آموزش مرحله به مرحله نحوه ساخت دودکش برای شومینه

به گزارش کد الکترونیک، قطعاً می دانید که کارکرد اصلی دودکش خارج کردن ایمن گازها و خاکستر از خانه است؛ هر چند به اعتقاد بعضی بابانوئل هم به وسیله دودکش وارد خانه می گردد و هدایای خود را تحویل می دهد! دودکش ها را می توان از آجر، سنگ کاری یا فلز ساخت و دودکش ها برای عملکرد صحیح شومینه ها، کوره ها یا اجاق های گرمایشی ضروری هستند.

آموزش مرحله به مرحله نحوه ساخت دودکش برای شومینه

در این مقاله از مجله کد الکترونیک با آموزش نحوه ساخت دودکش برای شومینه در خدمت شما هستیم. اگر به ساخت دودکش شومینه علاقمند هستید؛ این مقاله به دردتان خواهد خورد!

هنگام ساخت دودکش برای شومینه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هنگام ساخت دودکش برای شومینه مهم است که بعضی نکات را در نظر بگیرید. 2 مرحله مهم ساخت دودکش شومینه عبارتند از:

  • طراحی دودکش (توجه به کدهای محلی، مواد سازنده، ماده تخلیه شده به وسیله دودکش و عرض دودکش)
  • نصب دودکش

در ادامه هر مرحله را شرح داده ایم.

مطلب پیشنهادی: نصب تلویزیون بالای شومینه؛ درست یا غلط؟

مرحله اول ساخت دودکش برای شومینه: طراحی دودکش

در این مرحله باید این موارد را مدنظر قرار داد:

1. توجه به کدهای ساخت و ساز محلی

از جمله نکات مهم ساخت دودکش برای شومینه، توجه به کدهای ساخت و ساز محلی است. بیشتر کدها براساس استاندارد 211 حفاظت از حریق هستند. برای آنالیز کد آتش مربوط به دودکش ها باید به قوانین شهرداری و نظام مهندسی شهر خود مراجعه کنید.

  • دو الزام کلی استاندارد 211 این است که دودکش ها حداقل 3 فوت (90cm) نسبت به بالاترین نقطه ای که از سقف یک سازه می گذرد و 2 فوت (60cm) نسبت به هر قسمت از ساختمان یا ساختمان های مجاور ارتفاع داشته باشند. هر چه دودکش بلندتر باشد، بهتر ساخته می گردد.
  • در صورتی که دودکش در داخل یا به وسیله دیوارها ساخته گردد، باید به اندازه 2 اینچ (5cm) از مواد قابل احتراق فاصله داشته باشد و اگر در کنار خانه ساخته شده، به فاصله 1 اینچی (5cm) احتیاج دارد.

2. توجه به مواد سازنده دودکش (فلز، سنگ، آجر و …)

تصمیم بگیرید که می خواهید دودکش را از چه موادی بسازید. متداول ترین مواد سازنده دودکش، آجر یا سنگ هستند. دودکش های فلزی پیش ساخته نیز به طور گسترده ای در دسترس شما قرار دارند.

  • اگر قصد ساخت دودکش آجری یا سنگی را دارید، باید اندازه آن را برای تخمین تعداد آجر یا سنگی که باید سفارش دهید، معین کنید.
  • اگر از دودکش فلزی از پیش ساخته استفاده می کنید، فاصله اجاق گاز یا وسایل دیگر را تا جایی که از خانه خارج می شوند، اندازه گیری کنید.
  • دودکش های بنایی (سنگی) معمولاً دارای دیوارهایی با ضخامت حداقل 4 اینچ (10cm) هستند. آجرهای دودکش استاندارد باید ضخامتی در این حدود داشته باشند.

3. معین کردن مواد تخلیه شده به وسیله دودکش

معین کنید که دودکش شما قرار است چه موادی را تخلیه کند. با این کار معین می گردد که آیا دودکش می تواند چندین وسیله را هواگیری کند یا فقط توانایی تخلیه یک دستگاه را دارد.

  • امکان ساخت دودکش برای چندین دستگاه و اتصال آن ها به یک لوله تخلیه با اندازه خروجی ترکیبی وجود دارد، مشروط بر این که دودکش های فرعی بیش از 30 درجه با خط عمودی زاویه نداشته باشند و فراورده تولیدی نیز یکسان باشد.
  • دودکش ها نباید بیش از 6 اینج (15cm) بالا یا زیر کف یا سقف ساخته شده از مواد قابل اشتعال، تغییر اندازه داشته باشند.

برای تعمیر شومینه از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

4. مشخص عرض دودکش

مشخص عرض دودکش عمدتاً با توجه به تعداد وسایلی که دودکش قرار است هواگیری کند، ساخته می گردد. دودکش های فلزی معمولاً از لوله های گرد ساخته شده اند؛ در حالی که دودکش های بنایی یا سنگی لوله های مربع یا مستطیل شکل دارند. هر نوع دودکش بسته به آنچه که در حال تهویه است، احتیاجهای قطری متفاوتی دارد. برای مشخص قطر مناسب از یک متخصص یاری بگیرید.

مرحله دوم ساخت دودکش برای شومینه: نصب دودکش

در این مرحله اقدامات ذیل را انجام دهید:

1. تهیه تمام لوازم مورداحتیاج

با توجه به نوع دودکش لوازم مورداحتیاج برای ساخت آن اندکی متفاوت خواهد بود. در هر صورت قبل از آغاز به ساخت دودکش باید تمام لوازم را در دسترس داشته باشید.

  • هنگام نصب دودکش فلزی به فلاشینگ، جعبه دودکش ازپیش ساخته، درپوش دودکش، بخش های پیش ساخته دودکش و مهاربندهای سقف احتیاج دارید. هنگام عبور از دیوار یا سقف باید از قسمتی از دودکش بهره ببرید که به عنوان گذر دیوار شناخته می گردد؛ در این صورت خطر آتش گرفتن دیوار یا سقف از بین می رود.
  • هنگام ساخت دودکش بنایی (سنگی) قطعاتی مثل آجر و سنگ تراشی، ملات، قطعات نگهدارنده (مانند میلگرد)، فلاشینگ، کلاهک دودکش و ابزار مخصوص سنگ تراشی را بخرید.

مطالعه بیشتر: آنالیز ویژگی های انواع شومینه گازی و هزینه نصب و نگهداری آن ها

2. ساخت محفظه دود

ساخت دودکش خود را از پایه آغاز کنید. در خصوص دودکش های بنایی، دودکش را دقیقاً از بالای شومینه بسازید. این کار با استفاده از آجری مشابه آجر مورد استفاده در ساخت اجاق انجام می گیرد.

  • باید مخلوط ملات خود را با آب ترکیب کنید تا به غلظتی شبیه غلظت کره بادام زمینی برسد. وقتی به قوام مناسب رسید، از ماله سنگ تراشی برای بارگذاری ملات روی هر آجر بهره ببرید. این کار باید قبل از قرار دادن آجر در جای خود انجام گیرد. باید روی هر آجر به اندازه کافی ملات بمالید. مالیدن ملات را تا جایی ادامه دهید که کمی از درزها بیرون بیاید. (این کار به شما اطمینان می دهد که کل فضای آجرها با ملات پر شده است)
  • در زمانی که مشغول ساخت دیواره دودکش با آجر هستید، مطمئن شوید که در تمام جهات هم سطح باشند. یک تراز بگیرید و آنالیز کنید که همه دیوارها در سطوح عمودی و افقی خود همسطح باشند. بعلاوه در هر خط آجرها باید همگی در یک راستا باشند.
  • در خصوص یک شومینه فلزی پیش ساخته، محفظه دود از بقیه دودکش تمایزپذیر نیست.
  • دودکش باید روی یک پایه محکم ساخته گردد.

مطلب پیشنهادی: روش تبدیل شومینه هیزمی به گازی

3. ساخت لوله دودکش و قسمت خارجی آن

لوله دودکش قسمت بالایی محفظه دود را از وسط دودکش به سقف متصل می نماید. همان طور که در قسمت قبل نیز گفته شد، لوله می تواند از آجر یا فلز ساخته گردد. اگر از کاشی های سفالی یا سرامیکی برای ساخت لوله دودکش آجری بهره ببرید، آن ها را به عنوان نمای بیرونی دودکش قرار می دهند.

4. احاطه کردن دودکش با فلاشینگ (به منظور زیبایی)

قسمت هایی از دودکش که از دیوار عبور می نماید را با فلاشینگ بپوشانید. فلاشینگ فلزی را در 2 مکان اطراف دودکش قرار دهید:

  • محلی که دودکش به سقف می رسد.
  • به عنوان یک آستر زیر درپوش دودکش

از یک درزگیر سیلیکونی یا پلی اورتان در زیر فلاشینگ بهره ببرید تا از نشت آب به داخل خانه از اطراف دودکش جلوگیری گردد.

5. بستن درب دودکش (قرار دادن کلاهک)

کلاهک دودکش در قسمت بالای محفظه دودکش آجری قرار گرفته است. باید به اندازه حداقل 5 سانتی متر از دیواره دودکش امتداد داشته باشد. بعلاوه باید لبه قطره ای داشته باشد تا آب را از دودکش دور کند. مواد سازنده درپوش دودکش سنگ و بتن پیش ساخته یا ریخته گری در محل هستند.

درپوش دودکش از آن جهت مهم است که اندازه رطوبتی که ممکن است از دودکش پایین بیاید را کاهش می دهد. حیوانات را از دودکش دور نگه می دارد، جریان های پایین را مسدود می نماید، از خروج جرقه ها از دودکش جلوگیری می نماید و بعلاوه مانع از پایین رفتن زباله ها مانند شاخ و برگ درختان از دودکش می گردد.

برای تعمیر شومینه از برترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

محاسبه قیمت برای شما

بیشتر بخوانید: تمیز کردن شومینه با این روش دیگر سخت نیست!

جمع بندی مطالب

در این مقاله از مجله کد الکترونیک نحوه ساخت دودکش برای شومینه را شرح دادیم. این کار با داشتن کمی دانش فنی قابل انجام است و اصلاً کار سختی نیست! البته اگر خودتان فرصت یا دانش کافی برای ساخت دودکش ندارید، می توانید این کار را به کارشناسان مجرب کد الکترونیک بسپارید. بعلاوه شما با طرح سوالات خود در بخش نظرات می توانید پاسخ آن ها را در زمانی کوتاه از این متخصصین دریافت کنید.

منبع: آچاره
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 2265

به "آموزش مرحله به مرحله نحوه ساخت دودکش برای شومینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش مرحله به مرحله نحوه ساخت دودکش برای شومینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید