صندلی ضعیف مربیان بدنساز فوتبال در تیم های ملی و باشگاهی

به گزارش کد الکترونیک، یک مدرس بدنساز فوتبال معتقد است که بسیاری از مربیان بدنسازی که برای تیم های ملی و باشگاهی فعالیت می نمایند، بر اساس اصول علمی و آخرین متد آموزش بدنسازی حرکت نمی نمایند و هنوز هم دچار خلاء مربیان بدنساز خاص فوتبال هستیم.

صندلی ضعیف مربیان بدنساز فوتبال در تیم های ملی و باشگاهی

دکتر غلامرضا جهانی در گفت وگو با کد الکترونیک، اظهار کرد: برای بهبود عملکرد بازیکنان فوتبال چه در تیم های ملی و چه باشگاهی چهار فاکتور اساسی وجود دارد که ما هنوز در اجرای این چهار فاکتور دچار مسائل زیادی هستیم. این فاکتورها شامل آمادگی جسمانی، تکنیک، تاکتیک و آمادگی روانی است که تمام این فاکتورها به آمادگی جسمانی بازیکنان وابسته است. ما زمانی می توانیم یک بازیکن تکنیکی و تاکتیکی خوبی داشته باشیم که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد.

وی گفت : آمادگی جسمانی خوب سبب می گردد تا بازیکن با اعتماد به نفس بالایی وارد زمین بازی گردد که این اعتماد به نفس بستگی به میزان آمادگی روانی فوتبالیست دارد.

این مدرس بدنساز فوتبال، توضیح داد: در حال حاضر که نیم فصل اول فوتبال به اتمام رسیده و نیم فصل دوم بعد از جام ملت های آسیا برگزار خواهد شد، بسیاری از مربیان دقیقا نمی دانند برای حفظ آمادگی جسمانی بازیکنان زمانبدی تمرینات باید چگونه باشد تا دچار افت عملکرد در فاز استقامت ، توان و قدرت در نیم فصل دوم نشوند. متاسفانه بعضی از تیم ها به ویژه آنهایی که در پایین جدول رده بندی لیگ برتر قرار دارند، تصورشان بر این است که این مدت زمان فرصت مناسبی است تا با اعمال فشارهای تمرین زیاد بتوانند ورزشکاران خود را با آمادگی بدنی بالایی برای نیم فصل دوم راهی لیگ نمایند، در حالی که این فشار تمرینات شاید در یک یا دو بازی اول به خوبی جواب دهد، اما در بازی های بعد امکان دارد باعث افت عملکرد بازیکن گردد.

جهانی افزود: مربیان باید به دو فاکتور حفظ و نگه داری آمادگی بدنی در نیم فصل اول و بازسازی مجدد بازیکنان در نیم فصل دوم توجه ویژه ای داشته باشند. این که شدت حجم تمرینات چگونه باشد تا بازیکن در نیم فصل دوم بازی های لیگ برتر ضمن حفظ و نگهداری آمادگی بدنی بتواند در نیم فصل دوم مانع افت عملکرد خود گردد، احتیاج به طراحی زمان بندی تمرینات مناسب دارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر مربیان بدنساز خاص فوتبال در تیم های لیگ برتر حضور داشته باشند به این مساله کاملا واقف هستند که قبل از آغاز نیم فصل دوم باید روی کدام فاکتور آمادگی جسمانی بازیکنان بیشتر کار نمایند تا در دوره بازسازی مجدد کمبودها و ضعف های بازیکنان مرتفع گردد. البته این زمان بندی تمرینات به دلیل این که مربیان بدنساز خاص فوتبال در تیم های لیگ فزونی وجود ندارد، به خوبی رعایت نمی گردد. ضمن این که بسیاری از مربیان بدنساز چون دوره های آموزش بدنسازی که ویژه فوتبال است را سپری نکرده اند، اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.

این مدرس بدنساز فوتبال در ادامه با اشاره به این که تمرینات بدنسازی امروز در فوتبال تنها در گرم کردن و سرد کردن خلاصه می گردد و براساس برنامه علمی نیست، اعلام نمود: مشکل عمده ای که امروز در بدنسازی تیم های ملی و باشگاهی وجود دارد این است که افرادی به صورت سلیقه ای و رابطه ای به عنوان مربی بدنساز وارد فوتبال می شوند که اطلاعات کافی راجع به علم بدنسازی فوتبال ندارند و صندلی ویژه بدنسازی فوتبال را درک نکردند. تصورشان بر این است که کار مربی بدنساز تنها دادن تمرینات خاص گرم کردن و سرد کردن بازیکن و دویدن بازیکنان دور زمین است. در حالی که نگاه جدید AFC و فیفا نسبت به مربیان بدنساز فوتبال چیز دیگری است.

جهانی یادآور شد: در حال حاضر یک مربی بدنساز باید قابلیت اجرای تمرینات بدنسازی چه با توپ و چه بی توپ را داشته باشد. حال بعضی از مربیان تصور می نمایند وقتی یک مربی بدنساز برای انجام تمرینات بدنسازی دست به توپ می گردد دخالت در کار آنهاست، در حالی که در شیوه جدید فیفا و AFC یک مربی بدنساز باید بتواند در انجام تمرینات بدنسازی با توپ تبحر خاصی داشته باشد.

وی افزود: سالیان سال است که مربیان بدنساز زیادی را در زمینه فوتبال آموزش داده ام، اما هنوز صندلی اصلی یک مربی بدنساز در فوتبال به معنای واقعی تعریف نشده است و مربیان درک واقعی از این موضوع ندارند که وظیفه یک مربی بدنساز برای افزایش عملکرد بازیکنان چیست و این که هدف یک مربی بدنساز دخالت در کار سرمربی نیست، بلکه آماده سازی آنها قبل از ورود به صحنه مسابقات است.

این مدرس بدنساز فوتبال همچنین گفت: بسیاری از مربیان ما که در تیم های ملی و باشگاهی به عنوان بدنساز فعالیت می نمایند، تنها اندک شماری از آنها براساس اصول علمی و آخرین متد آموزش های بدنسازی ویژه فوتبال حرکت می نمایند و این معضلی است که در فوتبال کشور به خوبی نمایان است. ما هنوز نمی دانیم که یک مربی بدنساز چه صندلیی می تواند در تیم داشته باشد. در حالی که یک مربی بدنساز آموزشگاه و علمی دقیقا می داند که چه تمریناتی را برای افزایش عملکرد بازیکنان در طول 90 دقیقه بازی ارائه دهد تا بازیکن در دو نیمه بازی عملکرد موفقی داشته باشد. ما هنوز در زمینه استفاده از مربیان بدنساز که ویژه فوتبال باشد، در تیم های ملی و باشگاهی دچار ضعف هستیم.

جهانی در خاتمه افزود: متاسفانه رسانه های تصویری و شنیداری ما معمولا در بحث کارشناسی فوتبال در بین دو نیمه از افرادی به عنوان کارشناس استفاده می نمایند که بررسی درستی از بازی ندارند و اتفاقاتی که در بازی اتفاق افتاده، همان اتفاقات را دوباره در فرصت زمانی که به آنها اختصاص داده شده است، بدون این که بررسی مشخصی از اتفاقات اتفاق افتاده داشته باشند، دوباره تکرار می نمایند. این افراد همواره به عنوان کارشناسان ثابت فوتبال در تلویزیون دعوت می شوند و در چند دقیقه ای که برای بحث کارشناسی فوتبال زمان دارند، تحلیل درستی از بازی ندارند و نمی توانند مطالب جدیدی را به مخاطبان انتقال دهند. ما از کارشناسان خوبی برخوردار هستیم که می توانند در تحلیل بازی های فوتبال تاثیرگذار باشند و آموزش های جدیدی را در زمینه بررسی فوتبال به مخاطبان ارائه دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 196

به "صندلی ضعیف مربیان بدنساز فوتبال در تیم های ملی و باشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی ضعیف مربیان بدنساز فوتبال در تیم های ملی و باشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید