید بلیط این اتوبوس ها را به صورت آنلاین رزرو کنید و یا در داخل و خارج فرودگاه از کارمندانی که جلیقه های فلورسنت پوشیده اند و روی آن ها نوشته شده ترانسفر فرودگاهی 4 یورو بلیط را خریداری کنید.
  • کوترال: بهای بلیط اتوبوس های تک سفره کوترال 5 یورو است. مدت زمان سفر با این اتوبوس ها 40 دقیقه است. هنوز در وب سایت فرودگاه به این اتوبوس ها اشاره ای نشده است، اما می توانید بلیط آن ها را از سایت Schiaffini خریداری کنید. ممکن است در ساعاتی که شما به فرودگاه می رسید و مترو بسته است، این اتوبوس ها در دسترس باشند.

تاکسی در ترانسفر فرودگاهی

تاکسی های رم به رنگ سفید هستند. نرخ مصوب تاکسی ها از فرودگاه فیومیچینو تا مرکز شهر رم و بالعکس 48 یورو است. گاهی تاکسی ها از خود شهر رم نیستند، بلکه از شهرهای اطراف فرودگاه هستند و جون نرخ مصوبی برای این تاکسی ها وجود ندارد بهتر است که سوار این تاکسی ها نشوید. بهای بلیط این تاکسی ها از فرودگاه چمپینو تا مرکز شهر و بالعکس 30 یورو و برای بین دو فرودگاه 50 یورو است. برای باقی جهتها نرخ ثابتی وجود ندارد و معمولا با کیلومترشمار محاسبه می گردد.

سفر به رم با ماشین

از تمامی کمپانی های اصلی کرایه ماشین در هر دو فرودگاه می توانید ماشین کرایه کنید. شرکت های کرایه ماشین در تالارهای ورودی هر دو فرودگاه در دسترس هستند.

حمل ونقل عمومی در سفر به رم

قبل از گردش در شهر رم به شما پیشنهاد می کنیم از هتلی که در آن اقامت دارید نقشه شهر رم را دریافت کنید. چون جاده های رم گیج نماینده هستند و بدون نقشه پیدا کردن راه برایتان سخت می گردد.

کارت Roma Pass

اگر در سفر به رم حداقل 3 روز در این شهر اقامت می کنید، بهتر است که یک کارت Roma Pass خریداری کنید. قیمت کارت Roma Pass 36 یورو است. یا اگر بخواهید سک کارت 48 ساعته خریداری کنید قیمت آن 28 یورو است. دارندگان این کارت می توانند از دو موزه اول و یا هر مکان باستانی در شهر رم به صورت رایگان دیدن نمایند، به تمامی وسایل حمل و نقل عمومی به صورت رایگان دسترسی داشته باشند و یا از تخفیف های این کارت برای بازدید از موزه هایی که شامل این کارت می شوند استفاده نمایند.( برای مثال موزه واتیکان شامل این کارت نمی گردد). همچنین می توانند برای بازدید از نمایشگاه ها رویدادهای موسیقی و اجرای تئاتر و پایکوبی از این کارت استفاده نمایند.

کارت Rome City Pass

گزینه دیگر در سفر به رم استفاده از کارت Rome City Pass است. از این کارت می توانید برای ورود رایگان به موزه های واتیکان، کلوسئوم، فروم رم و همچنین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید.

سفر در رم با ماشین

به طور خلاصه بگوییم که در رم از ماشین برای جابجایی استفاده نکنید. ترافیک شهر رم بی نظم است و هفته ها طول می کشد تا با اصول رانندگی در این شهر آشنا شوید. به ندرت اتفاق می افتد که ایتالیایی ها هنگام رانندگی به شما راه بدهند و یا هنگامی که چراغ زرد می گردد به جای اینکه سرعت ماشین ها کمتر گردد، بیشتر می گردد. همچنین در این شهر به سختی می توانید پارکینگ پیدا کنید. در مرکز شهر افراد زیادی هستند که در ازای مبلغی شما را مستقیما به مقصد می رسانند، با این حال بهترین راه برای جابجایی در رم استفاده از مترو و یا اتوبوس یا دریافت تاکسی است.

سفر در رم با تاکسی

برای حمل و نقا در رم استفاده از تاکسی گران ترین راه اما در عین حال راحت ترین و سریع ترین راه است. تاکسی های رم برای محاسبه قیمت از کیلومترشمار استفاده می نمایند، اما هنگامی که سوار آن ها می شوید حواستان باشد که راننده کیلومترشمار را فعال کند. تاکسی های رم معمولا از ایستگاه های تاکسی مسافران را سوار می نمایند و این ایستگاه ها در همه جای شهر یافت می شوند. البته می توانید در هر جایی که باشید دست تکان بدهید و تاکسی بگیرید، اما خود رانندگان ایتالیایی ترجیح می دهند که مسافران را در ایستگاه ها سوار نمایند. نرخ تاکسی های رم ثابت است ، اما هزینه آن در روزهای یکشنبه، دیر وقت و تعطیلات بیشتر می گردد. برای هر چمدانی که همراه داشته باشید راننده 1 یورو اضفه دریافت خواهد نمود. بنابراین اگر چمدانتان خیلی بزرگ نبود آن را در صندوق عقب نگذارید. علاوه بر این به این نکته دقت کنید که رانندگان معمولا از کوتاهترین جهت برای رسیرن به مقصد استفاده نمی نمایند. بنابراین بهتر است که برای جهتیابی از نقشه بهره ببرید.

نرخ های مصوب تاکسی های رم به توضیح زیر است:

                              • اگر در طول هفته بین ساعات 6:00 و 22:00 سوار تاکسی شوید: 3 یورو
                              • اگر آخر هفته و بین ساعات 6:00 و 22:00 سوار تاکسی شوید: 4.5 یورو
                              • اگر هنگام شب (بین ساعات 23:00 و 6:00 سوار تاکسی شوید: 6.5 یورو

سفر در رم با وسایل حمل و نقل عمومی

در رم تمامی وسایل حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس ، تراموا، اتوبوس برقی، مترو، قطارهای منطقه ای روما لیدو، روما ویتربو و روما جاردینتی همگی توسط ATAC مدیریت می شوند که در این سایت یک برنامه ریز جهت دستی است. همچنین یک برنامه ریز جهت دیگر هم وجود دارد که متعلق به Romamobilità است و آژانس عمومی شهری و مسئول برنامه ریزی جهتهای اتوبوس و ارائه اطلاعات در زمان واقعی در رابطه با ترافیک است.

دارندگان سیستم اندروید می توانند برای راحتی در سفر اپلیکیشن های Muoversi a Roma، Probus Rome و Autobus Roma را دانلود و روی گوشی موبایل خود نصب نمایند. تمامی این برنامه ها به زبان انگلیسی هم ترجمه شده اند.

در این مقاله با شهر رم، آب و هوا و روش های سفر به آن آشنا شدید. در قسمت دوم این مقاله قصد داریم تا شما را با جاذبه های گردشگری، رستوران ها و مراکز خرید این شهر آشنا کنیم. با کد الکترونیک همراه باشید.

منبع: فلای تودی
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 344

به "راهنمای سفر به رم ؛ شهر ابدی ایتالیا &ndash قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به رم ؛ شهر ابدی ایتالیا &ndash قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید