بلیطی یک طرفه برای دنیای مومیایی ها!

به گزارش کد الکترونیک، مومیایی های معروف جهان

از جمله جالب ترین مسائل جهان که برای همه و در همه حال دارای ابعاد تعجب برانگیز بسیاری نیز هست، مومیایی ها هستند. هر مومیایی که پیدا می شود در هر گوشه جهان، با خود کتابی بزرگ از اتفاقات را درجهانی مدرن می آورد. فرهنگ، پزشکی، سبک زندگی، … هر چیزی که بتوان از یک مومیای از فراموشی برگشته به دست آورد را می توان در غالب پیام های مردم هزاران سال پیش در نظر گرفت. در این بین هستند مومیایی هایی که از دیگر مومیایی ها بسیار معروف تر هستند و یافته های شگفت آوری به محققان هدیه داده اند. امروز در خبرنگاران می خواهیم تا برای شما مومیایی های معروف جهان را معرفی نماییم تا هم با آن ها آشنا شوید و هم جهان آن ها را بهتر بشناسید.

بلیطی یک طرفه برای دنیای مومیایی ها!

مومیایی کردن انسان ها پس ازمرگ تنها مختص به دوره های دور و چند هزار ساله گذشته نبوده و در حال حاضر هم که در اصطلاح در عصر تکنولوژی هستیم، این پدیده در بین برخی ازافراد رواج دارد، حتی برخی از افراد در نقاط مختلف دنیا وصیت می نمایند که جسدشان را مومیایی نمایند! یکی از ادبی ترین و جالب ترین تعابیری که از وجود مومیایی ها می شود این است که این پدیده را به روح های ملموس تعبیر می نمایند.

حدودا از 20 سال پیش به این طرف بود که مومیایی های مختلف در نقاط مختلف دنیا از جمله مصر به دست افراد مختلف از اصناف مختلفی همچون پزشکان و یا حتی سرمایه گذاران ماجراجو اتفاق افتاده است. اول بیایید تا یک بار برای همیشه به صورت علمی و خلاصه با یکدیگر بررسی کنیم تا ببینیم که مومیایی چیست؟

مومیایی، جسد انسانی است که بافت نرم بدنش، تا مدت های بسیار طولانی پس از مرگ نیز حفظ شده باشد و شاکله اصلی بدن انسان را حفظ کرده باشد. معمولا هنگامی که انسانی فوت می نماید، پس از مدتی در شرایط عادی فرآیند تجزیه را آغاز می نماید و در عرض تنها چندین ماه به شکل یک اسکلت در می آورد. میزان تجزیه بدن یک فرد به عوامل مختلفی از جمله طبیعت و همچنین محیط اطراف آن بستگی دارد.

در بیشتر محیط ها، نخستین مرحله تجزیه جسد یک فرد ظرف چند ساعت آغاز می شود که اتولیز نام دارد. پس از اتولیز، فرسایش بدن آغاز می شود. در این مرحله، باکتری ها و مواد آلی بدن از بین می فرایند. فرسایش در شرایط آب و هوایی معتدل، حدود 3 روز پس از مرگ فرسایش آغاز می شود.

مومیایی ها همیشه هم کار دست انسان نیستند و شرایط طبیعی که انسان پس از مرگ جسدش در آن قرار گرفته است نیز در این زمینه بسیار دخیل است. اجساد موجود در طبیعت و به طور مثال در یخچال های طبیعی و یا اعماق بدون اکسیژن باتلاق های ذغال سنگ و زمین خشک بیابان حفظ شده اند.

به طور مثال؛ مرد یخی که در سال 1991 از طریق گردشگران در قسمتی ازرشته کوه آلپ که در ایتالیا قرار گرفته است پیدا شد، یکی از جالب ترین مومیایی های طبیعی است. این جسد 5300 ساله که دندان های سالمی نیز داشت، در یک حفره صخره ای از دنیا رفته و بلافاصله با برف پوشیده شده بود و سالم مانده بود.

البته روش مومیایی کردن مصریان باستان نیز با این روش ها کاملا فرق دارد. آن ها، اندام های درونی اجساد را که به سرعت فاسد می شدند را از بدن جسد خارج می کردند. ابتدا، مغز را با استفاده از ابزارهای قلاب مانند به دقت از بینی جسد خارج می کردند تا جایی که هیچ بخشی از بافت مغز باقی نماند. این مرحله، عمل بسیار ظریفی بود زیرا می توانست به چهره مرده آسیب برساند. پس از این کار؛ با ایجاد یک شکاف در سمت چپ شکم، اندام ها را از شکم و سینه خارج می کردند و فقط قلب را در جای خود باقی می گذاشتند.

اندام های دیگر، به صورت جداگانه و در جعبه های به خصوصی نگهداری و به همراه مومیایی دفن می شدند. سپس مومیایی نمایندگان، بدن را با ناترون می پوشاندند و میزانی ناترون هم در کیسه هایی درون بدن می گذاشتند. ناترون در واقع نوعی نمک است که ویژگی خشک نمایندگی بسیار بالایی دارد.

با خشک شدن کامل بدن، این کیسه ها را از بدن مومیایی بیرون می آوردند و سپس بدن را به آرامی شست و شو می کردند. مومیایی شدن تمامی فراعنه و افراد بلند مرتبه در مصر به این صورت انجام شده است. اما مومیایی افراد به شیوه امروزی و نوین بسیار با زمان های گذشته فرق دارد و فرق دارد.

در روش های تازه، دانشمندان فکر می نمایند که آبرسانی کامل به بدن، بهترین راه برای حفظ آن است و موجب می شود که بدن حتی تا میلیون ها سال بعد نیز مانند روز مرگ به نظر بیاید! در این فرآیند که 120 روز به طول می انجامد، اندام های بدن خارج می شوند و بدن به مدت 70 روز در مخزنی از مواد شیمیایی غوطه ور می ماند.

اندام ها، دوباره در بدن قرار می گیرند و بدن در یک ماده پلاستیکی حفظ می شود. پس از این بدن را با کتان و موم و لایه های گاز پنبه ای و پشم شیشه می پوشانند. بدن پوشانده شده در یک جعبه از جنس فولاد یا برنز گذاشته و دفن می شود. این شیوه حفظ و نگهداری از جسد انسان همانطور که می بینید هیچگاه از بین نمی رود. اما بیایید تا چند مومیایی بسیار معروف دنیا را که اطلاعات زیادی را در اختیار دانشمندان و کارشناسان گذاشتند را با یکدیگر بشناسیم.

رامسس دوم (Ramesses II) یا قدرتمندترین فرعون مصر به مدت 60 سال، حکمرانی و 90 سال زندگی کرد. بدن رامسس دوم، در دره پادشاهان نگه داشته می شد اما بعدها از ترس دزد ها و غارتگران، به یک مخفیگاه سلطنتی انتقال پیدا کرد.

بدن مومیایی شده پادشاه در سال 1881 پیدا شد و در حال حاضر در موزه قاهره نگهداری می شود. مومیایی دوم ما، لنین (Lenin) یکی از مشهورترین شخصیت های سیاسی قرن 20 روسیه بود. لنین، در 21 ژانویه 1924 درگذشت. علت مرگ او، ابتلا به یک بیماری از عروق خونی ثبت شده است. جسد لنین را پس از مرگ او مومیائی کرده و در زیر بقعه قبر سرخ (Red Square) در بیرون از کاخ کرملین گذاشته اند.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2136

به "بلیطی یک طرفه برای دنیای مومیایی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیطی یک طرفه برای دنیای مومیایی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید