آمریکا با حمایت از پ ک ک و پ ی د، ترکیه را تهدید می نماید

به گزارش کد الکترونیک به نقل از آناتولی، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با مجله اوتاوا لایف کانادا گفت: حمایت آمریکا از تروریست های پ ک ک و پ ی د نه تنها امنیت ترکیه را دچار مخاطره می نماید، بلکه همکاری دیرینه میان آنکارا و واشنگتن را نیز زهرآلود خواهد نمود.

آمریکا با حمایت از پ ک ک و پ ی د، ترکیه را تهدید می نماید

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

وزیر خارجه ترکیه در این مصاحبه گفت: روابط آمریکا و ترکیه برهه حساسی را سپری می نماید. با حمایت آمریکا از گروه تروریستی پ ک ک و پ ی د و نیز حضور گروه تروریستی وابسته به فتح الله گولن در این کشور مخالفیم. آمریکا به عنوان متحد ما در ناتو متوجه نگرانی ترکیه نسبت به تاکتیک کوتاه مدت خود باشد.

آینده سوریه

مولود چاوش اوغلو در ادامه مصاحبه خود بدون اشاره به تداوم عملیات نظامی کنونی ارتش این کشور در خاک سوریه بر خلاف موازین بین المللی و بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق گفت: آینده سوریه باید توسط خود سوری ها مشخص گردد. تاریخ نشان داده که انتها حاکمیت ملی پیروز می گردد. تمام کوشش خود برای موفقیت مذاکرات سوچی، آستانه و ژنو و توقف خشونت و درگیری در سوریه در سال 2018 انجام خواهیم داد.

وی در ادامه ادعا کرد: باید برای سوریه بعد از بحران آماده باشیم. بعد از ایجاد راهکار پایدار و معتبر سیاسی برای حل بحران سوریه، جامعه جهانی باید خود را برای یاری مالی جهت بازسازی این کشور آماده کند تا پناهجویان و آوارگان بتوانند مجدد به وطن خود بازگردند.

حفظ تمامیت ارضی عراق

چاوش اوغلو درباره عراق اضافه نمود: حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت عراق برای ترکیه اهمیت حیاتی دارد. به همین دلیل با رفراندم اقلیم کردستان عراق مخالفت کردیم. اگر بغداد و اربیل مذاکرات را شروع نمایند، ترکیه از بزرگترین حامیان این اقدام خواهد بود.

دیپلمات ارشد ترکیه اضافه نمود: گروه تروریستی داعش از لحاظ نظامی در عراق مغلوب شد. این کشور باید با اتخاذ سیاست های فراگیر، به ارتقای هویت مشترک مردم و بازسازی مناطق آسیب دیده بپردازد. ترکیه در این زمینه از کشور همسایه خود حمایت خواهد نمود.

این مقام ترکیه همچنین خاطر نشان کرد: شاخه گروه تروریستی پ ک ک در سوریه یعنی پ ی د و ی پ گ به بهانه مبارزه با تروریسم می کوشد تا جایگاهی برای خود در منطقه ایجاد کند، اما باید بدانند که به شکست محکوم هستند.

حمایت از قدس

وزیر خارجه ترکیه در واکنش به موضوع گیری های خصمانه رئیس جمهوری آمریکا علیه قبله اول مسلمین نیز گفت: حمایت از قدس وظیفه تمام بشریت است. بنابراین هیچ کس حق ندارد تصمیمات یکجانبه و خودسرانه در خصوص وضعیت قدس اتخاذ کند.

روابط ترکیه- کانادا

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه درباره روابط آنکارا و اوتاوا توضیح داد: ترکیه برای روابط خود با کانادا اهمیت زیادی قائل است. در هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور قرار داریم. ترکیه و کانادا شرکای تجاری مهمی هستند.

وی در این خصوص اضافه نمود: هر دو کشور از گسترش و تقویت روابط قدرتمند مالی حمایت می نمایند. ما معتقدیم که راه اندازی توافق نامه تجارت آزاد بدون تاخیر برای هر دو کشور مفید خواهد بود.

روابط ترکیه و ناتو

چاوش اوغلو با اشاره به روابط کشورش با ناتو نیز اضافه نمود: ترکیه همواره به تعهدات خود در مقابل ناتو پایبند بوده است. متقابلا انتظار داریم متحدان ما در ناتو نیز به تعهدات خود پایبند باشند. ناتو در رأس برنامه های دفاعی و امنیتی ترکیه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ecods.ir شناسه مطلب: 634

به "آمریکا با حمایت از پ ک ک و پ ی د، ترکیه را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا با حمایت از پ ک ک و پ ی د، ترکیه را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید