اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی، ادامه کاوش دست کند تفرش در سال 99

به گزارش کد الکترونیک، خبرنگاران/مرکزی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از اجرای 45 پروژه مرمتی در سال 98 در استان اطلاع داد.

اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی، ادامه کاوش دست کند تفرش در سال 99

جهت دریافت خدمات بازسازی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

براساس اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، علیرضا ایزدی گفت: در سال گذشته 22 اثر فرهنگی تاریخی استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسید که از این تعداد هشت اثر در حوزه میراث غیرمنقول، دو اثر در حوزه میراث صنعتی، چهار اثر در حوزه میراث منقول، سه اثر در حوزه میراث طبیعی و پنج اثر در حوزه میراث ناملموس است.

وی میدان ارگ اراک، کاروانسرای حاجی آباد زرندیه و خانه های با ارزش تاریخی نظیر خانه پراخودی مقدم و اعتصام الملک آشتیان را از جمله آثار و بناهای ثبت شده در فهرست میراث ملی دانست و اضافه نمود: شرکت ماشین سازی اراک احداث شده در دهه چهل شمسی از مهمترین صنایع کشور است که در همایش میراث صنعتی کشور در ماهشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ا️یزدی گفت: در سال 98 بیش از 45 پروژه مرمتی با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد ریال اجرا شد که از مهمترین آنها می توان به مرمت گنبد مسجد جامع ساوه، خانه محسنی اراک و نیز گنبد امامزاده سهل بن علی(ع) آستانه اشاره نمود.

وی اعلام کرد: کف سازی راسته بازار اراک با همکاری شرکت توزیع برق اراک انجام شد و با همکاری شهرداری اراک و با تخصیص اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال مرمت بازار تاریخی اراک شروع شده است.

ایزدی با اشاره به اینکه تهیه طرح جامع مرمت و احیاء بازار تاریخی در دست تکمیل نهایی واقع شده است، اضافه نمود: این طرح در سه ماهه اول سال 99 تکمیل می گردد.

وی گفت: عملیات پژوهشی کاوش معماری دست کند زیرزمینی محله ترخوران شهر تفرش با همکاری شهرداری تفرش در سال 98 انجام شد. این محوطه تاریخی با ارزش مجموعه ای از معماری دست کند زیرزمینی است که گستره قابل توجهی از شهر تفرش را در برمی گیرد و مربوط به قرون میانی اسلامی است و کاوش این محوطه در سال 99 ادامه خواهد یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی با اشاره به عملیات اجرایی احداث موزه استانی شهر اراک با زیربنای هشت هزار متر مربع و با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد ریال که در حال اجرا است، گفت: این پروژه در سال 99 نیز ادامه خواهد یافت، همچنین موزه عظیم اراک موزه جامع استانی است که از بخش های مختلف و خدمات جنبی گوناگونی برخوردار است و برنامه ریزی شده تا سال 1400 به بهره برداری برسد.

وی گفت: در سال 98 دو مورد مجوز مجموعه داری در زمره مجموعه های مردم شناسی در شهرستان تفرش صادر و تعداد 40 سکه اشکانی و الیمایی استان در حوزه آثار منقول فرهنگی و تاریخی مرمت شد.

️مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با ساماندهی 130 اثر منقول تاریخی فرهنگی دیگر؛ تعداد کل آثار منقول ساماندهی شده به 5450 اثر رسید و با اینکار کل آثار منقول استان ساماندهی شده است.

ایزدی اضافه نمود: عرصه و حریم هفت اثر تاریخی و طبیعی استان نیز از جمله تکیه خلیل دنیا بیگ و آب انبار میرزا حسین عاملی در شهرستان ساوه مصوب و ابلاغ شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 1038

به "اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی، ادامه کاوش دست کند تفرش در سال 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 45 پروژه مرمتی در استان مرکزی، ادامه کاوش دست کند تفرش در سال 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید