ترکیه به قطر اجازه استفاده از پایگاه ها و حریم هوایی خود را می دهد

به گزارش کد الکترونیک، رسانه ها از تمعیق همکاری نظامی قطر و ترکیه و امکان استفاده قطر از پایگاه های هوایی و قلمروی هوایی ترکیه برای یک دوره پنج ساله خبر دادند.

ترکیه به قطر اجازه استفاده از پایگاه ها و حریم هوایی خود را می دهد

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه بین الملل کد الکترونیک، رسانه ها از توافق جدید بین ترکیه و قطر برای تعمیق همکاری های نظامی بین دو کشور و امکان استفاده دوحه از پایگاه های هوایی و حریم هوایی ترکیه خبر دادند.

به نوشته وبگاه ترکیش مینیت این توافقنامه برای استقرارموقت، استفاده از هواپیماها، پرسنل و تجهیزات قطری از سوی ترکیه نیز تنظیم شده است. طبق سندی که توسط مجلس ترکیه منتشر شده است، ترکیه قرار است خلبانان جنگنده قطری را آموزش داده و اجازه استقرار موقت حداکثر 36 جنگنده قطری و 250 پرسنل نظامی این کشور را فر اهم اورد.

مدت توافق نامه پنج سال است و به طور اتوماتیک برای مدت یک سال تمدید می گردد مگر آنکه هر یک از طرفین درخواست خروج از توافقنامه را داشته باشند.

قطر و ترکیه از روابط نزدیک به ویژه از زمان بروز بحران دیپلماتیک قطر با کشورهای عرب همسایه برخوردار هستند. امارات و عربستان سعودی در این بین، قطر را به ارتباط با اخوان المسلمین متهم کردند.

اگر قرار باشد خلبانان قطری دوره جنگنده های اف-16 را در ترکیه ببیند این مسئله منوط به اخذ مجوز از آمریکا خواهد بود. این مسئله شامل جنگنده های ساخت فرانسه که در نیروی هوایی قطر در حال خدمت هستند نیز می گردد زیرا براساس توافق دوحه و آنکارا یک خلبان ترکیه ای باید همراه خلبان قطری باشد.

ترکیه و قطر از سال 1972 متحد بوده اند و روابط این دو در سال های گذشته به طور فزاینده ای تقویت شده است.در سال 2015، ترکیه یک پایگاه نظامی با حدود 3000 نیروی نظامی در قطر ایجاد کرد.

در راستای افزایش همکاری نظامی دوکشور، در 21 ژوئن، ترکیه رزمایش سالانه هوایی موسوم به عقاب آناتولی را با مشارکت خلبانان و جنگنده های جمهوری آذربایجان، پاکستان، قطر شروع کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1846

به "ترکیه به قطر اجازه استفاده از پایگاه ها و حریم هوایی خود را می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه به قطر اجازه استفاده از پایگاه ها و حریم هوایی خود را می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید