شهری به این هوشمندی تا بحال دیده اید؟

به گزارش کد الکترونیک، شهری هوشمند در چین

در این مطلب در نظر داریم شما را با تکنولوژی محورترین شهر چین آشنا کنیم و از این همه هوشمندی شما را حتی شوکه کنیم. البته طرح اولیه شهرهای هوشمند است که چین در نظر دارد در تمام مناطق شهری خود پیاده سازی کند، نگرانی هایی در خصوص حفظ حریم خصوصی به دنبال دارد. با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر از این موضوع بدانید.

شهری به این هوشمندی تا بحال دیده اید؟

چین هوشمند

یینچوان یکی از 200 شهر آزمایشی در پروژه شهر هوشمند در چین است. دولت چین که کوشش دارد تا سال 2050 نزدیک به 250 میلیون شهروند از مناطق روستایی را به شهرها انتقال دهد، مصمم است مناطق شهری را تا حد امکان کارآمد و مجهز به فناوری کند تا از پس چنین هجوم جمعیت گسترده ای برآید. یینچوان برای تثبیت موقعیتش به عنوان شهری هوشمند دو سال است که میزبانی کنفرانس های متمرکز شهر هوشمند را برعهده دارد که سال جاری هزار نماینده از 66 کشور مختلف به خود جذب کرد.

پرداخت صورت حساب با چهره

در شهر یینچوان صورتتان به عنوان کارت اعتباری شما به حساب می آید در اتوبوس های محلی نرم افزار تشخیص چهره جای جعبه پرداخت کرایه را گرفته است. شبیه اثر انگشت که گوشی هوشمند را باز می نماید، صورت مسافران نیز به حساب های بانکی شان ارتباط دارد و مردم در هنگام سوار شدن به اتوبوس معطل پرداخت کرایه نمی شوند. سطل زباله های عمومی با انرژی خورشیدی کار انجام داده و قابلیت فشرده کردن زباله تا پنج برابر ظرفیت خود را دارند. این منطقه که در درون شهر دیگری قرار گرفته است، به آزمایشگاهی زنده تبدیل شده است. زمانی که سطل زباله ها پر شوند، سیگنالی از خود انتشار داده و معلوم می گردد چه زمان باید آنها را تخلیه کرد. خرید مواد غذایی نیز کاری قدیمی به حساب می آید. ساکنان شهر به وسیله برنامه ای در گوشی های خود خرید می نمایند. همچنین به جای این که در خانه منتظر رسیدنِ کالاهای فاسدشدنی شوند، می توانند از یخچال های هوشمند که در نقاط مرکزی ایجاد شده اند، خرید نمایند.

سلامِ هولوگرامی

در مرکز شهر هولوگرام ها به جای انسان ها مردم را هدایت می نمایند. تعدادی کد QR به صورت نقطه ای در دیوارهای شهر قرار گرفته که پایخگوی سؤال های متداول مردم باشد و دیگر لازم نیست کسی در صف بایستد. برای مثال جویندگان کار کدها را اسکن نموده تا درباره فرصت های شغلی اطلاعات سریعی دریافت نمایند. هر تعاملی که ممکن است شهروندان با دولت داشته باشند، مانند کسب مجوز یا تجدید گذرنامه در اینجا صورت می گیرد. بسیاری از فرآیندهایی که در گذشته احتیاج به تعامل رودررو داشت، کاملاً به صورت آنلاین انجام می شوند. این روند شامل مراقبت های سلامت نیز می گردد. سایت Haodaifu یک پورتال اینترنتی محسوب می گردد که ارتباط پزشکان را با بیماران فراهم ساخته و از راه دور به بیماران نسخه می دهد. این خدمات ازدحام بیش از حد در بیمارستان ها را کم می نماید.

چرا یینچوان؟

در نگاه اول ممکن است یینچوان بهترین انتخاب برای نمایندگی شهرهای هوشمند به نظر نیاید. جمعیت 1.5 میلیونی این شهر در مقایسه با پکن (13 میلیون) و شانگهای (24 میلیون) ناچیز است. آیا بهتر نیست که هوشمندسازی را در شهرهای توسعه یافته اجرا کنیم که افراد بیشتری از آن سود می برند؟ پیوا این تفکر را ندارد. او می گوید: مسائل در این شهرها همین الان هم بسیار زیاد است. یک بوم خالی مانند یینچوان انعطاف پذیری بیشتری در پذیرش فنآوری های جدید و سپس جذب افرادی دارد که در صورت نبود این شهر، به پکن و شانگهای می رفتند. برج های زیبا اما خالی زیادی در شهر هستند. دکتر ایگور کالزادا، استاد و مشاور ارشد برنامه های آینده شهری در دانشگاه آکسفورد می گوید: این ساختمان های خالی برای شهروندان جدید ساخته شده اند. اول فناوری را نصب و سپس شهروندان را وارد شهر می نمایند. اما او از این رویکرد رضایت ندارد: آنها با این فرض عمل نموده که تمام شهرها باید از پایه ساخته شوند و بدین ترتیب همه چیز از روز اول خوب می گردد. اما شهرها این گونه نیستند. آنچه در پنج سال آینده با ایجاد ارتباط میان رفتار شهروندان و فناوری روبرو هستند که به نظر هم نمی آید، کار آسانی باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 574

به "شهری به این هوشمندی تا بحال دیده اید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری به این هوشمندی تا بحال دیده اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید