تصاویر بی نظیر از دنباله دار کریسمس

به گزارش کد الکترونیک، تلسکوپ فضایی هابل ناسا موفق به ثبت تصاویر بی نظیر و از فاصله نزدیک از درخشان ترین دنباله دار کریسمس شده است.

تصاویر بی نظیر از دنباله دار کریسمس

به گزارش کد الکترونیک و به نقل از دیلی میل، دنباله دار آبی درخشان مذکور 7.4 میلیون مایل(12 میلیون کلیومتر) از زمین فاصله دارد. تلسکوپ فضایی هابل تصاویری از زوایای مختلف این دنباله دار در فاصله نزدیک ثبت نموده است.

ابزار فضاپیما از کما دنباله دار نیز تصاویری را ثبت نموده است. کما جریانی مانند ابری از گاز است که در اطراف دنباله دار واقع شده است.

کما(Coma) به معنای شانه یا مو یا گیسو، نام پوشش ابرمانندی در اطراف هسته یک دنباله دار است. کما زمانی تشکیل و دیده می گردد که دنباله دار از نزدیکی خورشید در مدار بسیار بیضی شکل خود عبور می نماید. این هاله در برگیرنده هسته، با گرم شدن بخش هایی از هسته دنباله دار تصعید می گردد.

دنباله دار مذکور comet 46P/Wirtane نام دارد و ستاره شناسان را قادر می سازد تا به مطالعه دقیق آن توسط تلسکوپ هابل و رصدخانه ایکس رپ ناسا(NASAs X-rap observatory) بپردازند.

دوربینWide Field Camera 3 تلسکوپ فضایی هابل همچنین آنها را قادر می سازد تا آنالیز نمایند که دنباله دار یاد شده از چه چیزی تشکیل شده و چگونه گازهای اطراف آن در هنگام تابش نور خورشید تغییر می نمایند.

یکی دیگر از تلسکوپ فضایی ناسا رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ(SOFIA) نیز تصاویری از این دنباله دار هنگامیکه در فاصله 12192 کیلومتری (40 هزار پا) از زمین بود ثبت کرد.

رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ مشهور به SOFIA نام یک رصدخانه هوایی است.

این رصدخانه مشترکاً متعلق به مرکز هوافضای آلمان و ناسا است و بر روی یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 مدل اس پی سوار است و مجهز به یک منعکس نماینده دو و نیم متری است که برای رصد آسمان در طیف 1 تا 655 میکرومتر طراحی شده است.

ماموریت SOFIA این است که میزان آب دنباله دار را مطالعه کند، زیرا برخی از ستاره شناسان بر این باورند که منشا آب بر روی زمین ممکن است از سوی دنباله دارها و سیارک ها باشد.

این دو تلسکوپ تصاویر را در روزهای 19 و 17 دسامبر ثبت کردند.

هنگامیکه این دنباله دار در 12192 کیلومتری از زمین قرار داشت، در نزدیک ترین فاصله خود با زمین بود اما اگرچه این دنباله دار در حال حرکت است، ستاره شناسان می توانند آن را از زمین مشاهده نمایند.

ناسا گفته است افرادی که تمایل به تماشای این دنباله دار دارند، باید به یک نقطه تاریک بروند و به جنوب نگاه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 179

به "تصاویر بی نظیر از دنباله دار کریسمس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر بی نظیر از دنباله دار کریسمس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید