فرار بزرگ زندانیان پس از حمله داعش

به گزارش کد الکترونیک، گروهک تروریستی داعش با انفجار خودرویی در ورودی زندان جلال آباد ایالت ننگرهار، با کشتن دست کم 21 نفر، حدود 100 زندانی را فراری داد.

فرار بزرگ زندانیان پس از حمله داعش

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این حمله تروریستی از حدود ساعت 6 عصر روز یکشنبه و ساعاتی پیش از خاتمه آتش بس سه روزه دولت افغانستان و شبه نظامیان طالبان، آغاز شد که تا بامداد دیروز به طول انجامید. بنابراعلام عطاالله خگیانی، سخنگوی فرمانداری ننگرهار در این درگیری علاوه بر کشته شدن زندانیان، نگهبانان زندان و نیروهای امنیتی، سه نفر از داعشی ها نیز به هلاکت رسیدند. همچنین 43 نفر در بیمارستان به سر می برند که با توجه به وخامت حال برخی از آنها به احتمال فراوان بر آمار کشته ها افزوده خواهد شد.

انگیزه های مبهم

پس از حمله شامگاه یکشنبه، آنچه سبب نگرانی مقامات افغانستانی شده فرار بیش از 100 زندانی است که با وجود ادعای نیروهای امنیتی مبنی بر دستگیری مجدد فراریان، احمد علی حضرت رئیس شورای ایالت ننگرهار معتقد است شمار زیادی از آنها پیروز به فرار شده اند. از آنجا که از 1500 زندانی ندامتگاه جلال آباد، بالای صد نفر داعشی هستند، احتمال می رود که هدف عملیات نیز فراری دادن افراد خاصی از زندان بوده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه این حمله یک روز پس از اعلام کشته شدن یکی از فرماندهان داعش توسط سازمان اطلاعات افغانستان رخ داد، فرضیه حمله انتقامی نیز چندان کمرنگ نیست.

بی اطلاعی طالبان

حمله مسلحانه و مرگبار داعشی ها به زندان ایالت ننگرهار در فاصله چند ساعت پیش از خاتمه آتش بس سه روزه طالبان و دولت افغانستان آغاز شد. تقارنی که پیش از پذیرش مسئولیت حمله از سوی داعش، نوک پیکان اتهامات را به سمت طالبان کشاند. بویژه که مذاکرات صلح بین الافغانی به دلیل تحقق نیافتن شرط آزادی 400 زندانی خطرناک طالبان و تصمیم غنی برای برگزاری لویه جرگه مشورتی برای تصمیم گیری به بن بست خورده، مداخله این گروه شبه نظامی محتمل به نظر می رسید.

اما سهیل شاهین، سخنگوی این گروه شبه نظامی در توئیتی، دخالت طالبان در این حمله را با تأکید بر تمام نشدن زمان آتش بس هنگام حمله و همچنین در بیانیه ای مداخله این گروه در بمبگذاری پنجشنبه شب را نیز که دست کم 6 کشته و 40 مجروح داشت، رد کرد.

به نوشته واشنگتن پست، این حمله درست مشابه عملیات سال 2015 طالبان در زندان غزنی افغانستان ترتیب داده شده بود که بیش از 350 زندانی پیروز به فرار شدند. در آن حمله نیز شبه نظامیان طالبان با انفجار خودروی بمبگذاری شده راه ورودشان را باز کرده و با رگبار آتش در محوطه زندان زمینه فرار زندانیان را فراهم آوردند. گرچه مهره های کلیدی داعش و طالبان در زندان کابل نگهداری می شوند و زندانیان رده پایین تر هر دو گروه در ننگرهار هستند اما تشابه نقشه این عملیات با حادثه سال 2015، ابراز بی اطلاعی طالبان را با تردید همراه کرده است.

به باور کارشناسان شبکه خبری الجزیره، با وجودی که آمارهای سازمان ملل از کاهش 13 درصدی میزان تلفات غیرنظامیان در 6 ماهه نخست سال و به عبارت دیگر از زمان آغاز مذاکرات صلح امریکا، طالبان و دولت افغانستان نسبت به زمان مشابه سال گذشته حکایت دارد اما حضور بیش از 2200 داعشی در افغانستان، در چند ماهه اخیر حملات خشونت بار زیادی را به ثبت رسانده اند.

براساس این گزارش با وجود فرایند نزولی کشته ها در افغانستان، در این 6 ماه، همچنان 1282 غیرنظامی کشته و 2176 نفر مجروح شده اند. ، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1293

به "فرار بزرگ زندانیان پس از حمله داعش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرار بزرگ زندانیان پس از حمله داعش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید