اجرای طرح نوسازی مدارس مرکزی

به گزارش کد الکترونیک، آوا صادق- اراک - خبرنگار:فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان از حقوق اولیه آنها برای تحصیل است که در استان مرکزی با وجود کوشش های بسیار در آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس و همچنین ظرفیت خیران همچنان کمبود یا استاندارد نبودن فضای آموزشی به چشم می خورد.

اجرای طرح نوسازی مدارس مرکزی

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

مدارس کانکسی، نبود مدرسه در پروژه های مسکن مهر، فرسودگی بعضی مدارس و... باعث شده بعضی دانش آموزان از این حق محروم باشند و سال تحصیلی جدید را با این کمبودها شروع نمایند. مرکزی با بهره گیری از ظرفیت های خیران مدرسه ساز اقدام هایی در زمینه تخریب، بازسازی و مقاوم سازی واحدهای آموزشی انجام داده که تاکنون بسیار مطلوب بوده است، اما فقط استفاده از ظرفیت خیران کافی نیست و به اعتبارات بیشتر از سوی دولت احتیاج است.

  • مقاوم سازی 3 هزار کلاس درس

مدیر کل بازسازی و نوسازی مدارس استان مرکزی با اشاره به این که هم اکنون حدود 3 هزار کلاس درس استان مرکزی احتیاجمند مقاوم سازی است، می گوید: در این استان اقدامات خوبی توسط این اداره اجرا شده که از مهم ترین آن می توان به طرح تخریب و بازسازی بسیاری از فضاهای آموزشی فرسوده اشاره نمود. حسین محمدی بیان می نماید: در این طرح 84 درصد فضاهای احتیاجمند تخریب و بازسازی و 32 درصد فضاهای احتیاجمند مقاوم سازی استان ساماندهی شدند؛ این در حالی است که هم اکنون 848 کلاس به تخریب و نوسازی و 3 هزار کلاس به مقاوم سازی احتیاج دارد.

وی می افزاید: از 7262 کلاس درس استان که در بخش های مختلف به استانداردسازی احتیاج داشت، 5074 کلاس استانداردسازی شد و بقیه تا 2 سال آینده استاندارد خواهد شد. مدیر کل بازسازی و نوسازی مدارس استان مرکزی اظهار می نماید: هم اکنون 101 پروژه و 711 کلاس درس نیمه تمام در استان وجود دارد که به منظور ساماندهی آنها احتیاج به 110 میلیارد تومان اعتبار است. از این تعداد 19 پروژه خیرساز بوده و بقیه با مشارکت دولت اجرا می گردد.

محمدی با اشاره به حذف مدارس خشت و گلی در استان ادامه می دهد: سال گذشته 5 مدرسه خشت و گلی در استان وجود داشت. امسال این مدارس از دایره آموزشی خارج شدند و دیگر از مدارس خشت و گلی استفاده نمی گردد. وی بیان می نماید: با توجه به اجرای پروژه مسکن مهر با مسائل بسیار جدی از جمله کمبود فضا مواجهیم، زیرا در این بخش 261 کلاس احتیاج است که باید توسط انبوه سازان و راه و شهرسازی این فضاها ایجاد شوند.

این مسئول می گوید: استحکام بخشی 64 درصد کلاس های استان اجرا شده که این مهم امسال به 75 درصد خواهد رسید. در سال های گذشته هر 6 روز یکبار یک پروژه تکمیل و تحویل آموزش و پرورش داده شد. در واقع هر روز یک کلاس به آموزش و پرورش تحویل داده شده است. مدیر کل بازسازی و نوسازی مدارس استان مرکزی با اشاره به این که 583 پروژه با 2720 کلاس در استان تاکنون با یاری خیران ساخته و تحویل داده شده است، اظهار می نماید: سال گذشته اعتبارات استانی این اداره کل 20 میلیارد تومان بود که 47 درصد آن تخصیص داده شده است، همچنین 47 میلیارد تومان اعتبارات ملی مصوب نیز تخصیص 100درصدی داده شده است. با توجه به افزایش سهم اعتبارات استانی خواهان افزایش سهم اعتبارات ملی برای این اداره هستیم.

محمدی با اشاره به وجود مدارس کانکسی در استان می افزاید: هم اکنون 74 مدرسه کانکسی با 81 کلاس در استان وجود دارد که اصلا زیبنده نیست. امسال تعدادی از این مدارس حذف و طبق برنامه پیش بینی شده تا 2 سال آینده، دیگر مدارس کانکسی در استان مرکزی نخواهیم داشت و همه به مدارس استاندارد ساختمانی تبدیل می شوند.

  • مدرسه خشت و گلی در استان وجود ندارد

استاندار مرکزی هم از حذف بخاری های نفتی در مدارس سراسر استان و جایگزینی آنها با بخاری های گازی تابشی خبر می دهد و می گوید: سال 92 حدود 14 درصد از مجموع کلاس های مدارس استان نفتی بود که در راستای ایمن سازی محیط های آموزشی، سیستم گرمایشی آنها گازی شد. امیدواریم در آینده نزدیک همه فضاها به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شوند. سیدعلی آقازاده بیان می نماید: سال گذشته 5 مدرسه خشت و گلی در استان مرکزی وجود داشت که تعدادی از این مدارس با فضاهای استاندارد جایگزین و بقیه که غیر فعال و بدون دانش آموز بود، تخریب شد. مرکزی از جمله استان های کشور است که در آن مدرسه خشت و گلی وجود ندارد.

وی با اشاره به این که آموزش و پرورش استان مرکزی با وجود همه کمبودها در زمینه کلاس، تجهیزات و نیرو با قدرت اهداف خود را دنبال می نماید، می افزاید: به دلیل وجود بعضی از واحدهای آموزشی غیر استاندارد از همه خانواده ها به ویژه خانواده های روستایی پوزش می خواهیم، چرا که صندلی فرزندان آنها بالاتر از این واحدهای آموزشی است و دانش آموزان روستایی باید در فضای مناسب تحصیل نمایند، اما آنان با صبوری از همین امکانات محدود حداکثر استفاده را می نمایند. استاندار مرکزی اظهار می نماید: با وجود همه مسائل، دولت سعی دارد احتیاجهای آموزش و پرورش را تامین کند، از سوی دیگر امروز نوجوانان ما با وجود همه این کمبودها در همین مدارس و کلاس ها تحصیل می نمایند و با خوب درس خواندن خود، کشور را همانند موفقیت های گذشته در المپیادهای جهانی، به قله می رسانند.

آقازاده با اشاره به این که در هفته دولت پروژه های خوبی در حوزه های آموزش و پرورش در مناطق کم برخوردار افتتاح شد که هم اکنون شاهد استفاده و بهره برداری از این فضاهای آموزشی هستیم، ادامه می دهد: نهضت مدرسه سازی همچنان ادامه دارد و امیدواریم تا سرانجام امسال زیرساخت های آموزشی بیشتر و بهتری در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

  • تغییر نوع نگرش به سیستم آموزش

نماینده اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت با بیان این که نوع نگرش نسبت به سیستم آموزش چه فیزیکی، چه انسانی و چه سرمایه ای باید تغییر کند، می گوید: اگر این نوع نگاه در کشور اصلاح نگردد، هدررفت سرمایه های ملی را به همراه خواهد داشت. علی اکبر کریمی بیان می نماید: آموزش و پرورش از کمبودهای بسیاری از جمله در فضای فیزیکی، تجهیزات، امکانات و مسائل در زمینه مطالبات بحق فرهنگیان رنج می برد. وی ادامه می دهد: باید بگوییم زحمات فرهنگیان با توجه به وظیفه مهم این قشر آنگونه که باید قدر دانسته نمی گردد و جامعه بهای این کوشش را نمی پردازد. این بی مهری دردی است که همیشه گفته شده و درمانی ندارد. امیدواریم که زمینه و بستر تقویت این نهاد مهم فراهم گردد تا شاهد بهبود شرایط فعلی این مجموعه باشیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 557

به "اجرای طرح نوسازی مدارس مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح نوسازی مدارس مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید