خبرنگاران توصیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم به شادباش مجازی عید غدیر

به گزارش کد الکترونیک، شیراز-خبرنگاران-رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم گفت: گاهی علائم بیماری کرونا تا دو هفته خود را نشان نمی دهد، به همین خاطر از مردم می خواهیم عرض شادباش ها و بازدیدهای عید را به صورت مجازی انجام دهند و از مسافرت نیز بپرهیزند.

خبرنگاران توصیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم به شادباش مجازی عید غدیر

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

محمد رحمانیان، در تحلیلی بر شرایط بیماری کرونا در شهرستانهای جهرم و خفر در گفت وگو با خبرنگار کد الکترونیک اضافه نمود: آنالیز ها نشان می دهد حدود 60 درصد از اهالی جهرم ماسک می زنند و بین 30 تا 40 درصد مردم جهرم از ماسک استفاده نمی نمایند که این کار باعث می گردد که آن دسته از افرادی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می نمایند نیز در معرض خطر قرار گیرند.

وی ادامه داد: در این شرایط عدم رعایت نکات بهداشتی، تضییع حقوق دیگر شهروندان به حساب می آید و غیر قابل پیش بینی بودن این ویروس باعث شده تا همه سنین در معرض خطر باشند؛ در بین مبتلایان جهرمی از کودک تا سالمند 95 ساله وجود دارد. خطر مرگ نیز همه بیماران در هر سنی را تهدید می نماید؛ در جهرم هم جوان 37 ساله را از دست داده ایم و هم سالمند 95 ساله را.

وی ابراز کرد: 78 درصد از این فوتی ها را بیماران بالای 60 سال تشکیل می دهند؛ 22 درصد درگذشتگان نیز دارای سن 30 تا 60 سال هستند.

وی اظهار کرد: درصد بالایی از درگذشتگان دارای بیماری زمینه ای بوده که کرونا مزید بر علت شده و آن ها را به کام مرگ کشانده است؛ بر اساس آمارها 37 درصد از فوتی ها دارای بیماری پرفشاری خون، 32 درصد دیابت، 30 درصد بیماری قلبی، 10 درصد بیماریهای کلیوی، 7 درصد اختلالات عصبی، چهار درصد سرطان، چهار درصد آسم و سه درصد دارای بیماریهای مزمن خونی بوده اند.

وی توضیح داد: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، نزدیک به 22 درصد از جهرمی ها دارای بیماری فشار خون هستند، در حالی که بالای 50 درصد از آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند.

یه گفته وی همچنین حدود 10 درصد از مردم جهرم و خفر مبتلا به دیابت هستند؛ یقینا تعداد بسیار زیادی نیز به بیماریهای زمینه ای دیگر از جمله سرطان مبتلا هستند؛ این یعنی کرونا می تواند جمعیت قابل توجهی از مردم شهرستانهای جهرم و خفر را در معرض خطر جدی قرار دهد.

رئیس دنشگاه علوم پزشکی جهرم بیان نمود: از طرفی تعدادی از عزیزان درگذشته، نه تنها هیچ بیماری زمینه ای خاصی نداشته اند، که سن آنها نیز زیر 50 سال بوده است. این موارد نشان دهنده غیرقابل پیش بینی بودن این بیماری است.

وی اظهار کرد: متاسفانه آمارها نشان داده است نجات مبتلایانی که دارای بیماری زمینه ای هستند و کارشان به آی سی یو و دستگاه تنفس مصنوعی کشیده می گردد، بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.

وی توضیح داد: فعالیت آزمایشگاه کووید 19 در جهرم و امکان پاسخگویی در کمتر از 24 ساعت، این امکان را برای دانشگاه فراهم نموده است که از تمام بیماران مشکوک در بیمارستان ها نمونه (pcr) برای تشخیص کرونا ارسال گردد؛ بر اساس دستورالعمل ها، فوتی هایی که نمونه آنها مثبت است، بایستی در آمار درگذشتگان کرونا قرار گیرند، حتی اگر کرونا دلیل اصلی فوت آنها نباشد.

وی یادآور شد: این بیماری داروی خاصی ندارد و از آنجا که هنوز واکسنی نیز برای آن وجود ندارد، تنها راه مقابله، پیشگیری است؛ پیشگیری هم امکان ندارد مگر با رعایت اصول بهداشتی و جدی دریافت هشدارها.

رحمانیان ابراز کرد: با توجه به آمارها، عدم رعایت اصول پیشگیری از سوی هر شهروند مساوی است با به خطر انداختن جان عده زیادی از دیگر شهروندان که بیماری برای آنان یک خطر بالقوه محسوب می گردد. امروز مهمترین وظیفه هر شهروند برای حفظ سلامت عزیزان خود و دیگران، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شرکت نکردن در تجمعات است.

وی تأکید کرد: شمار بسیار بالای مبتلایان در 2 ماه گذشته که منجر به افزایش تعداد موارد بستری شده است، فشار زیادی را به کادر بهداشت و درمان وارد نموده که حاصل آن خستگی مفرط روحی و جسمی این عزیزان است؛ هر چند این باعث نشده کوچکترین خللی در انجام وظایف ایجاد گردد اما ضروری است مردم عزیز با رعایت بیشتر هشدارها، کادر بهداشت و درمان شهرستان را بیشتر کمک نمایند.

این پزشک جهرمی اضافه نمود: در این شرایط خاص شاید مهمترین و تنهاترین ابزار ما برای پیشگیری از این بیماری، اعلام همین هشدارهاست؛ باز هم اعلام می کنیم اگر رعایت نکنیم، اگر خسته شویم و جدی نگیریم، آمار بستری ها و فوتی ها هر روز با افزایش روبرو خواهد شد.

شهرستان جهرم در فاصله 193 کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار گرفته است.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهرجمعه هفدهم مرداماه جاری 322 هزار و 567 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 156 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 18 هزار و 132 نفر رسیده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1297

به "خبرنگاران توصیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم به شادباش مجازی عید غدیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران توصیه دانشگاه علوم پزشکی جهرم به شادباش مجازی عید غدیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید