خوردن قرص سفکسیم 400 در بارداری

به گزارش کد الکترونیک، سفکسیم جزو داروهای رده B از نظر رده بندی سازمان غذا و داروی آمریکاست. مطالعات حیوانی هیچ شواهدی از آسیب جنینی را نشان نمی دهد و هیچ داده کنترل شده ای در بارداری انسان در خصوص مصرف سفکسیم در بارداری وجود ندارد. سفکسیم تنها آنتی بیوتیکی است که در زمان عفونت و خطر در دوران بارداری توصیه می گردد.

خوردن قرص سفکسیم 400 در بارداری

سفکسیم چیست و چگونه عمل می نماید؟

سفکسیم یک نوع آنتی بیوتیک خوراکی از خانواده سفالوسپورین هاست که برای مبارزه با عفونت در بدن به کار می رود. سفکسیم برای درمان انواع مختلفی از عفونت های ناشی از باکتری استفاده می گردد. اگر شما به سفکسیم یا سایر آنتی بیوتیک های خانواده سفالوسپورین حساسیت دارید نباید این دارو را در بارداری مصرف کنید. دیگر آنتی بیوتیک های خانواده سفالوسپورین عبارتند از:

سفاکلور

سفادروکسیل

سفازولین

سفدرین

سفدیتورن

سفپروزیل

برای اطمینان از اینکه مصرف سفکسیم برای شما ایمن است در صورت حساسیت به هر دارویی به ویژه پنی سیلین باید پزشک را آگاه کنید.

مصرف سفکسیم در دوران شیردهیهیچ اطلاعاتی درباره دفع سفکسیم در شیر انسان وجود ندارد. دیگر سفالوسپورین ها به مقدار کم در شیر انسان وجود دارند. در حالی که به نظر می رسد اثرات نامطلوب مصرف سفکسیم در شیردهی بعید است اما نوزاد باید تحت نظارت باشد. کارخانه های فراوری نماینده سفکسیم توصیه می نمایند در زمان مصرف این دارو موقتا شیردهی را قطع نمایند.

آیا سفکسیم 400 میلی گرم در دوران بارداری ایمن است؟درست است که مصرف سفکسیم 200 و 400 میلی گرم در دوران بارداری خطرناک نیست اما اگر پزشک لازم بداند که برای برطرف عفونت شما لازم است ممکن است آن را تجویز کند. سفکسیم به مقدار کم به شیر مادر منتقل می گردد اما بعید به نظر می رسد برای نوزاد مضر باشد.

چه کسانی نباید سفکسیم مصرف نمایند؟این دارو در افرادی که آنافیلاکسی نسبت به پنی سیلین دارند به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. اما ممکن است در افرادی که واکنش خفیف تری دارند، استفاده گردد. شکل وریدی سفکسیم نباید با کلسیم وریدی تداخل داشته باشد.

مقدار مصرف سفکسیم چقدر است؟مقدار مصرف سفکسیم در بزرگسالان 400 میلی گرم در روز است. این دارو ممکن است به عنوان یک قرص 400 میلی گرم در روز داده گردد یا به دو قرص 200 میلی گرمی و هر 12 ساعت مصرف گردد. معمولا در عارضه عفونت های رحمی یک دوز 400 میلی گرمی در روز توصیه می گردد. این دارو در درمان عفونت ناشی از استرپتوکوکوس یک دوز درمان باید حداقل 10 روز تجویز گردد. در خصوص بچه ها دوز توصیه شده 8 میلی گرم بر کیلوگرم در روز است.

عوارض جانبی سفکسیم چیست؟در صورتی که بعد از مصرف سفکسیم هرکدام از علائم زیر را مشاهده کردید به اورژانس مراجعه کنید:

کهیر

تنگی تنفس

ورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

اگر هرکدام از نشانه های زیر را مشاهده کردید با پزشک مشورت کنید:

درد شدید معده، اسهال همراه با خون

زردی (زردی پوست یا چشم)

پوست رنگ پریده، ادرار تیره، ضعف

تشنج

کاهش گلبولهای قرمز، ضعف ناگهانی، تب، لرز، علائم آنفلوآنزا، زخم دهان، زخم پوستی، ضربان قلب، کبودی و خونریزی

احساس سرگیجه

مسائل کلیوی (ادرار کم و با درد، تورم در پاها و مچ، احساس خستگی و کمبود نفس)

واکنش شدید پوستی

سوزش چشم

علاوه بر موارد گفته شده، عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سوهاضمه و معده درد

تهوع و استفراغ

خارش واژن

دقت کنید که آنچه گفته شد فهرست کامل عوارض جانبی نیست و ممکن است مسائل دیگری هم در هر فرد به وجود بیاید.

تداخل دارویی سفکسیم با سایر داروهاداروهای آنتی بیوتیک می تواند باعث اسهال گردد که ممکن است نشانه عفونت تازه باشد. اگر اسهال دارید یا همراه با خونریزی است با پزشک تماس بگیرید. از داروهای ضداسهال استفاده نکنید مگر اینکه پزشک تجویز کند. سایر داروهایی که ممکن است با سفکسیم تداخل پیدا کند شامل داروهای بدون نسخه مانند ویتامین ها و محصولات گیاهی است. بهتر است هر دارویی که مصرف می کنید به اطلاع پزشک برسانید تا در صورت تداخل تجویز دیگری کند.

منبع: نی نی سایت

منبع: راسخون
انتشار: 12 آبان 1400 بروزرسانی: 12 آبان 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1991

به "خوردن قرص سفکسیم 400 در بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن قرص سفکسیم 400 در بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید