بیماری گوش شناور چیست؟

به گزارش کد الکترونیک، متخصصان آمریکایی می گویند با بعضی اقدامات ساده می توان مانع از التهاب کانال گوش شد.

بیماری گوش شناور چیست؟

به گزارش خبرنگار به نقل از هوستون ای ان تی، عفونت گوش غالباً به علت یک عامل عفونی ویروسی یا باکتریایی رخ می دهد و گوش میانی را درگیر می نماید. این منطقه پشت پرده گوش قرار گرفته است. عفونت گوش در خردسالان شایع تر از بزرگسالان است.

این عفونت می تواند به علت ایجاد التهاب و فراوری مایعات، دردناک گردد. تجمع مایعات در داخل گوش باعث آسیب به لایه محافظ کانال گوش می گردد. به این حالت، تورم کانال گوش اطلاق می گردد و با بروز قرمزی و تورم در داخل کانال همراه است. این التهاب باعث احساس گرمی در داخل گوش می گردد.

اصطلاح دیگری که برای تورم کانال گوش استفاده می گردد، بیماری گوش شناگر است، زیرا این بیماری در شناگران به علت ورود مداوم آب به گوششان شایع است. از رایج ترین دلایل بروز این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- زیاده روی در تمیز کردن گوش

2- استفاده از هدفون برای زمان های طولانی

3- استفاده از خلال های پنبه ای برای پاک کردن گوش

4- خراش در دیواره گوش داخلی

5- اگزما، آکنه و پسوریازیس

6- بیماری های آلرژیک مانند آسم و آرتروز

7- ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

8- عفونت های قارچی

9- تنگی کانال گوش

به طور معمول افراد نباید هیچ چیزی را به داخل گوش خود فرو نمایند. از اتوماتیک تا چوب کبریت و حتی انگشتان خود را به هیچ اسم برای خاراندن در داخل گوش نکنید. حتی استفاده از سمعک هم در صورتی که باعث احتباس مایعات در داخل کانال گوش گردد، می تواند منجر به انسداد و عفونت گردد.

بعضی مواد شیمیایی هم در صورت ورود به گوش می توانند باعث عفونت کانال گوش شوند. رنگ مو، اسپری مو و نرم نماینده های جرم گوش از جمله مواردی است که می توانند باعث بروز این بیماری شوند.

علائم گرفتگی گوش شامل مواردی همانند درد و خارش، آسیب به لاله گوش یا تکان دادن سر و هم خروج مواد زائد زرد رنگ و بدبو از گوش می گردد. با مشاهده علائم تورم کانال گوش مراجعه به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی لازم است.

پزشک به طور معمول اقدام به شست و شوی گوش بیمار نموده و برحسب آنکه عامل عفونت باکتری، قارچی و یا ویروسی بوده باشد، اقدام به تجویز قطره های مناسب به بیمار می نماید. ساده ترین راه چاره برای جلوگیری از ابتلا به تورم کانال گوش خشک نگه داشتن گوش است. شناگرانی که به مدت زیاد در تماس با آب هستند بهتر است از قطره های مخصوص الکلی گوش استفاده نمایند؛ بعلاوه استفاده از سشوار برای خشک کردن گوش مناسب است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 شهریور 1400 بروزرسانی: 6 شهریور 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1915

به "بیماری گوش شناور چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری گوش شناور چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید